کارشناسان با دیپلماسی ایرانی دوره یک ساله ترامپ را بررسی می کنند

رئیس جمهوری باهوش تر از بوش و دروغگوتر از همه

۰۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۴۵۹۶ اخبار اصلی آمریکا
امیر دبیری مهر، حسن بهشتی پور، نصرت االه تاجیک و مهدی مطهرنیا در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی به بررسی دوره یک ساله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا پرداخته اند.
رئیس جمهوری باهوش تر از بوش و دروغگوتر از همه

بهاره سلطانپور: ترامپ ! اسمی که در یک سال گذشته وارد سیاست آمریکا شده  است. در گذشته این اسم بیشتر در تجارت این کشور کاربرد داشت اما از 20 ژانویه 2017 ترامپ وارد  سیاست این کشور نیز شد. رمز  پیروزی ترامپ در آراء تعداد اعضای هیئت های انتخاباتی ( الکترال) بود. چون در انتخابات رای مردم برای ترامپ کمتر از رای رقیبش، هیلاری کلینتون بود. از زمانی که ترامپ بر سکوی ریاست جمهوری ایالت متحده نشست اقدامی عجیب و به دور از عرف در محافل بین الملی انجام داده است. اقداماتی که در اکثر اوقات با مخالفت های شدید مشاوران و کارشناسان کاخ سفید رو به رو می شد. برخی از اقدامات ترامپ صدمات بسیاری به دنبال داشته است. اقداماتی از قبیل ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا، خروج از معاهده پاریس، خروج امریکا از یونسکو،  خارج کردن آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام، بازنگری در قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی، ساخت دیوار بین آمریکا و مکزیک، تهدید به خروج از برجام و از همه مهم تر قرار دادن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل که با واکشن تند جامعه جهانی رو به رو شده است. تمام این اقدامات ممکن است باعث تغییر در روابط دیگر کشور ها با آمریکا شود. به همین منظور در اولین سال از ریاست جمهوری ترامپ تعدادی از کارشناسان روابط بین الملل و حوزه ایالت متحده عملکرد یک ساله او را مورد ارزیابی قرار داده اند.

 امیر دبیری مهر، پژوهشگر و استادیار علوم سیاسی

روی کار آمدن ترامپ و نوع و روش زمامداری او در یک سال گذشته در دو تصور دیرپای سیاسی در جهان تکانه های جدی و اساسی وارد کرده، نخست دموکراسی و دوم رویای امریکایی است. امروز این اندیشه در اذهان جابه جا می شود که اگر فرایند دموکراسی غربی منتج به روی کار آمدن فرد سبک سری مانند ترامپ می شود نشان می دهد مرزهای دموکراسی و پوپولیسم در هم تنیده شده و نمی توان به ساز و کارهای دموکراسی اعتماد قطعی کرد و دموکراسی امریکایی بسیار آسیب پذیر شده و به قول دکتر شریعتی انتخاب راس ها جای انتخاب رای ها را گرفته است و پول و سرمایه و تبلیغات عوامل تعیین کننده نظر و رای مردم است. البته نوعی سیاست زدگی و کاهش جدی مشارکت سیاسی و سلطه بلامنازع احزاب در نظام سیاسی امریکا هم در بروز این بحران سیاسی در امریکا دخیل هستند که نتیجه آن روی کار آمدن فردی مانند ترامپ می شود. از سوی دیگر تصمیمات ترامپ خوش بینی ها به جامعه امریکا را نیز متزلزل و کم رنگ کرده است که چطور چنین جامعه ای ننگ چنین تصمیماتی را به جان می خرد. آینده امریکا در هاله ای بسیار غبار آلود قرار گرفته که یک موضوع در آن روشن است و آن اینکه ایالات متحده امریکا آسیب پذیر تر از آنی است که تصور می شود. در امریکا هیات حاکمه از جامعه امریکایی فاصله زیادی گرفته است به گونه ای که می تواند به تاریخ و فرهنگ کثرت گرای امریکا ضربه بزند و این کشور را به کشور کابوهای سرمست از قدرت و ثروت و خالی از فرهنگ و آرمان تبدیل کند.

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل

ترامپ در یک سال زمام داری خود جلوه ای از بی خردی در سیاست خارجی و بی تدبیری در سیاست داخلی را به نمایش گذاشت. افسوس که تصمیم گیری های رئیس جمهوری آمریکا تنها به زیان مردم آمریکا نیست بلکه اقدام هایش بر سرنوشت اغلب کشورهای جهان تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم دارد. به عنوان نمونه دستور ترامپ برای خروج از پیمان پاریس در واقع یکی از آلوده کننده ترین عامل محیط زیست و آب و هوا در جهان را در عمل از اقدام های مهمی که باید انجام می داد معاف کرد. بدین ترتیب سایر کشورهای جهان به دلیل آن که سرمایداران آمریکایی حاضر نیستند سهم خود را برای مبارزه با آلودگی محیط زیست بپردازند، در سالهای آتی با یک بحران زیست محیطی و آب و هوایی روبه رو می شوند. ترامپ در داخل کشور با آنکه از لحاظ شاخص های اقتصادی دوران رونق نسبی را گذراند اما بخاطر بی حیثیت کردن چهره آمریکا در نزد افکار عمومی مردم جهان در عمل برخلاف شعارهایی که داد نه تنها اقتدار آمریکا را احیا نکرد بلکه موجب بی آبرویی بیشتر برای آمریکائیان شد.

نصرت الله تاجیک

ما می فهمیم مردم آمریکا چه می کشند؟ کتاب جنجالی «آتش و خشم؛ درون کاخ سفید ترامپ» که درباره سال ابتدایی فعالیت دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور در کاخ سفید نوشته شده است، افراد را یاد کتاب معجزه هزار سوم می اندازد که برای رئیس دولت مهرورز محافظه کاران نوشته شد. هم اوئی که مانند ترامپ به راحتی دروغ می گفت! او فعلا از بند جسته است! اما چمدان سنگین ترامپ همچنان ممکن است نگذارد او دوره اش را تمام کند! هیچ دو انسانی را نمی توان یافت که از اهالی دنیای سیاست نبودند اما با ورود به این عالم جز بد یمنی برای مردم و دنیا به بار نیاوردند. نگاهی به تصویر بزرگ دنیا و مخصوصا خاورمیانه نشان می دهد که هیچ موقع دنیا به این اندازه دچار هرج و مرج نشده و هیچ زمانی جایگاه بین المللی آمریکا تا این میزان لطمه نخورده بود.  

اصولا شعار «آمریکا اول» ترامپ با هر تحلیل و نگرشی به آن دیگر نباید انتظار داشت که کسی در دنیا برای آمریکا تره خورد خواهد کرد! مشکل ترامپ برجام نیست و ایران است و در یک فضای کلی تر هم ایران نیست بلکه سردرگمی در سیاست خارجی است و نداشتن طرح و برنامه مشخص اجرائی و قابل اعتماد که حتی نزدیکترین متحدینش همچون ترکیه را رو در روی خود قرار داده است. از منظر داخلی نیز آن گونه که واشنگتن پست نوشته «اصول مردم سالاری آمریکایی را نقض کرده و مردم آمریکا را نیز در این زمینه دچار سردرگمی جدی کرده و حتی در اذهان عمومی تصویری از یک دولت بی کفایت از خود برجای گذاشته است. او خودسرانه معیارهایی را به جامعه مدنی تحمیل کرده که هیچ تناسبی با زیرساخت های سیاسی و قانونی آمریکا ندارد و حتی امنیت آمریکا را نیز به خطر انداخته است. اقدامات مخرب ترامپ موجب شده است دولت بعدی که در این کشور روی کار آمد مجبور باشد ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کاملا به هم ریخته این کشور را بار دیگر از پایه بسازد.» همان گونه که دولت یازدهم و دوازدهم و چند دولت بعدی در ایران باید تبعات سیاستهای توهمی احمدی نژاد را جمع و جور کنند!

مهدی مطهر نیا

نزدیک به یک سال از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ می گذرد. او در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی با ادای سوگند، به ثروتمندترین و مسن ترین فردی تبدیل شد که به مقام ریاست جمهوری آمریکا رسیده است. دو ترامپ در این یک ساله پژواک پیدا کرده است؛ ترامپ شیر صفت ججالی نامتعادل و ترامپ زیرک روباه صفت هوشمند، اما باید پذیرفت او تلفیقی از شیر و روباه است که می تواند در هیبت یک گرگ پیر مست از قدرت چهره نشان دهد.  

من این تمثیل ها را از سنت پاره تویی در باب نخبگان وام گرفته و آن را گسترش بخشیده ام. قصد توهین ندارم؛ ولی ترامپ گرگ کار آزموده و نقش گر نقش بازیگر دیوانه ی کسینجر است. او بازیگری به مراتب هوشمندتر از بوش دوم است که برای بازی در این نقش فربه شده است.  

پارادایم امریکا در این دوره ی وی «آشوب»، دکترین شان «بازیگر دیوانه»، سیاست کلانشان«ابهام»، و استراتژیشان «جوجیتسو» است. او در این نقش بازیگری کارآزموده نشان داد او به راحتی «تحریک» می کند، به چابکی «جاخالی» می دهد و به سهولت «پرتاب» می کند. او تلفیقی از یک بنگاه دار، مربی کشتی کچ، و مجری برنامه های کسب وکار است که لباس سیاست پوشیده است. این گونه است که ده وعده انتخاباتی دونالد ترامپ که در سال ۲۰۱۷ عملی شدند؛ و این بازیگر دیوانه را برای همه ی رقبای آمریکا به کابوسی تبدیل ساخته است که در انتظار پایان آن لحظه شماری می کنند.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ


نظر شما :