حکایت رفتارهای دو گانه اردوغان

از او بدم می آید ولی نمی توانم از خودم دورش کنم

۲۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۴۲۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه شنبه گذشته حرفی را بیان کرد که باعث شوکه شدن ما شد، او تاکید کرد که روابط کشورش با اسرائیل به دلیل منافع مشترک دو جانبه همچنان ادامه خواهد داشت با وجود این که فضای پرتنشی بر روابط دو طرف به دلیل پرونده فلسطین وجود دارد.
از او بدم می آید ولی نمی توانم از خودم دورش کنم

نویسنده: مسعود الحناوی

دیپلماسی ایرانی: آقای مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه شنبه گذشته حرفی را بیان کرد که باعث شوکه شدن ما شد، او تاکید کرد که روابط کشورش با اسرائیل به دلیل منافع مشترک دو جانبه همچنان ادامه خواهد داشت با وجود این که فضای پرتنشی بر روابط دو طرف به دلیل پرونده فلسطین وجود دارد.

آن چه باعث نگرانی و شوکه ما شد ادامه روابط دیپلماتیک و تجاری ترکیه با اسرائیل نیست. ترکیه کشور مستقلی است و آزادی و استقلال عمل کامل دارد که با هر کشوری که خواست روابط ایجاد کند یا روابطش را ادامه دهد یا اقدام به قطع روابط کند. اما مساله این است که رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان همین چند هفته پیش بود که گفت موضوع قدس «خط قرمز» برای کشورش است. و تهدید کرد که آنکارا می تواند روابط خود را با تل آویو در صورتی که واشنگتن به سمت به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حرکت کند و بخواهد سفارتش را به آن جا منتقل کند، قطع کند. او وعده داد که کشورش «سفارت خود را در قدس شرقی در فلسطین افتتاح خواهد کرد»!!

این چیزی بود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با قدرت و شوری زاید الوصف که احساسات بیشتر مسلمانان جهان در سراسر کشورهای اسلامی است، بیان کرد. بعضی ها گمان می کردند که ترکیه می خواهد کشور محوری منطقه ای در این قضیه باشد و شاید حتی جنگ دیپلماتیک خشنی را در پی تصمیم فردی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا درباره قدس رهبری کند.

اما کسی اگر سیاست های دوره های اخیر ترکیه را دنبال کند و طبیعت و ابعاد شخصیتی اردوغانِ چند رنگ را درک کند در می یابد که آن چه رئیس جمهوری ترکیه می گوید «دود در هوا کردن» نیست یا «یخه پاره کردن» برای هم صدایی با احساسات مسلمانان نیست که می تواند بعضی رهبران عرب را در تنگنا قرار دهد. او در لحظه تعیین کننده و ساعت حقیقی ده ها گام به سود منافع شخصی اش بدون توجه به حقوق فلسطینیان و مقدسات اسلامی به عقب بر می گردد!

چیزی که انتظار نمی رفت این بود که ترکیه با این سرعت عجیب عقب بنشیند، با این سطح از علنی بودن جنجالی در حالی که هنوز جوهر قلم ترامپ درباره قدس خشک نشده است.

گویی آقای اردوغان می خواهد به گوش ما برساند که مواضعش در قبال اسرائیل دقیقا با همان رفتاری که ملت ما دنبال می کند مطابقت دارد که می گوید: «از او بدم می آید اما نمی توانم او را از خودم دور کنم»!

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان اسرائیل ترکیه انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس


نظر شما :