تمرکز بر امنیت به جای تجارت، هدف سفر ترامپ به خاور دور

آسیایی ها ترس خود از ترامپ را با خرید سلاح مهار می کنند

۲۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۴ کد : ۱۹۷۳۱۰۰ نگاه ایرانی خاورمیانه
مرتضی سلطان پور ابیانه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نگاه ترامپ به کشورهای شرق آسیا نگاهی است که از یک سو آنان را می ترساند و از سوی دیگر آنان را وادار به خرید از کشورش برای رفع نگرانی می کند. سیاستی که حداقل در خاور دور تا کنون جواب داده است.
آسیایی ها ترس خود از ترامپ را با خرید سلاح مهار می کنند

نویسنده: مرتضی سلطان پور ابیانه، کارشناس ارشد مسائل شبه جزیره کره

دیپلماسی ایرانی: بعد از روی کار آمدن ترامپ در امریکا یکی از مهمترین قولهای او به مردم امریکا در دوران مبارزات انتخاباتی ایجاد اشتغال و برقراری روابط متوازن تجاری با شرکای اقتصادی و راهبردی این کشور در شرق آسیا بود. خصوصا که او از نوع روابط اقتصادی با سه قدرت بزرگ آسیایی ناراضی بود  و به دنبال راهکاری بود که بتواند این روابط را ترمیم کند. اما انجام گفت وگوهای تجاری با این کشورها در قالب  موافقت نامه تجارت آزاد (FTA) برای بدست آوردن منافع بیشتر نتایج ملموسی را به همراه نداشت. بنابر این ترامپ بر موضوع امنیت در شرق آسیا متمرکز شد. راهبردی که در چند ماه گذشته در این منطقه مورد توجه قرار گرفته است.

برای شروع این راهبرد  او ابتدا  تبلیغات عظیمی را در خصوص خطرات کره شمالی برای کره جنوبی و ژاپن به راه انداخت به گونه ای که از این طراحی توانست در سفر آسیایی خود  قراردادهای عظیم فروش تسلیحات نظامی را با دو کشور ژاپن و کره جنوبی به امضا برساند. به طوری که ترامپ در بدو ورود به کره جنوبی علنا این موضوع را مطرح کرد. او در این سفر دو روزه (6 و 8 نوامبر 2017) به کره جنوبی بدون در نظر گرفتن آداب دیپلماتیک، بسیار شفاف علت سفر خود را به این کشور اعلام کرد. او گفت من آمده ام تا کره جنوبی از ما اسلحه  های بیشتری بخرد تا برای مردم کشورم شغل ایجاد شود. ترامپ اضافه کرد وقتی شما از ما سلاح های بیشتری بخرید وضعیت اشتغال در کشورم بهتر خواهد شد و همچنین  امنیت شما نیز در منطقه تقویت خواهد شد. از طرف دیگر شما از قرارداد تجارت آزاد با ما بسیار سود کرده و این قرارداد برای ما کسری تجاری زیادی به همراه داشته است. بنابراین وقتی شما سلاح بخرید این کسری تجاری نیز جبران خواهد شد. این سخنان ترامپ در بدو ورود به کره جنوبی این گونه در پایان سفر در زمانی که از سومین دور مذاکرات با همتای کره ای، آقای مون جه این، بیرون می آمد نیز به پایان رسید؛ «کره جنوبی سفارش های زیادی در خصوص خریدهای تسلیحاتی به امریکا ارائه داده و ما تشکر می کنیم.»

این سیاست دقیقا در ژاپن نیز اجرا شد. نکته جالب اینجاست، او در روز پایانی سفر خود به کره جنوبی در سخنرانی ای که در مجلس ملی کره ایراد کرد بیش از دو سوم سخنرانی خود را نیز به بحث امنیت در شبه جزیره و خطرات همسایه شمالی اختصاص داد. و در پایان دیدارهای خود در کره جنوبی با نادیده گرفتن حملات پی درپی و تهاجمی که در چند ماه اخیر علیه کره شمالی به راه انداخته است، بعد از انعقاد قراردادهای کلان نظامی و اقتصادی با دو متحد خود به طور غیرمستقیم تمایل خود برای گفت وگو با کره شمالی را به طور بسیار محتاطانه مطرح کرد.

نگاه ترامپ به کشورهای شرق آسیا نگاهی است که از یک سو آنان را می ترساند و از سوی دیگر آنان را وادار به خرید از کشورش برای رفع نگرانی می کند. سیاستی که حداقل در خاور دور تا کنون جواب داده است.

کلید واژه ها: کره جنوبی ژاپن دونالد ترامپ مرتضی سلطانپور


نظر شما :