قوانین ایالات متحده و اقتصاد شکننده لبنان

تغییر در تحریم‌های حزب‌الله

۲۷ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۱۷۹۰ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
منابع مالی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که پیشنهاد ضد حزب‌الله در مقایسه با طرح پیش‌نویس، دقیق‌تر است و اهداف را بهتر تعیین کرده است. این طرح دیگر بر کل جمعیت مسلمانان شیعه لبنان تاثیر نمی‌گذراد.
تغییر در تحریم‌های حزب‌الله

دیپلماسی ایرانی: پیشنهاد تحریم های شدیدتر حزب الله از سوی ایالات متحده از ترس وارد کردن آسیب جدی به اقتصاد لبنان به اندازه کافی تغییر کرده است. بانک دارها و سیاستمداران لبنانی این مساله را نشانه ای از این دانستند که واشنتگتن نگرانی ها درباره ثبات لبنان را به شکلی جدی مورد توجه قرار داده است.

اما مقامات بانکی در گفت وگو با رویترز به لبنانی ها هشدار داده اند که این امر نباید آنها را راضی کند چرا که درباره موضع آتی رئیس جمهور ایالات متحده در قبال ایران و متحدانش تردیدهایی وجود دارد و این مواضع قابل پیش بینی نیست و تا ماه پاییز و بحث رای گیری در مجلس و کنگره هیچ چیز مشخص نخواهد بود. زمانی که پیش نویس طرح ایالات متحده در مورد گسترش قانون ضد حزب الله در لبنان در اوایل سال جاری اعلام شد، رسانه های محلی درباره پیامدهای ناگوار چنین طرحی بر اقتصاد شکننده لبنان و احتمال بروز درگیری های فرقه ای در این کشور هشدار دادند. نگرانی اصلی مقامات لبنانی افرادی بودند که در معرض مجازات قرار می گرفتند و جریمه های هنگفت آنها می توانست کسب و کار بانک های لبنانی را به خطر بیندازد. این امر اقتصاد را تضعیف می کند؛ اقتصادی که به سپرده های دلاری لبنانی های خارج از کشور وابسته است. دولت لبنان، بانک مرکزی و بانک های خصوصی در سال جاری با سیاستمداران و بانک های آمریکایی لابی کردند و همچنان به این لابی ها ادامه می دهند تا واشنگتن را متقاعد کنند که بالانسی در موضع سخت خود در برابر حزب الله در جهت حفظ ثبات لبنان، ایجاد کنند. پیام اصلی آنها این است که آخرین چیزی که از ایالات متحده انتظار می رود این است که لبنان را هم به دولت ناخوشایند دیگری در منطقه تبدیل کند. این اتفاق با پیش نویس قانون ارائه شده به کنگره ممکن بود اتفاق بیفتد چرا که استرس و اضطراب را در بیروت ایجاد کرده بود.

منابع مالی به خبرگزاری رویترز گفته اند که پیشنهاد ضد حزب الله در مقایسه با طرح پیش نویس، دقیق تر است و اهداف را بهتر تعیین کرده است. این طرح دیگر بر کل جمعیت مسلمانان شیعه لبنان تاثیر نمی گذراد. شیعیان حزب الله تحت حمایت ایران در دولت وحدت ملی لبنان نقش دارند اما از سوی واشنگتن به عنوان گروهی تروریستی طبقه بندی شده اند. مقامات ایالات متحده می گویند حزب الله نه تنها از سوی ایران بلکه از طریق شبکه ای از افراد و بنگاه های لبنانی و بین المللی تامین می شود.

قانون پیشگیری از تامین بین المللی حزب الله در سال 2015 با هدف محدود کردن مسیر تامین مالی این گروه در سراسر جهان ایحاد شد و قانون تصویب شده در ماه جولای جمهوری خواهان و دموکرات های امریکا اصلاحاتی را در جهت تقویت آن اعمال کرده است. بانکدارهای لبنانی می گویند که این اصلاحات، تحریم های اولیه را قوی تر نمی کند اما شوک اولیه ای را که بر لبنان وارد شد را جذب کرده و چنانچه تبدیل به قانونی اجرایی شود تاثیر مهمی خواهد داشت.

ماتیاس آنگنون تحلیلگر آژانس بین المللی مودی گفت: «تا کنون مقامات لبنانی در محدود کردن تحریم های آمرکیا علیه بانک های لبنانی موفق بوده اند.» یاسین جابر از اعضای پارلمان لبنان که در اواسط سال 2012 میلادی در راس یک هیات سیاسی به واشنگتن آمد معتقد است: «میزان تحریم ها قطعا نسبت به آنچه در گذشته دیده بودیم کاهش یافته است. بدیهی است که استدلال های ما برای مقامات واشنگتن مورد توجه قرار گرفته است.»

منابع بانکی و سیاسی لبنان معتقدند که هدف قراردادن عمل و حزب الله دو حزب اصلی جمعیت شیعه لبنان خطر جدایی بخش بزرگی از جامعه لبنان را به همراه داشت. پیشنهادهای فعلی ایالات متحده به جای کارکنان سطح پایین مقامات اصلی را هدف قرار داده است. مشارکت حزب الله در جنگ داخلی سوریه در کنار بشار اسد، سبب ایجاد تنش سیاسی در بیروت شد و خطی مشی لبنان برای جدا بودن از درگیری های منطقه را تحت فشار قرار داد. رهبر حزب الله سید حسن نصرالله اما گفته است که تلاش های آمریکا برای تضعیف لبنان جواب نخواهد داد. با یکی از بالاترین نرخ های بدهی در برابر تولید ناخالص داخلی در جهان، وجود جنگی شش ساله در کشور مجاور، دولت لبنان در تلاش برای ایجاد اصلاحاتی حیاتی در اقتصاد شکننده لبنان است. بانک های لبنان، پایه گذار اقتصاد این کشور هستند. این بانک ها از پول های سپرده لبنانیان خارج ازکشور ارتزاق کرده و کسری بودجه و بدهی های در حال افزایش دولت را تامین می کنند. توبی ایلس از آژانس رتبه بندی فیتچ می گوید: «هیچ مشکلی با این سیستم وجود دارد اما درصد ریسک بسیار بالاست.» مقامات مالی لبنان می گویند که اعتماد به بانک مرکزی و توانایی آن در لبنان برای اعمال مقررات بالاست اما لبنان از نظر سیاسی همچنان کشوری خطرناک باقی مانده است و وابستگی بانک های این کشور در سال های اخیر به خارج از کشور در کنار مقررات ضدتروریستی و مبارزه با پولشویی از سوی ایالات متحده درصد ریسک و خطر را در این کشور بالاتر برده است.

منبع: میدل ایست مانیتور/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/32

کلید واژه ها: لبنان حزب الله ایالات متحده امریکا تحریم


نظر شما :