ریاض خلاء قدرت را ترجیح می‌دهد

عربستان در فکر سرنگونی سعد حریری

۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۹۸۶۷۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
امریکا و عربستان هر دو معتقدند دولت حاکم بر بیروت در مُشت آنان نیست و دشمنان آنها نفوذ بیشتری در آن دارند.
عربستان در فکر سرنگونی سعد حریری

نویسنده: ابراهیم الامین

دیپلماسی ایرانی: اظهارات  شخصیت های سیاسی بلندپایه نشان دهنده وجود نوعی اختلاف نظر – هر چند محدود – بین ایالات متحده امریکا و عربستان سعودی درباره نحوه حل بحران در لبنان است.

امریکا و عربستان هر دو معتقدند دولت حاکم بر بیروت در مُشت آنان نیست و دشمنان آنها نفوذ بیشتری در آن دارند.

امریکا برای مهار دولت لبنان و مجبور کردن دشمنان به عقب نشینی و امتیاز دادن، از اهرم فشار و محاصره و تحریم استفاده می کند ولی عربستان راهی جز به زانو درآوردن دشمنانش در بیروت نمی شناسد حتی اگر به قیمت ریختن خون و اشک تمام شود. 

تناقضی که حتی دشمنان حزب الله را در لبنان سردرگم کرده این است که محور امریکایی- سعودی نفع خود را در بی ثبات کردن لبنان می بیند.

واشنگتن وجود آرامش در لبنان را به نفع حزب الله می داند تا به نبرد خود در لبنان و منطقه ادامه دهد و ریاض هم ثبات لبنان را آسایش دشمن سرسخت خود یعنی حزب الله می داند و راه مقابله با این دشمن را ایجاد چالش های داخلی برای آن، فراتر از تحریم ها یا انزوای سیاسی، می داند.

مقامات امریکایی نگرانند که فروپاشی دولت لبنان موجب شود این کشور به طور کامل در دامان حزب الله بیفتد و دشمنان داخلی حزب الله توانایی مانور دادن و حرکت کردن را از دست بدهند.

دولت امریکا، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و تیم سیاسی او را دشمن تلقی می کند، ولی در خصوص سعد حریری، نخست وزیر فعلی با بایکوت او مخالفت می کند و ترجیح می دهد به فشار بر او به علت قیام نکردن در برابر ائتلاف عون و حزب الله ادامه دهد.

عربستان سعودی به گونه ای رفتار می کند که گویا سعد حریری مانعی در برابر اجرای سیاست های ریاض است، ولی می داند تجربه بازداشت و برکناری او نتوانست به نفوذ او در بین طایفه اهل سنت لبنان پایان دهد.

عربستان سعودی به کسی نیاز دارد که به این کشور برای به هم ریختن اوضاع در لبنان کمک کند ولی حریری خواسته یا ناخواسته قادر به چنین کاری نیست. باقیمانده هم پیمانان ریاض در بیروت، از نفوذ کافی برای تغییر دادن اوضاع سیاسی یا تاثیرگذاری بر تصمیم های حکومت یا برپایی تظاهرات در خیابان ها برخوردار نیستند.

در چنین شرایطی، عربستان ایجاد هرج و مرج و خلأ قدرت در لبنان را بهترین راه حل می داند و عملا حریری را برای استعفا دادن زیر فشار قرار داده است. ریاض گمان می کند با استعفای حریری، تشکیل دولت جدید در لبنان دشوار خواهد شد و دولت جایگزین، مورد قبول حزب الله و میشل عون نخواهد بود. از نظر ریاض، خلأ قدرت در لبنان بهتر از دولتی است که وجود آن به نفع حزب الله است.

منبع: الاخبار / تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

کلید واژه ها: لبنان سعد حریری حزب الله عربستان سعودی ایالات متحده امریکا عربستان و لبنان امریکا و لبنان


( ۸ )

نظر شما :