پنجاه و چهارمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

عربستان در هیچ حالتی نمی تواند حزب الله را نادیده بگیرد

۱۶ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۱۰۹۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
«به هر حال نقش عربستان در لبنان همچنان روشن نیست و ابعاد و نتایج آن معلوم نیست و تا الآن مشخص نیست چه اهدافی را دنبال می کند.
عربستان در هیچ حالتی نمی تواند حزب الله را نادیده بگیرد

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش پنجاه و چهارم آن را می خوانید:

در ادامه گفت وگوهایم با یکی از مسئولان مهم در صندوق بین المللی پول در واشنگتن که از مدت ها قبل اوضاع لبنان و پرونده های پیچیده آن را دنبال می کند، از او پرسیدم: «نظرت درباره بازگشت عربستان سعودی به لبنان چیست؟»

گفت: «ولیعهد عربستان سعودی، شاهزاده محمد بن سلمان، تغییرات جدی و مهمی در کشورش به وجود آورده است. اما در سیاست و همه چیزهای دیگر «خیلی تند» است. آیا بازگشت سفیر کشورش به لبنان درگیر کردن او در اوضاع سیاسی است یا اینکه صرفا تلاشی برای بر هم زدن «بازی» جاری در آنجاست که «حزب الله» بر آن مستولی است و تصمیم گیر اصلی است؟ این دو پرسش اساسی هستند برای اینکه عربستان در سایه تسلط حزب الله بر آن بدون آن هیچ کاری نمی تواند بکند. هر جا هر کدام راهی دیگری را بسته، آن یکی وارد عمل شده و راه این یکی را بسته، برای همین کار به جایی رسیده که عربستان می گوید نمی توانم با حزب الله کار کنم اما حقیقت این است که نمی تواند با حزاب الله کار کند نه این که نمی خواهد، برای اینکه ناتوان است.»

سپس در ادامه افزود: «شاید متحدان لبنانی عربستان بتوانند علیه حزب الله شلوغ کاری کنند و جلوی کار و فعالیت هایش را بگیرند و اوضاع داخلی اش را به هم بزنند و تا اندازه ای جلوی استیلایش بر کشور را بگیرند اما مقطعی است و همیشگی نیست. چرا که حزب الله چه بخواهیم چه نخواهیم قدرت برتر میدان است و دست و پای چنین قدرتی را به هیچ وجه نمی توان بست شاید بتوان مزاحمتی برایش ایجاد کرد اما نمی توان بست.»

بعد گفت: «در انتخابات مجلس مثلا حزب الله نتوانست اکثریت قاطع مجلس نمایندگان را به دست آورد اما اقلیت بزرگی را به دست آورده است که هیچ کس نمی تواند آن را نادیده بگیرد.»

سپس به توانایی های حزب الله اشاره کرد و گفت: «حزب الله سلاح و هم پیمان دارد که می تواند هر وقت لازم آید برسر یک موضوع معین اکثریت مورد انتظارش را تامین کند. اما با وجود این به قدرتی نیاز ندارد که بخواهد به آن کمک کند تا به کارش ادامه دهد، چراکه راه و روش و قدرت و حضور بالفعل و تسلط کامل و لازم خود را دارد.»

بعد تاکید کرد، به هر حال حزب الله نمی خواهد به جنگ داخلی در لبنان کشیده شود، برای همین برای گفت وگو و آرامش تلاش می کند. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که حزب الله چگونه می تواند میان خود با طرف های دیگری که آنها را به خدمتگذاری به امریکا و در صورت لزوم به اسرائیل متهم می کند گفت وگو کند و آنها را به همکاری فرا بخواند؟ چنین چیزی قابل قبول نیست. 

در آخر گفت: «به هر حال نقش عربستان در لبنان همچنان روشن نیست و ابعاد و نتایج آن معلوم نیست و تا الآن مشخص نیست چه اهدافی را دنبال می کند.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم حزب الله سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم لبنان عربستان سعودی عربستان عربستان و لبنان عربستان و حزب الله


( ۳ )

نظر شما :