مقامات ایرانی کوتاه نمی‌آیند

شلیک ایران به رویاهای آمریکا

۲۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۲ کد : ۱۹۷۱۳۹۴ آمریکا آسیا و آفریقا ترجمه برگزیده
دولت دونالد ترامپ موضعی سختگیرانه درباره توانایی هسته‌ای ایران اتخاذ کرده است. این موضع به دستور دونالد ترامپ انجام شده که به دنبال ایفای نقشی بیشتر در خارومیانه است.
شلیک ایران به رویاهای آمریکا

نویسنده: تام اوکانر

دیپلماسی ایرانی: مقامات بلندپایه ایران درخواست ایالات متحده برای نظارت و بازرسی در سایت های نظامی را رد کردند. این سایت ها از نظر ایالات متحده مشکوک به فعالیت های هسته ای هستند. این اظهارات درحالی مطرح شد که ایران اعلام کرده است به گسترش توان موشکی خود ادامه خواهد داد.

دولت دونالد ترامپ موضعی سختگیرانه درباره توانایی هسته ای ایران اتخاذ کرده است. این موضع به دستور دونالد ترامپ انجام شده که به دنبال ایفای نقشی بیشتر در خارومیانه است. دولت ایالات متحده به دنبال این نیست که توافق هسته ای 2015 را تضعیف کند اما همچنان به دنبال افزایش فشار بر ایران است. نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در نیویورک، هفته گذشته با مسئولان آژانس بین المللی انرژی هسته ای دیدار کرد تا درخواست واشنگتن برای گسترش بازرسی ها و نظارت بر سایت های نظامی ایران را مطرح کند. درخواستی که به تندی از سوی رهبران ایران رد شد.

علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب و وزیر امورخارجه پیشین ایران روز سه شنبه گفت: «آمریکایی ها این آرزو را با خود به گور خواهند برد.» او در ادامه افزود: «بر اساس برجام و هر سند دیگری آنها هرگز مجوز بازرسی مکان های نظامی را دریافت نکرده اند.» برجام سندی است که میان ایالات متحده، ایران و چهار قدرت جهانی برقرار شده است.

دیدگاهی مشابه نیز از سوی امیر حاتم، وزیر دفاع ایران مورد تاکید قرار گرفت. او روز سه شنبه گفت که «تقاضای هیلی حتی بررسی هم نشده است.» یک روز قبل او که در برنامه ای تلویزیونی سخن می گفت، تاکید کرد: «آن قدر توان دفاعی را افزایش و تقویت می دهیم که کسی جرات تعرض به کشورمان را نداشته باشد.» سخنان وزیر دفاع ایران در حالی مطرح شد که دولت آمریکا پیش از این تأکید کرده که برنامه موشکی ایران و همچنین فعالیت های نیروی قدس سپاه پاسداران نقض روح توافق هسته ای است چرا که بر پایه این توافق، ایران قرار بوده است در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و در سطح جهانی مشارکت کند. در همین ارتباط، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بارها تأکید کرده است که از نظر او، ایران به «روح توافق اتمی پایبند نیست». پیش از این، در ۲۵ خردادماه، مجلس سنای آمریکا طرحی موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران» را با اکثریت قاطع تصویب کرد. در این طرح از برنامه موشکی موشک های بالیستیک ایران به عنوان یک تهدید یاد شد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش از پیشرفت ۸۵ درصدی سیستم موشکی «باور ۳۷۳» خبر داد و گفت: «این سامانه نسبت به سامانه موشکی اس ۳۰۰ پیشرفته تر است.»

سردار رضا طلایی نیک، معاون پارلمانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان بررسی کلیات لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح در سخنانی، گفت: «دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران متناسب با موقعیت سرزمینی و ژئوپلیتیکی است و بر اساس این دکترین باید دفاع همه جانبه و متوازن داشته باشیم.» وی با بیان اینکه موقعیت ایران به گونه ای است که دفاع زمینی و دریایی، هوایی یا هوافضا (موشکی) باید متناسب با ارتقای قدرت بازدارندگی تنظیم شود، اظهار داشت: «ساختار و مأموریت نیروهای مسلح بر همین اساس شکل گرفته است.» سردار طلایی نیک اضافه کرد: «درباره بخش دریایی نیز با توجه به اهمیت استراتژیک دفاع دریایی، این لایحه به مجلس ارائه شده و چهار کمیسیون اجتماعی، برنامه و بودجه، صنایع و امنیت ملی مجلس آن را بررسی و تصویب کرده اند.»

ایالات متحده سعی دارد علاوه بر محدود کردن توان هسته ای ایران، تلاش کند تا دامنه نفوذ خود در خاورمیانه را گسترش دهد. تهران اما با همکاری لبنان، عراق و سوریه توانسته است نفوذ خوبی در منطقه ایجاد کند. متحدان ایالات متحده یعنی اسرائیل و عربستان مخالف ایران هستند و به نیروهای همکار ایران در خارج از مرزهای این کشور فشار وارد می کنند. درحالی که ایالات متحده و ایران هر دو عمیقا در مبارزه با ستیزه جویان داعش درگیر هستند و حمایت از نیروهای نیابتی خود در لبنان، عراق و سوریه را در دستور کار دارند. هر دو قدرت همچنین یکدیگر را به بی ثبات کردن منطقه و پیشبرد اهداف خود متهم می کنند.

منبع: نیوزویک/ مترجم: روزبه آرش

انتشار اولیه: چهارشنبه 15 شهریور 1396 / انتشار مجدد: چهارشنبه 29 شهریور 1396

کلید واژه ها: ایران ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ خاورمیانه علی اکبر ولایتی


نظر شما :