مشاوران رئیس جمهوری امریکا خلاف نظرش عمل می کنند

اختلافات سنگین اعضای دولت ترامپ بر سر برجام

۰۸ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۰۴۹۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
ایلی لایک، تحلیلگر امور امنیت ملی امریکا می گوید: «ترامپ تا آخرین لحظه خود را آماده کرده بود تا توافق هسته ای با ایران را لغو کند اما جلساتش با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا و نشست هایش با متخصصان امنیت ملی سبب شد تا از تصمیمش منصرف شود.»
اختلافات سنگین اعضای دولت ترامپ بر سر برجام

دیپلماسی ایرانی: بحث و جدل هایی که در درون دولت امریکا به ریاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور بر سر برجام وجود دارد نشان می دهد که رسیدن به اجماع بر سر این پرونده که رئیس جمهوری امریکا همیشه از آن انتقاد کرده است، چندان آسان نیست.

بحث و جدال ها در درون نهادهای امریکایی بر سر این که دولت امریکا به نقطه توزانی بر سر مواضع ترامپ نسبت به برجام برسد، بالاست، از یک سو ترامپ و هم فکرانش ایستاده اند که از اساس برجام را رد می کنند و خواستار عقب نشینی امریکا از آن یا مذاکره مجدد بر سر آن هستند و از سوی دیگر افرادی هستند که معتقدند که برجام به خوبی کار خودش را کرده و از لحاظ امنیتی هیچ عجله ای نیست که دولت امریکا بخواهد آن را پاره کند.

روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که ترامپ از این که معاونانش در امور امنیت استراتژیک از دستوراتش مبنی بر این که زمینه ای فراهم شود تا واشنگتن از توافق هسته ای با ایران که در سال 2015 میان ایران با 1+5 امضا شد، خارج شود، سرپیچی می کنند عصبانی است.

مسئولان امریکایی به متحدان واشنگتن گفته اند که آمادگی دارند عملا به مذاکرات جدید با ایران بپیوندند یا این که ایالات متحده از این توافق همانند توافق آب و هوایی پاریس خارج خواهد شد.  

نیویورک تایمز گزارش داد که واشنگتن به دنبال این است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین را وادار کند که خواستار بازرسی از پایگاه های نظامی ایران به بهانه وجود آزمایش های توسعه سلاح هسته ای شوند.

کارشناسان عالی رتبه در کاخ سفید می گویند که انتظار دارند ایران تقاضا برای بازرسی از پایگاه های نظامی اش را رد کند که این کار زمینه را برای واشنگتن برای عقب نشینی از توافق هسته ای فراهم خواهد کرد.

هفته گذشته کاخ سفید و وزارت امور خارجه امریکا برای دومین بار به اطلاع کنگره رساندند که ایران بر اساس مفاد برجام به تعهداتش عمل کرده است.

ایلی لایک، تحلیلگر امور امنیت ملی امریکا در این باره می گوید: «ترامپ تا آخرین لحظه خود را آماده کرده بود تا توافق هسته ای با ایران را لغو کند اما جلساتش با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا و نشست هایش با متخصصان امنیت ملی سبب شد تا از تصمیمش منصرف شود.»

لایک در ادامه می افزاید: «رئیس جمهوری امریکا اصرار داشت که این بار تعهد ایران به برجام را تایید نکند برای این که اعتقاد دارد رفتار ایران با همسایگانش از زمانی که به کاخ سفید رسیده خصمانه تر شده است.»

لایک همچنین می گوید: «همه احتمالاتی که داده می شد تا چند ساعت قبل از اعلام رسمی کاخ سفید، حاکی از آن بود که ترامپ برنامه هسته ای ایران را در گزارش به کنگره تایید نخواهد کرد. اما رئیس جمهور در آخرین لحظه از تصمیم خود برگشت و کاخ سفید توافق را تایید کرد.»

منابع آگاه در کاخ سفید می گویند که رئیس جمهور با وجود تایید توافق هسته ای همچنان به شکل جدی اصرار دارد با ایران به دلیل برخوردش با همسایگانش که به گفته او خصمانه است، برخورد شود.

معاونان ترامپ می گویند که بررسی ای که رئیس جمهوری امریکا می گوید بر سر برجام در حال انجام آن است، مضمونش نتایج برجام نیست، بلکه ارزیابی میزان سود و زیان ماندن در توافق است، آنها می گویند که به ترامپ توصیه می شود که حداقل با حفظ توافق هسته ای این تضمین وجود دارد که ایران تا 9 سال آینده به تولید سوخت هسته ای نخواهد پرداخت.

دیدگاه رئیس جمهوری امریکا با وزارت امور خارجه اش بر سر برجام کاملا متفاوت است. ترامپ خود در این باره تاکید می کند، «به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه و تیم او احترام می گذارم و روابطم با آنها خوب است، اما این که بگوییم ایران مطابق با آن چه خواسته شده عمل کرده و این بهتر از برخورد با آن است، به نظر من اشتباه است. ایران قابل تطبیق با آن چه از آن خواسته می شود، نیست.»

ترامپ می گوید مخالفتش با برجام به این دلیل است که توافق هسته ای شامل موشک های بالستیک و آن چه حمایت تهران از تروریسم ادعا می کند، نمی شود.

برخی از تحلیلگران می گویند که یکی از دلایل وجود دیدگاه های متضاد با خواسته رئیس جمهوری امریکا که سبب شده مواضع امریکا در قبال ایران را آشفته نشان دهد وجود افراد صاحب نفوذ با ثقل بالا در درون نهادهای تصمیم گیری در دولت ایالات متحده است که همچنان از دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق باقی مانده اند. آنها دقیقا عکس دیدگاه های رئیس جمهوری جدید امریکا عمل می کنند. مواضع آنها در پرونده بحران قطر و سپس در قبال ایران به خوبی خود را نشان داده است.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رئیس جمهوری امریکا دونالد ترامپ برجام


نظر شما :