در سفر نخست وزیر انگلیس به واشنگتن تاکید شد

حمایت بریتانیا از برجام در دیدار با ترامپ

۱۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۶۵۶۷ اخبار اصلی اروپا آمریکا
سخنگوی نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که «ترزا می» در دیدار خود با رئیس جمهور جدید آمریکا بر حمایت از توافق هسته ای ایران تأکید کرد و این نکته را به وی گوشزد کرد که بریتانیا یکی از حامیان اصلی «برجام» است.
حمایت بریتانیا از برجام در دیدار با ترامپ

دیپلماسی ایرانی: براساس اعلام سخنگوی دولت بریتانیا، «ترزا مِی»، نخست وزیر این کشور و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا که روز جمعه با یکدیگر دیدار و گفتگو داشتند، نخست وزیر بریتانیا بر اهمیت تجارت آزاد و اعلام حمایت خود از توافق هسته ای ایران تأکید کرد.

پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگرانی های بسیاری را در مورد سرنوشت و آینده روابط نزدیک و پیوندهای خاص میان دو کشور بریتانیا و آمریکا به وجود آورده است. رئیس جمهور جدید آمریکا سال گذشته و در خلال فعالیت های انتخاباتی اش، واقعه برگزیت و رای مثبت مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا را مورد ستایش و تحسین قرار دارد و اعلام کرد که قصد دارد پس از پیروزی در انتخابات به سرعت روابط تجاری دوجانبه ای را با بریتانیا ایجاد کند.

طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از این اظهارات ترامپ بسیار خوشحال و خرسند شدند و دیگران نیز در مورد اظهارات وی ابراز تردید کردند و این سوال را مطرح کردند که آیا رویکرد ترامپ در قبال بریتانیا با سیاست های او در زمینه حمایت از تولیدات داخلی و وعده وی در مراسم تحلیف به منظور در اولویت قرار دادن آمریکا تداخل ندارد.

سخنگوی دولت بریتانیا در مورد این دیدار گفت: «ترزا می در دیدار خود با رئیس جمهور آمریکا به وضوح بر مزایای تجارت آزاد و ضرورت حمایت از این روابط تجاری تأکید کرد و خواستار آن شد که این دو کشور تمامی اقداماتی که می تواند موجب ارتقا و افزایش سطح این روابط شود را مد نظر قرار دهند».

سخنگوی نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که «ترزا می» در دیدار خود با رئیس جمهور جدی آمریکا بر حمایت از توافق هسته ای ایران تأکید کرد و این نکته را به وی گوشزد کرد که بریتانیا یکی از حامیان اصلی «برجام» است. این اعلام موضع ترزا می از آن جهت است که ترامپ در خلال سخنرانی های انتخاباتی خود مواضع تندی را علیه توافق هسته ای اتخاذ و تهدید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات یا این توافق را به طور کامل لغو کرده یا مذاکرات مجددی را برای انعقاد توافقی جدید با ایران ترتیب خواهد داد.

«شون اسپایسر»، سخنگوی جدید کاخ سفید نیز در نشستی اعلام کرد که رئیس جمهور جدید آمریکا در دیدار خود با نخست وزیر بریتانیا در مورد پتانسیل روابط تجاری گسترده تر میان دو کشور بحث و گفتگو کرد. اسپایسر در بخش دیگری از این نشست خبری با اذعان بر روابط ویژه میان ایالات متحده آمریکا و بریتانیا افزود: «ما می توانیم روابط نزدیک تری داشته باشیم».

هم زمان با تظاهرات های گسترده علیه ترامپ در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، روز شنبه نیز هزاران زن انگلیسی در اعتراض به نگرش و دیدگاه های ترامپ نسبت به زنان در شهر لندن تظاهرات کردند.

ترزا می در طول مصاحبه روز یکشنبه خود با شبکه خبری بی بی سی در رابطه با بحث­ های بوجود آمده در مورد اظهارنظرات و مواضع ترامپ در قبال زنان اعلام کرد که وی از به چالش کشیدن بحث های "غیرقابل قبول" ترامپ هیچ ترس و واهمه ای ندارد. همچنین وی عنوان کرد که قرار است تا با ترامپ گفت وگوهایی را در خصوص ناتو داشته باشد؛ اتحاد نظامی و پیمانی که ترامپ در طول سخنرانی های انتخاباتی خود آن را منسوخ شده دانسته است.

می پیش از سفر خود به آمریکا نیز با ژنرال «جنز استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو نیز دیدار و رایزنی کرد. سخنگوی می در خصوص این نشست گفت: «دو طرف بر اهمیت ادامه این اتحاد به عنوان سنگری دفاعی و ضرورت آن برای مقابله مؤثر با تهدیدات کنونی و به ویژه تروریسم و حملات سایبری تأکید کردند». نخست وزیر بریتانیا نیز در پایان به دبیرکل ناتو وعده داد تا این پیام را به گوش واشنگتن برساند.

منبع: رویترز / مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: ترزا می دونالد ترامپ توافق هسته ای ایران تجارت آزاد برگزیت


نظر شما :