مسئولان امریکایی اذعان کردند

احتمال ارسال دوش پرتاب های ضدهوایی به مخالفان سوری

۰۷ مهر ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۳۴۷۶ اخبار اصلی خاورمیانه
یک مقام امریکایی گفت که واشنگتن آمادگی دارد در صورتی که مذاکرات با روسیه به نتیجه نرسد محموله ای از دوش پرتاب های ضد هواپیما با هدف وحدت بخشیدن به متحدان غربی و عربی اش در پرونده سوریه به این کشورها بفرستد تا آنها این نوع سلاح را به دست گروه های میانه روی مخالف اسد برسانند.
احتمال ارسال دوش پرتاب های ضدهوایی به مخالفان سوری

دیپلماسی ایرانی: مسئولان امریکایی روز دوشنبه اعلام کردند که شکستی که در آتش بس اخیر سوریه اتفاقی افتاده احتمال این که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به سمت مسلح کردن مخالفان سوری با موشک های استینگر که از روی دوش می توانند به جنگنده های روسی و سوری موشک شلیک کنند را افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، با این حال ایالات متحده امریکا همچنان معتقد است که مذاکره تنها راه حل پایان دادن به حمام خون جاری در سوریه است.

طی روزهای گذشته و در پی شکست آتش بس که به دنبال بمباران پایگاه نظامی ارتش سوریه به سود داعش در دیر الزور اتفاق افتاد، حملات سوریه با حمایت روسیه در حلب شدت یافته و ارتش سوریه تلاش دارد با تسلط بر بخش شرقی حلب، آخرین پایگاه مخالفان سوری در این منطقه را تصرف کند و شکست سنگینی را متوجه آنها کند.

این در حالی است که ایالات متحده تلاش دارد روسیه را متهم به شکست آتش بس کند و ادعا می کند که حمله به کاروان کمک رسانی به شهر حلب سبب شکست آتش بس بوده است. روسیه این ادعا را رد می کند و با انتشار فلیمی ویدئویی نشان داده که هیچ نقشی در حمله به این کاروان کمک رسانی نداشته است.

یک مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت که واشنگتن آمادگی دارد در صورتی که مذاکرات با روسیه به نتیجه نرسد محموله ای از دوش پرتاب های ضد هواپیما با هدف وحدت بخشیدن به متحدان غربی و عربی اش در پرونده سوریه به این کشورها بفرستد تا آنها این نوع سلاح را به دست گروه های میانه روی مخالف اسد برسانند.

با افزایش ناامیدی ها نسبت به مواضع واشنگتن در پرونده سوریه احتمال تشدید بحران سوریه توسط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ترکیه و این که این کشورها در سایه ایالات متحده و چشم پوشی آن از کارهایی می کنند، اقدام به ارسال سلاح های دوش پرتاب ضدهواپیما به مخالفان سوری کنند، افزایش یافته است.

یکی مقام امریکایی دیگر که او نیز نخواست نامش فاش شود گفت: «عربستانی ها معتقدند که می توانند همانند افغانستان که 30 سال پیش روس ها مجبور شدند از آن جا عقب نشینی کنند در این جا نیز وضعیتی به وجود آورند تا روس ها مجبور به عقب نشینی از سوریه شوند.»

وی در ادامه افزود: «می توانیم بگوییم الآن خطرناک ترین موقعیت پیش آمده است، برای این که کشورها می خواهند با روسیه در سوریه همانند رفتاری که با اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان داشتند رفتار کنند، در حالی که ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه عزم خود را جزم کرده تا جایگاه روسیه را بازسازی کند و بعید است تن به معادلات تکراری کشورهایی نظیر عربستان سعودی و متحدان عربش در شورای همکاری خلیج فارس بدهد.»

یک مقام امریکایی دیگر نیز در این باره گفت: «مخالفان حق دارند که از خود دفاع کنند در حالی که در برابر بمباران های بی هدف تنها رها شده اند.»

او نیز که نخواست نامش فاش شود در ادامه افزود: «متحدان و شرکای دیگر ایالات متحده در مذاکرات امریکا با روسیه مشارکت کرده اند تا شاید بتوانند راه حلی برای جنگ سوریه بیابند.»

وی همچنین گفت: «بی شک ما و متحدانمان دست بسته کناری نخواهم نشست تا صرفا نظاره گر باشیم، کارهایی در حال انجام است که امید می رود بتواند به جنگ جاری در سوریه پایان دهد.»

وی اشاره ای به جزئیات این کارها نکرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه مخالفان سوری


( ۴ )

نظر شما :