داوود اغلو به بلگراد و اردوغان به عربستان می‌رود

رایزنی‌های دیپلماتیک ترکیه در عربستان و صربستان

۰۸ دی ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۵۱۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
دو مقام ارشد ترکیه به دو کشور مهم در دو منطقه مهم جهان سفر می‌کنند، یکی به عربستان می‌رود و دیگری به صربستان. اولی از کشورهای مهم در خاورمیانه و یکی از کشورهای کلیدی در بحران‌های مختلف منطقه‌ای است و دیگری یکی از کشورهای مهم نزدیک به ترکیه در اروپای مرکزی محسوب می‌شود.
رایزنی‌های دیپلماتیک ترکیه در عربستان و صربستان

دیپلماسی ایرانی: در پاسخ به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه 29 ماه جاری میلادی به ریاض می رود. بر اساس آن چه ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده است: «اردوغان در پاسخ به دعوت پادشاه عربستان به مدت دو روز از عربستان دیدن می کند.» در بیانیه کاخ ریاست جمهوری ترکیه همچنین آمده است که «اردوغان در مذاکرات خود با ملک سلمان روابط دو جانبه میان دو کشور و مسائل منطقه ای را مورد بحث قرار می دهد.»

این در حالی است که احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه نیز روز دوشنبه در پاسخ به دعوت همتای صربی اش، الکساندر فوتچیچ به صربستان سفر کرد. به گفته دفتر نخست وزیر ترکیه سفر داوود اوغلو به بلگراد دو روز طول خواهد کشید. در بیانیه نخست وزیر ترکیه آمده است که در این سفر به تبادل آرا بر سر قضایای مختلف منطقه ای و بین المللی پرداخته خواهد شد.

به این ترتیب دو مقام ارشد ترکیه به دو کشور مهم در دو منطقه مهم جهان سفر می کنند، یکی به عربستان می رود و دیگری به صربستان. اولی از کشورهای مهم در خاورمیانه و یکی از کشورهای کلیدی در بحران های مختلف منطقه ای است و دیگری یکی از کشورهای مهم نزدیک به ترکیه در اروپای مرکزی است که این روزها همانند بسیاری از کشورهای اروپایی درگیر بحران مهاجرت است.

در همین رابطه مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه درباره سقوط جنگنده روسی در ماه گذشته میلادی گفت: «ترکیه بعد از این حادثه با حکمت و عقلانیت در این باره برخورد کرد.» وی همچنین خواستار بهبود روابط با روسیه شد و گفت: «الان وقت آن است که به گذشتن از اختلاف ها فکر کنیم.» صربستان از کشورهای نزدیک به روسیه است و سفر نخست وزیر ترکیه به این کشور می تواند به معنای تلاش تازه ای از سوی آنکارا برای کاستن از تنش جاری میان ترکیه با روسیه باشد.

چاووش اوغلو درباره بحران سوریه نیز گفت که کشورش «تلاش می کند راه حلی سیاسی برای بحران سوریه بیابد.» وی همچنین تاکید کرد، وضعیت سوریه شاهد تحولات ایجابی است که تا ابتدای سال آینده میلادی نشانه های آن نمایان خواهد شد.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه افزود: «کشورهای درگیر در بحران سوریه باید به تعهدات خود عمل کنند، و جدیت خود را در مبارزه با تروریسم نشان دهند، برخی کشورها از مساله مبارزه با تروریسم به عنوان بهانه ای برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.»

اظهارات چاووش اوغلو درباره سوریه را می توان با سفر اردوغان به عربستان مرتبط دانست. به ویژه که اخیرا یکی از مهمترین رهبران مخالفان مسلح سوری که مورد حمایت عربستان است کشته شده و فردی نزدیک به اخوان به جانشینی او انتخاب شده که به طور طبیعی نزدیک به ترکیه محسوب می شود.

وی دوباره درباره تنش موجود در روابط آنکارا با مسکو گفت: «دولت ترکیه به طور جدی برای حل اختلافات تلاش می کند، دلیلی نیست ما احساس گناه کنیم، بلکه بر عکس شاهدیم که روسیه بیش از پیش به این مساله توجه می کند. روسیه تنها همسایه ترکیه نیست بلکه شریکی مهم برای آن نیز محسوب می شود.»

به موازات آن، رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران نیز گفت: «هر گونه همکاری مشترک میان ترکیه و ایران باید در راستای تسهیل حل بحران های موجود در منطقه باشد.»

وی تاکید کرد، روابط ترکیه و ایران شاهد تغییراتی بوده اما هیچ گاه به مرحله قطعی روابط نرسیده است. ما روابط تاریخی و جغرافیایی گسترده و مصالح مشترکی با یکدیگر داریم که باید در تمامی زمینه ها به تقویت آن کمک کنیم.

هاکان تکین همچنین به اختلاف های کشورش با ایران بر سر بحران سوریه اشاره کرد و گفت: «تقویت روابط میان دو کشور نه تنها برای مصالح ما مهم است بلکه به مصلحت منطقه نیز خواهد بود. ما به هیچ وجه روابط خود را با تهران قطع نکرده ایم و هیچ گاه هم برای انزوای ایران تلاش نکرده ایم برای این که اهمیت این روابط را خوب می دانیم و معتقدیم که می توان با مشورت و مذاکرات اختلاف ها را به حداقل رساند.»

 

منبع: الاخبار/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه سوریه روسیه


نظر شما :