خشنودی اعراب از دخالت نظامی روسیه در سوریه

مسکو بهتر از تهران است!

۲۱ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۲۸۷۵ اخبار اصلی خاورمیانه
انور عشقی، تحلیلگر سیاسی می‌گوید: «حضور روسیه در سوریه از یک جانب ایجابی است، قبل از هر چیز سبب می‌شود که تصمیم نهایی درباره سرنوشت حکومت سوریه در مسکو گرفته شود نه در تهران.»
مسکو بهتر از تهران است!

دیپلماسی ایرانی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و امیر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در منطقه ییلاقی سوچی درباره استراتژی روسیه در سوریه توضیحاتی به آنها ارائه داد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی در توضیح استراتژی خود گفت که این انتخابی مورد قبول منطقه است و بهتر از این است که ایران سوریه و منطقه را بگیرد، به ویژه که ریاض و ابوظبی از مهمترین رهبران مخالف توسعه طلبی ایران در منطقه هستند و در یمن در حقیقت جنگی را علیه ایران به راه انداخته اند.

جلسه پوتین با رهبران عرب عضو حوزه خلیج فارس که روز یکشنبه انجام شد عالی ترین دیدار میان رهبر روسیه با رهبران عرب عضو این شورا از آغاز حمله نظامی هوایی روسیه در سوریه است.

امارات متحده عربی و عربستان سعودی بر این باورند که محوری در نفوذ روز افزون ایران در منطقه ایجاد کرده اند، محوری که بعدا پوتین به فکر جلب حمایت آن در سوریه بعد از کاستن و شاید از بین بردن نفوذ ایران در آن کشور بر خواهد آمد.

الینا سوبونینا، مشاور مرکز مطالعات استراتژیک در مسکو در این باره می گوید: «موضع امارات در قبال دخالت گسترده نظامی روسیه در سوریه ظاهرا بی طرفانه است، تا الان این کشور از طرح های روسیه نه استقبال کرده و نه با آنها مخالفت کرده است.»

وی در ادامه می افزاید: «به نظر می رسد که این موضع کاملا با مواضع اردن در برابر حملات روسیه هماهنگ باشد.»

سوبونینا سفر شیخ محمد بن زاید و امیر محمد بن سلمان به روسیه را بسیار مهم می داند و می گوید: «این سفر به این دلیل مهم است که نشان می دهد محور عربی تلاش بسیاری می کند که عمق بلندپروازی های روسیه در سوریه را دریابد.»

مسئولان روس به این باور رسیده اند که باید روابط نزدیک خود با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در کنار مصر را حتما حفظ کنند تا به این ترتیب موازنه ای در برابر نفوذ امریکا در منطقه به وجود آید.

این در حالی است که روس ها همچنان تاکید می کنند که به هیچ وجه قصد ندارند نیروی نظامی زمینی به سوریه اعزام کنند.  

قبل از آغاز عملیات هوایی روسیه در سوریه پوتین اصرار داشت قصد و نیت خود را با رهبران عرب در میان بگذرد و قبل از آغاز هر کاری طرح خود را به آنها ابلاغ کند.

سوبونینا در این باره می گوید: «پوتین ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات را در سفرشان به مسکو در ماه اوت در جریان برنامه هایش گذاشت و گفت که قصد دارد برای مبارزه با تروریسم مداخله نظامی داشته باشد.»

روسیه مفهوم مبارزه با تروریسم را تا گروه های مخالف سوری که بعضی ها آنها را معتدل می نامند، گسترش داده و هیچ تفاوتی میان آنها با یکدیکر نمی گذارد. برای همین هم به مواضع داعش حمله می کند، هم به مواضع جبهه النصره، هم ارتش آزاد و هم به مواضع جریان هایی که از آنها به نوعی بوی تروریسم یا نزدیکی به گروه های جهادی به مشام می رسد.

در همین رابطه منابع نزدیک به مخالفان سوری ادعا می کنند که گروه های مسلح شیعی فعال در سوریه از جمله حزب الله لبنان از اظهارات پوتین که گفت مسکو فرقی میان گروه های سنی و شیعی قائل نمی شود، بسیار خشمگین شده اند. پوتین همچنین تاکید کرد که کشورش نمی خواهد درگیر جنگ دینی در سوریه شود.

انور عشقی، تحلیلگر سیاسی در این باره می گوید: «حضور روسیه در سوریه از یک جانب ایجابی است، قبل از هر چیز سبب می شود که تصمیم نهایی درباره سرنوشت حکومت سوریه در مسکو گرفته شود نه در تهران.»

وی ابراز عقیده می کند: «دیر یا زود روس ها اقدام به پاکسازی تاثیر گسترده ایران در سوریه خواهند کرد برای همین معتقدم که باید از روسیه در مقاومت با این تروریست ها و حذف آنها از عرصه حمایت کرد.»

 

انتشار این مطلب به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست و صرفا جهت آگاهی خوانندگان دیپلماسی ایرانی از اندیشه ها و افکار مطبوعات عربی منتشر شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسيه سوريه ايران عربستان امارات متحده عربي


نظر شما :