دودستگی یهودیان آمریکا بر سر توافق هسته‌ای ایران

ایپک دچار افول شده است

۰۴ آبان ۱۳۹۴ | ۱۶:۵۴ کد : ۱۹۵۲۷۸۹ آمریکا پرونده هسته ای ترجمه برگزیده خاورمیانه
یک ائتلاف عجیب و غریب بین تندروهای ایرانی، ایپک، اتحاد سنی به رهبری عربستان، اسرائیل و سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب به وجود آمده است که قصد دارند دولت اوباما را مجبور به اعمال تحریم‌های اضافی بر سر حمایت ایران از تروریسم کنند.
ایپک دچار افول شده است

ٖنویسنده: شلومو بن امی *

دیپلماسی ایرانی: قدرت لابی گری ایپک در ایالات متحده غیرقابل انکار است. اما درباره توانایی ایپک در کنترل تصمیمات ایالات متحده از سوی دوستان و دشمنان به گونه یکسانی صحبت شده است. در حقیقت به لطف بنیامین نتانیاهو نفوذ ایپک مورد تهدید قرار گرفته است.

ادعاهایی زیادی درباره نفوذ ایپک در شکل دهی به سیاست خارجی ایالات متحده وجود دارد. به عنوان مثال استفان والت و جان میرشایمر در مقاله بدنامشان «لابی اسرائیل» اظهار داشته اند که ایپک عامل جنگ عراق بوده است. اما واقعیت در این حد هم نیست. در این مورد، ایپک صرفاً طرفدار حمله توسط جورج دبلیو بوش بوده است و دیک چنی، معاون رئیس جمهور لابی گر جنگ بوده است.

حقیقت درباره ایپک هم از لحاظ عمومی و هم خصوصی به تازگی فاش شده است. ایپک پس از مبارزه غیرقابل پیروزی نتانیاهو در برابر دولت باراک اوباما بر سر توافق هسته ای ایران، به خاطر غرورش دچار زوال شده است.

در واقع ایپک هیچ وقت نتوانسته است بر مخالفت روسای جمهور مصمم ایالات متحده بر سر مسائل امنیت ملی آمریکا، غلبه کند. آنها در این که بتوانند جیمی کارتر را از فروش جنگنده های اف-15 به عربستان در سال 1978منصرف کنند، شکست خوردند یا نتوانستند مانع از فروش هواپیماهای آواکس به سعودی ها در سه سال بعد از آن توسط دولت ریگان شوند. و در سال 1991 نبرد آنها با جورج بوش پدر بر سر تضمین وام آمریکا به اسرائیل در دوران اسحاق رابین به خاطر حمایت از کنفرانس صلح مادرید -که یکی از کلیدی ترین میراث بوش است- به شکستشان ختم شد.

برخلاف این سابقه، ایپک مشهور به همکاری نزدیک با مخالفان جمهوری خواه اوباما بر سر توافق هسته ای ایران (یکی از مهمترین دستاوردهای اوباما) است و این تلاش هم شکست خورد. در واقع اوباما برای پیروزی، از تاکتیکی مشابه جورج بوش پدر استفاده کرد. همان طور که بوش اعلام کرد «هزاران لابی گر» در راهروهای سالن های کنگره ایالات متحده در حال اقدام برخلاف منافع ملی هستند، اوباما هم در سخنرانی اش گفت: «مخالفان با هرگونه توافقی مخالف هستند.» و ایپک قصد دارد 20 میلیون دلار برای تبلیغ علیه توافق هزینه کند. وی همچنین ایپک را در کنار جمهوری خواهان قرار داد و گفت آنها «مسئول» کشیده شدن پای ایالات متحده به جنگ عراق هستند.

البته توافق هسته ای موضوعی فراتر از ایالات متحده و ایران بوده است. ایپک با توافقی بین المللی که میان شش قدرت جهانی و ایالات متحده به دست آمده و سازمان ملل هم آن را تصویب کرده، مخالفت کرده است. حتی برخی از ثابت قدم ترین حامیان اسرائیل در کنگره هم معتقدند که رد این توافق ضربه ویرانگری به اعتبار بین المللی ایالات متحده می زد و این ایده را که توافقی بهتر از این هم می توانست به دست بیاید را غیر عقلانی می دانند. با این وجود این هدفی است که نتانیاهو برای ایپک تعیین کرده است.

مناقشه بر سر توافق ایران نقطه عطفی برای یهودیان آمریکایی بوده است چون موجب شده که میان آنها اختلافات شدیدی به وجود بیاید. براساس نظرسنجی جدیدی که منتشر شده است، تعداد فزاینده ای از یهودیان احساس بیگانگی با این گروه می کنند و مدعی اند که ایپک آنها را نمایندگی نمی کند.

ایپک نشان دهنده یک ناهنجاری قابل توجه در زندگی یهودیان آمریکایی است. ایپک به طور فزاینده ای به همراهی با جمهوری خواهان و مسیحیان اوانجلیستی شناخته می شود، این در حالی است که نظرسنجی ها به طور مکرر نشان داده اند که یهودیان یکی از لیبرال ترین گروه های قومی در آمریکا هستند.

حقیقت این است که یهودیان آمریکا مخالف جنگ عراق بودند. آنها به طور کلی به حزب دموکرات رای می دهند و خود را میانه رو و لیبرال می دانند و طرفدار حقوق همجنس گرایان و سقط جنین هستند، دو موضوعی که مسیحیان اوانجلیست با آن مخالف هستند. حتی اکثریت یهودیان آمریکا از ایجاد کشور فلسطین حمایت می کنند.

قسمت عمده ای از آسیب هایی که به ایپک وارد شده به خاطر نتانیاهو است. خطرناک تر از این دستیابی نتانیاهو به هدف بعدی اش است: مانع شدن از تنش زدایی استراتژیک میان ایالات متحده و ایران است که امکان ایجاد همکاری بر سر مهمترین منازعات منطقه ای از یمن تا سوریه را ممکن می سازد.

با این همه، پیروزی اوباما در توافق هسته ای اجتناب ناپذیر بود، اما آسان نبود. یک ائتلاف عجیب و غریب بین تندروهای ایرانی، ایپک، اتحاد سنی به رهبری عربستان، اسرائیل و سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب به وجود آمده است که قصد دارند دولت اوباما را مجبور به اعمال تحریم های اضافی بر سر حمایت ایران از تروریسم کنند. در نتیجه جنگ سرد آمریکا با ایران به احتمال زیاد باقی خواهد ماند.

* وزیر خارجه اسبق اسرائیل

منبع: پراجکت سیندیکیت/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: یکشنبه 19 مهر 1394 / انتشار مجدد: دوشنبه 4 آبان 1394

کلید واژه ها: ایپک نتانياهو اسرائيل توافق هسته ای


نظر شما :