بی‌اعتمادی آمریکا و اسرائیل به یکدیگر

هفت دیدار بدی که اوباما و نتانیاهو داشتند

۲۰ آبان ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۳۶۴۳ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
برخی از روزنامه‌های خارجی می‌گویند که اوباما به خاطر برنامه شام خصوصی‌اش جلسه با نتانیاهو را ترک کرده و دو نفر در مقابل دوربین عکاسان قرار نگرفتند.
هفت دیدار بدی که اوباما و نتانیاهو داشتند

نویسنده: دنیل دیل

دیپلماسی ایرانی: تمام تعارفات و زبان بدن باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو در دیدار روز دوشنبه در کاخ سفید، احترام آمیز بود. این دو نفر سعی داشتند در این دیدار روابط شخصی و سیاسی شان را که به خاطر عدم توافق بر سر توافق هسته ای ایالات متحده با ایران به شدت آسیب دیده بود، بهبود ببخشند.

براساس گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، نتانیاهو گفته است: «این یکی از بهترین ملاقات های من با رئیس جمهور اوباما بود و فکر می کنم وی هم همین نظر را داشته باشد.» برخی از 12 دیدار قبلی میان این دو به وضوح ناراحت کننده و تعدادی از آنها بسیار سرد بوده است.

مارس 2010: انتقام اوباما

چند هفته پس از آن که دولت نتانیاهو هنگامی که بایدن در اسرائیل حضور داشت، خبر ساخت شهرک های جدید در قدس شرقی را اعلام کرد و باعث سخره گرفتن اوباما شد، وقتی نتانیاهو از واشینگتن بازدید کرد، اوباما تلافی کرد. در حالی که چندان مشخص نیست که چه اتفاقی افتاد اما برخی از روزنامه های خارجی می گویند که اوباما به خاطر برنامه شام خصوصی اش جلسه با نتانیاهو را ترک کرده و دو نفر در مقابل دوربین عکاسان قرار نگرفتند.

می 2011: درس تاریخ نتانیاهو

اوباما اولین رئیس جمهور ایالات متحده است که به طور عمومی و علنی از اسرائیل خواست تا به عنوان بخشی از توافق صلح با فلسطینی ها به مرزهای 1967 بازگردد. این مسئله موجب رنجش نتانیاهو شد و این دو نفر در حالی که در کاخ سفید روبه روی دوربین در حال صحبت بودند، نتانیاهو درخواست اوباما مبنی بر بازگشت به مرزهای 1967 را غیرقابل دفاع نامید و گفت اوباما تاریخ یهود را درک نمی کند.

نوامبر 2011: میکروفون داغ، آب داغ

در جریان نشست جی-20 در فرانسه، نیکولا سارکوزی به اوباما گفت: «من نمی توانم نتانیاهو را تحمل کنم. او دروغگو است.» اوباما در پاسخ گفت: «تو از وی خسته شدی، اما من بیشتر از تو با او سروکار دارم.» این سخنان در حالی زده شد که دو طرف نمی دانستند میکروفون هایشان روشن است و حضار صدای آنها را می شنوند. اوباما حاضر به عذرخواهی نشد.

سپتامبر 2012: کمپین انتخاباتی

یک ماه و نیم پس از آن که نتانیاهو با دوست قدیمی اش، میت رامنی، رقیب جمهوری خواه اوباما در قدس دیدار کرد، مقامات اسرائیلی به خبرنگاران گفتند که اوباما درخواست دیدار نتانیاهو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را رد کرده است.

مارس 2014: شگفت زدگی در وسط پرواز

در حالی که نتانیاهو در مسیر رسیدن به ایالات متحده بود، اوباما در مصاحبه ای اعلام کرد اگر نتانیاهو فکر می کند که صلح با فلسطین بهترین گزینه نیست، «نیاز به یک روش جایگزین دارد.» براساس گزارش نیویورک تایمز، نتانیاهو از این اعلام نظر شگفت زده و عصبانی شد.

اکتبر 2014: جلسه خوبی که بد شد

دیدار اوباما و نتانیاهو مودبانه به پایان رسید، اما این مسئله تنها یک روز طول کشید. یک گروه اسرائیلی فاش ساخت که نتانیاهو برنامه ساخت 2500 خانه در قدس شرقی دارد. سخنگوی اوباما انتقاد کرد و نتانیاهو پاسخ داد. یک ماه بعد یک مقام ارشد دولت اوباما، نتانیاهو را «چیکن شت» نامید.

مارس 2015: انتقام نتانیاهو از اوباما

نتانیاهو دعوت غیرمعمول جمهوری خواهان مجلس نمایندگان را قبل از توافق قریب الوقوع هسته ای با ایران پذیرفت. همان طور که انتظار می رفت وی از این اقدام برای زیر سوال بردن استدلال های اوباما در دفاع از توافق، استفاده کرد. اوباما حاضر به دیدار با وی در این سفر نشد و بهانه ای که برای این تصمیم آورد این بود که با مقامات خارجی قبل از انتخاباتشان دیدار صورت نمی گیرد.

منبع: استار/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: اوباما نتانياهو آمريكا اسرائيل


( ۴ )

نظر شما :