با کناره‌گیری استیون هارپر از نخست‌وزیری کانادا

نتانیاهو بهترین متحدش را از دست داد

۱۵ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۵۳۱۴۱ آمریکا خاورمیانه یادداشت
جیم لوب می‌نویسد: هارپر از زمان نخست‌وزیری‌اش در سال 2006، خودش و کشورش را با جناح راست اسرائیل متحد کرد. ماه می گذشته، نشریه فوروارد، هارپر را «مهمترین طرفدار نتانیاهو در میان رهبران جهان» معرفی کرده بود.
نتانیاهو بهترین متحدش را از دست داد

نویسنده: جیم لوب *

دیپلماسی ایرانی: انتخابات پارلمانی کانادا برگزار شد و بی بی نتانیاهو از نتایج به دست آمده خوشحال نیست. بدون پیش بینی این که جاستین ترودو در مقام نخست وزیری چه اقداماتی انجام خواهد داد، به وضوح مشخص است که بی بی یکی از مهمترین متحدین بین المللی را در اتاوا و در میان گروه هفت از دست داده است.

کانادا در دوره نخست وزیری استیون هارپر از سیاست چند جانبه گرایی که چندین دهه آن را دنبال می کرد و بی طرفی در قبال مناقشه اسرائیل-فلسطین چشم پوشی کرد. این مسئله برای ایالات متحده که رای دهندگان و نخبگان آن تمایل زیادی به کانادا دارند، چندان آشکار نبوده است. اما این مسئله نشان دهنده تغییر جهت گیری این همسایه ما در زمینه سیاست خارجی پس از جنگ جهانی دوم است که قبلاً بسیار نزدیک به اروپای غربی و حتی نوردیک (شمال اروپا) بود.

این مسئله فقط مختص به دولت هارپر نیست، بلکه کمپین انتخاباتی نشان داد که اسلام هراسی در جناح راست اروپا هم وجود دارد. هارپر از زمان نخست وزیری اش در سال 2006، خودش و کشورش را با جناح راست اسرائیل متحد کرد. ماه می گذشته، نشریه فوروارد، هارپر را «مهمترین طرفدار نتانیاهو در میان رهبران جهان» معرفی کرده بود. وی در جریان کمپین اتنتخاباتی هم حمایت بی دریغش از نتانیاهو را نشان داده بود.

در کنار دیگر اقدامات، هارپر بودجه گروه های مردمی که به زعم دولت وی «حامی فلسطین» بوده اند از جمله گروه های حقوق بشری که در اراضی اشغالی فعال بودند را قطع کرد. وی همچنین در سال های 2009 تا 2012، کمک مالی کانادا (حدوداً 30 میلیون دلار در سال) به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی را قطع کرد. پیش از این کانادا یکی از مهمترین حامیان مالی این آژانس بود.

از زمانی که هارپر به قدرت رسید، کانادا تبدیل به یکی از اصلی ترین حامیان عملیات های نظامی اسرائیل در غزه و لبنان شد. هارپر در ژانویه 2014 تبدیل به اولین نخست وزیر کانادا شد که در کنست اسرائیل به سخنرانی پرداخت و متعهد شد که: «از طریق آتش و آب، کانادا در کنار شما خواهد ایستاد.»

در اقدامی که بسیاری از ناظران خارجی را متعجب کرد، کانادا در سپتامبر 2012 سفارتخانه اش در تهران را تعطیل کرد و به دیپلمات های ایرانی پنج روز مهلت داد تا کانادا را ترک کنند. دولت این کشور در بیانیه ای اعلام کرد: «ایران مهمترین تهدید برای صلح جهانی و امنیت در جهان امروز است.» جان بیرد، وزیر خارجه کانادا مهمترین دلیل این اقدام را ترس از امنیت پرسنل دیپلماتیک کانادا در ایران پس از حمله به سفارتخانه بریتانیا عنوان کرده بود. این درحالی است که این حمله 10 ماه پیش از این رخ داده بود. ترودو در جریان کمپین انتخاباتی اش وعده داده است که مجدداً سفارتخانه کانادا در ایران را باز خواهد کرد.

با وجود این که کانادا عضو مهمی از ناتو است، اما از برنامه جامع اقدام مشترک میان گروه ۱+۵ و ایران که در 14 جولای به دست آمد و دستاورد دیپلماتیک بزرگی بود، حمایت نکرد. دولت هارپر این بیانیه را صادر کرد: «ما از تلاش های گروه ۱+۵ برای رسیدن به چنن توافقی قدردانی می کنیم، اما ما ایران را براساس اقداماتش و نه جملاتش مورد قضاوت قرار می دهیم. ایران همچنان تهدیدی مهم برای صلح بین المللی است و این کشور که جاه طلبی های هسته ای دارد به حمایت از تروریسم ادامه می دهد و مکرراً قصدش برای نابودی اسرائیل را تکرار می کند و حقوق بشر را هم نقض می کند.»

تا یک روز قبل از انتخابات، ایران هنوز به طور رسمی با توافق موافقت نکرده بود ولی راب نیکلسون، وزیر خارجه دولت هارپر ماه گذشته گفته بود اتاوا با وجود به دست آمدن توافق، تا آینده معلومی تحریم های اقتصادی علیه تهران را لغو نخواهد کرد. روز چهارشنبه سرمقاله روزنامه تایمز اسرائیل این گونه بود: «دولت هارپر تیم رویایی بنیامین نتانیاهو بود.»

* لوب سابقه 30 سال مسئولیت دفتر خبرگزاری اینترپرس سرویس در واشینگتن را دارد و کارشناس سیاست خارجی ایالات متحده و جنبش نومحافظه کار است.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: پنج شنبه 30 مهر 1394 / انتشار مجدد: جمعه 15 آبان 1394

کلید واژه ها: کانادا هارپر اسرائيل نتانياهو جيم لوب جاستین ترودو


نظر شما :