روابط واشنگتن و تل‌آویو فردای اجرای توافق چگونه خواهد بود؟

هدیه امنیتی به اسرائیل برای رفع دلخوری از توافق

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هنوز به رد شدن توافق توسط کنگره امیدوار است و از مقامات اسرائیلی خواسته است که در مورد اقدامات بعد از توافق با مقامات آمریکایی وارد بحث نشوند.
هدیه امنیتی به اسرائیل برای رفع دلخوری از توافق

نویسنده: ران کمپیز

دیپلماسی ایرانی: زمانی که توافق هسته ای ایران به قانون تبدیل شود، بحث اصلی آمریکا و اسرائیل این خواهد بود که "گام بعدی چیست؟"

واشنگتن برای کاهش خطر ایران و قوت قلب دادن به اسرائیل و دیگر متحدان خود در منطقه چه خواهد کرد؟

اولین اقدام باراک اوباما ارائه مجموعه برنامه ای برای ارتقای امنیت خواهد بود. از جمله این اقدامات افزایش کمک های دفاعی به اسرائیل در یک دهه آینده، گسترش حضور نیروهای ارتش ایالات متحده در خاورمیانه، اصرار بر ادامه تحریم های غیرهسته ای ایران، تلاش برای بازداشتن ایران از اقدامات مخرب در منطقه و افزایش همکاری در زمینه دفاع موشکی خواهد بود.  

یک مقام ارشد ایالات متحده به خبرگزاری یهودی  (JTA)گفت: مادامی که تحریم های وابسته به برنامه هسته ای ایران لغو شود، واشنگتن روی دیگر تحریم ها تمرکز خواهد کرد، بویژه تحریم هایی که به دلیل حمایت از تروریسم علیه ایران اعمال شده است. ما منابع و نیروهای بسیاری داریم که می توانیم به اعمال تحریم های ویژه علیه ایران (و نه تنها ایران) اختصاص دهیم.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هنوز به رد شدن توافق توسط کنگره امیدوار است و از این رو از مقامات اسرائیلی خواسته است که در مورد اقدامات بعد از توافق با مقامات آمریکایی وارد بحث نشوند. ران درمر سفیر اسرائیل در واشنگتن اعلام کرده است اسرائیل تنها بعد از لغو رسمی برجام آماده بحث و مذاکره خواهد بود. درمر در مصاحبه با یو اس ای تودی در 27 جولای گفت: «ما از این دولت (ایالات متحده) و رئیس جمهورش به خاطر حمایت از افزایش امنیت اسرائیل سپاسگزاریم اما درباره روز بعد از توافق، روز بعد از توافق صحبت خواهیم کرد.»

بعضی مقامات اسرائیلی وعده های ایالات متحده یرای ارتقای امنیت اسرائیل بعد از پذیرفته شدن توافق را ناکافی می دانند. کمیته روابط عمومی اسرائیل در آمریکا اخیرا در یادداشتی با عنوان «وعده دادن یک توافق بد را درست نمی کند» تلاش آمریکا برای تامین امنیت و یا فشار به اجرای تعهدات از سوی ایران را ناکافی دانسته و ابراز داشته هیچ کدام از این راهکارها این توافق کشنده را اصلاح نخواهد کرد و به ایران مشروعیت خواهد بخشید تا به فاصله 15 سال به سلاح هسته ای دست یابد.

آزو آراد مشاور امنیت ملی سابق نتانیاهو در رابطه با اقدامات ایالات متحده برای افزایش امنیت اسرائیل ضمن اشاره به خطر قدرت گرفتن حزب الله بعد از توافق با ایران، به برخی اقداماتی که آمریکا در جهت ارتقا امنیت اسرائیل می تواند انجام دهد اشاره کرده است:

- حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه، حتی تحت عنوان ارتقای توان نظامی ایالات متحده در کشورهای متحد عرب در خلیج فارس که همانند اسرائیل به حصول اطمینان در مقابل توافق ایران نیاز دارند؛

- تقویت برنامه های مشترک دفاع موشکی؛

- گسترش تفاهم نامه کمک های دفاعی؛ بنا به تفاهم نامه قبلی آمریکا از سال 2008 موظف به تامین میانگین سالانه 3 میلیارد دلار کمک های دفاعی شده است که تا 10 سال آینده اعتبار دارد (2018) و ارائه هواپیماهای اف 35 وعده داده شده به اسرائیل؛

- افزایش فعالیت های علمی مشترک غیرنظامی تحقیق و توسعه؛

- تهیه بمب های پیشرفته سنگرشکن؛

- تاکید رسمی بر تعهد طولانی مدت آمریکا به اسرائیل؛

 اوباما در نامه ای که در19 آگوست خطاب به جرالد نادلر نماینده نیویورک منتشر شد به بسیاری از این موارد اشاره کرد: «همانگونه که ما مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته را قطع کردیم این اطمینان را به متحدان خود خواهیم داد که آنها بیش از همیشه قادر به کنترل فعالیت های مخرب و حمایت از تروریسم (از سوی ایران) خواهند بود.»

 اوباما به چهار زمینه ارتقا همکاری مشخصا اشاره کرد: گسترش همکاری های دفاعی به مدت یک دهه، تحقیقات مشترک دفاع موشکی، گسترش تحقیقات مشترک برای شناسایی تونل ها ( با توجه به پیشرفت هایی که حماس در جنگ با اسرائیل در سال 2014 داشته است) و همچنین تقویت تلاش برای مقابله با تهدیدات متعارف و نامتعارف.

دن آربل قائم مقام پیشین سفارت اسرائیل در واشنگتن این نامه را دلیل متقاعد شدن نادلر برای حمایت از توافق و مرهمی برای مقامات امنیتی اسرائیل دانست. او همچنین گفت: «اگر در حال حاضر من یک بوروکرات اسرائیلی بودم و نقشی در بحث و تصمیمات کنونی داشتم، از آنچه که اوباما به ما عرضه داشته است رضایت داشتم و به نظر من تشکیلات دفاعی اسرائیل باید از این پیشنهاد خوشحال باشند.»

ایزنستات عضو مؤسسه مطالعات خاورمیانه می گوید: «متحدان عرب ایالات متحده نیز برای مقابله با تهدید ایران توقع چنین حمایتی از سوی آمریکا خواهند داشت و حتی با وجود اطمینان بخشی از جانب ایالات متحده همپیمانان خلیجی آمریکا هنوز نگران افزایش قدرت ایران در منطقه خواهند بود. از دیدگاه این کشورها ما با توافق با ایران در ایجاد مشکلات بسیاری برای منطقه دخالت داشته ایم. سلاح ها مرهمی بر خونریزی خواهند بود.»

منبع: جی تی ای/ مترجم: پریسا فرهادی

کلید واژه ها: توافق هسته ای نتانیاهو اسرائیل و آمریکا


نظر شما :