ادامه انتقادها از سخنرانی نتانیاهو در کنگره

اسرائیل از آمریکا تضمین هسته‌ای می‌خواهد

۰۶ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۹۴۴۴۴۶ آمریکا پرونده هسته ای ترجمه برگزیده خاورمیانه
ایندایک گفت: «دشمنان اسرائیل اکنون جشن گرفته‌اند، چرا که آنها از فاصله افتادن میان آمریکا و اسرائیل لذت می‌برند و این مشکل اصلی است.»
اسرائیل از آمریکا تضمین هسته‌ای می‌خواهد

نویسنده: رافائل آهرن

دیپلماسی ایرانی: فرستاده پیشین آمریکا در اسرائیل ارائه «تضمین هسته ای» از سوی واشنگتن به تل آویو را پیش از امضای توافقنامه جامع با ایران، راه حل مناقشات کنونی کاخ سفید و دفتر نخست وزیری اسرائیل دانست.

مارتین ایندایک فرستاده پیشین آمریکا در اسرائیل و میانجی آمریکایی در گفتگوهای صلح اسرائیل و فلسطین تصریح کرد واشنگتن می تواند با توافق بر سر تضمین هسته ای، نگرانی های تل آویو را از نقض توافق هسته ای توسط تهران و پیشروی در راستای ساخت بمب اتم، کاهش دهد.

ایندایک در کنفرانس سالانه موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو گفت: «آمریکا می تواند ایران را در شرایطی که فاصله اندکی با ساخت بمب اتم داشته باشد، بپذیرد و اسرائیل می گوید چنین مسئله ای را نمی پذیرد. این مسئله به شرایط امنیتی متفاوت آمریکا و اسرائیل مربوط می شود. به جای مناقشه و درگیری بر سر این مسئله، آمریکا می بایست خیلی سریع در مورد ارائه تضمین هسته ای، با اسرائیل گفتگو کند.»

ایندایک تصریح کرد چنین تضمینی می بایست به صورت معاهده ای دوجانبه باشد. وی افزود: «(چنین تضمینی) به قانونگذاری نیاز دارد و من فکر می کنم لایحه مربوطه به اتفاق آراء به تصویب خواهد رسید.»

چنین تضمینی آمریکا را متعهد می سازد در صورتیکه تخطی ایران از شرایطی مشخص، علیه ایران اقدام نماید؛ اگرچه ایندایک هیچ اشاره ای به شرایط و مفاد چنین معاهده ای نکرد.

تضمین هسته ای که به چتر هسته ای معروف است، عموما توسط کشورهای مجهز به تسلیحات هسته ای برای محافظت از متحدان ضعیف تر خود، در نظر گرفته می شود. به گفته ایندایک، اسرائیل اولین بار 15 سال پیش و در زمان گفتگوهای صلح کمپ دیوید تضمین هسته ای را خواستار شد. ایندایک در آن زمان سفیر آمریکا در تل آویو بود.

ایهود باراک نخست وزیر وقت اسرائیل در آن زمان از بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا خواست که چنین تضمینی را در چارچوب توافقنامه احتمالی صلح با فلسطینی ها، در نظر بگیرد. به گفته ایندایک که در آن زمان به عنوان مشاور ویژه رئیس جمهور و به عنوان مجری ارشد امور شرق نزدیک در شورای امنیت ملی فعالیت می کرد، کلینتون با ارائه چنین تضمینی به اسرائیل موافقت کرد.

ایندایک اعلام کرد معاهده ای که اکنون پیشنهاد می کند، «گونه دیگری از توافق است، اما می تواند بسیاری از نگرانی های اسرائیل را در مورد عواقب تخطی احتمالی ایران از تعهداتش، کاهش دهد.»

ایتامار رابینوویچ سفیر پیشین اسرائیل در واشنگتن نیز که در این کنفرانس حضور داشت تصریح کرد تل آویو می بایست چنین تضمینی را با دقت مورد بررسی قرار دهد، چرا که هرگونه توافق با آمریکا به طور قطع اسرائیل را از اقدام نظامی در مقابله با برنامه هسته ای ایران باز خواهد داشت. وی افزود: «آزادی عمل اسرائیل محدود خواهد شد. نمی توانید از آمریکا تضمینی جدی را خواستار شوید و آنگاه هر گونه که خواستید عمل کنید.»

ایندایک در ادامه اظهارات خود از پافشاری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بر سخنرانی در جلسه مشترک کنگره در مورد ایران، انتقاد و اعلام کرد چنین اقدامی خطر کاهش حمایت اعضای کنگره از اسرائیل را در پی خواهد داشت.

فرستاده ویژه آمریکا در گفتگوهای صلح اسرائیل و فلسطین در ادامه تصریح کرد: «(نخست وزیر اسرائیل) باید به این مسئله بیاندیشد که از سخنرانی در کنگره چه دستاوردی کسب خواهد کرد؟ آیا این سخنرانی می تواند نظر رئیس جمهور آمریکا و گروه مذاکره کنندگان وی را تغییر دهد؟ آیا قرار است در نتیجه این سخنرانی آنها به طور ناگهانی از خواب غفلت بیدار شوند و به این نتیجه برسند که توافق به نفع آنها نیست؟ آیا این سخنرانی می تواند اکثریت را در سنا به تصویب لایحه تشدید تحریم ها علیه ایران در سطح مقاوم در برابر تهدید وتوی اوباما، ترغیب کند؟»

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا وعده داده است هر گونه لایحه تصویب شده در کنگره را در مورد تشدید تحریم ها علیه ایران تا زمان ادامه مذاکرات هسته ای، وتو کند.

ایندایک تصریح کرد سخنرانی نتانیاهو اگر به گونه ای تنظیم شود که نگرانی های اسرائیل را در مورد توافق هسته ای احتمالی با ایران به نمایندگان هر دو حزب نشان دهد، ممکن است بر تصمیم گیری قانونگذاران کنگره تاثیر بگذارد. وی افزود: «جمهوری خواهان 60 رای در سنا ندارند. آنها نمی توانند بدون حمایت دموکرات ها کاری از پیش ببرند. بدون رای دموکرات ها، سخنرانی نتانیاهو هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.»

ایندایک در ادامه خاطر نشان شد: «اما شیوه برنامه ریزی برای سخنرانی، بدین ترتیب که جان بینر رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان بدون کسب موافقت کاخ سفید از نتانیاهو دعوت کرد، دموکرات ها را که می توانستند از نتانیاهو حمایت کنند، در شرایطی غیرممکن قرار داد و آنها مجبور شده اند میان نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهور آمریکا یک نفر را انتخاب کنند.»

ایندایک در ادامه گفت: «دشمنان اسرائیل اکنون جشن گرفته اند، چرا که آنها از فاصله افتادن میان آمریکا و اسرائیل لذت می برند و این مشکل اصلی است.» وی افزود تنش های منونی میان واشنگتن و تل آویو برای اسرائیل خطرناک است و از سوی دیگر بر شرایط آمریکا و نفوذ این کشور در منطقه تاثیر منفی می گذارد.

منبع: تایمز آو اسرائیل / مترجم: طلا تسلیمی

انتشار اولیه: پنج شنبه 30 بهمن 1393 / انتشار مجدد: چهارشنبه 6 اسفند 1393

کلید واژه ها: توافق هسته ای نتانیاهو کنگره اسرائیل و آمریکا


نظر شما :