پیامدهای انتخابات ترکیه بر روابط با ایران

۲۲ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۳:۲۷ کد : ۱۹۴۸۶۶۴ سرخط اخبار

«دوره اردوغان تمام شده است». این ادعای منتقدان و مخالفان مرد قدرتمندی است که در سیزده سال گذشته همواره در انتخابات ترکیه پیروز شده بود و انتظار داشت با پیروزی در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه، راه برای تغییر در نظام سیاسی ترکیه به سود جایگاه وی یعنی ریاست جمهوری هموار شود.

به گزارش«تابناک»، اگر چه حزب عدالت و توسعه (AKP) به رهبری احمد داوداوغلو نخست وزیر فعلی و وزیر خارجه سابق و معمار سیاست خارجی بلندپروازانه ترکیه در سالهای اخیر، با وجود کاهش 9 درصدی در میزان آرا و 59 عددی در تعداد کرسی های پارلمانی، با کسب حدود 41 درصد آرا و 258 کرسی از 550 کرسی پارلمان بیشترین سهم از پارلمان آینده ترکیه را به دست آورده است ولی این تعداد کرسی نه تنها با 367 کرسی مورد نیاز برای انجام تغییرات مورد نظر اردوغان بدون نیاز به مراجعه به آرای عمومی و یا 330 کرسی برای تصویب انجام رفراندوم برای انجام تغییرات مورد نظر اردوغان فاصله زیادی دارد، بلکه توانایی حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت را نیز در هاله ای از ابهام فرو برده است.

عدالت و توسعه برای رسیدن به اکثریت لازم برای تشکیل دولت آینده، به حداقل هجده رای دیگر نیاز دارد ولی مشکل این است که سه حزب دیگر حاضر در پارلمان آینده ترکیه یعنی احزاب جمهوری خواه خلق(CHP)، جنبش ملی گرا (MHP) و حزب دموکراتیک خلق ها(HDP) که به ترتیب 132، 81 و 79 کرسی از پارلمان جدید را به دست آورده اند، پیش از انتخابات به هواداران خود وعده داده اند که با هواداران اردوغان برای تشکیل دولت ائتلاف نخواهند کرد.

اردوغان پیش از انتخابات، از مردم ترکیه خواسته بود با دادن 330 کرسی پارلمان به حزب وی، به این حزب امکان تغییر قانون اساسی را بدهند. تغییرات مورد نظر اردوغان از نظر احزاب مخالف خطرناک و مبدا خارج شدن سیستم سیاسی ترکیه از تعادل تلقی شد و همه برای ناکام گذاشتن برنامه اردوغان متحد شدند.

حالا و بعد از روشن شدن انتخابات، نه تنها رقبای اردوغان از شکست طرح های اردوغان و پایان رویاهای مستبدانه وی سخن می گویند، بلکه نزدیکان اردوغان هم اعتراف کرده اند که ترکیه بعد از انتخابات پارلمانی 2015، ترکیه قبل از انتخابات نیست. دولت باغچه لی در این مسیر تا آن جا پیش رفته که دو راه را پیش پای اردوغان 61 ساله قرار دهد؛ احترام به قانون اساسی ترکیه یا استعفا.

در همین زمینه دکتر بهرام امیراحمدیان کارشناس مسائل ترکیه در گفت و گو با تابناک به بررسی پیامدهای انتخابات اخیر ترکیه بر اوضاع داخلی این کشور و همچنین روابط این کشور با ایران پرداخته است.

چه شد که حزب عدالت و توسعه در ترکیه بعد از 13 سال که اکثریت را داشتند شکست را پذیرفت؟

طبیعی است که هر تشکیلات سیاسی یک دوران برای خودش دارد که اگر بتواند بر اساس برنامه هایی که تنظیم کرده و قول هایی که داده عمل بکند و به آن خواسته های خودش برسد و مردم را راضی نگه دارد می تواند رای بیاورد و در سال های متمادی حکومت کند. ولی وقتی در یک نظام پارلمانی حزبی نتواند به وعده های خود عمل کند و برنامه های خودش را با سیاست خارجی مطابقت دهد و رفاه مردم را تامین کند در انتخابات شکست می خورد.

ترکیه به جهت اینکه پس از بهار عربی خودش را در مسائل مختلف درگیر کرد، توان آن را نداشته است که بتواند به تمام وعده های خودش جامه عمل بپوشاند و نهایتاً با ناکامی مواجه شد. البته رفتار حزب عدالت و توسعه در داخل ترکیه بیشتر ملاک عمل بوده است. عملا دولت اردوغان در چند جبهه داخلی با قضات، نظامیان، کردها درگیر بود. در هر موردی اقای اردوغان می خواست که تمام این جریانات را کنار بگذارد. حتی در ماجرای پارک گزی که هوارادان محیط زیست نسبت به ساخت و سازها در پارک اعتراض داشتند با آنها هم درگیر شد.

بنابراین اردوغان عملکرد درستی نشان نداد و بیشتر نگاه از بالا به پایین به مردم داشت. به همین سبب خیلی از طرفدران خودش را از دست داد.

مسئله کردهای ترکیه در این شکست تاثیر داشته است؟

مسئله کردها بسیار مهم است. اقای اردوغان مقداری از رای خود را از طریق رای دهندگان مناطق کرد نشین به دست می اورد. وی در انتخابات قبلی به آنجا سفر کرده بود و هم قول داده بود که زبان کردی را به عنوان زبان اصلی در مدارس تدریس خواهند کرد ولی بعدا معلوم شد که فقط در مدارس خصوصی اجازه این کار را داده است و کردها را محدود کرد. اردوغان در مشارکت دادن کردها در فرایند سیاسی و سهیم کردن آنها در دولت نتوانست موفق شود. به هرحال چونکه با موانعی زیادی مواجه بود ؛ همه این ها دست به دست هم داد و در نهایت منجر به از دست دادن اراء حزب عدالت و توسعه شد.

اختلاف اردوغان با جریان گولن ربطی به این شکست داشت؟

یکی از دلایل شکست اردوغان اختلاف با جریان فتح الله گولن بود. وی در ابتدا با آنها ائتلاف داشت ولی در نهایت با آنها در گیر شد و در نهایت اقای اردوغان نتوانست همه این صحنه ها را بازی گردانی کند و به این روز افتاد که فقط 40 درصد آراء را توانست کسب کند.

تحولات خاورمیانه چه تاثیری در سرنوشت این اتخابات داشت؟

اردوغان در صحنه بین الملل بعد از بهار عربی ترکیه خیلی توانست فعال ما یشا باشد. به نظر من ترکیه در آغاز تحولات منطقه خیلی مطرح بود و مدل هایی که برای تونس، لیبی و مصر ارائه می شد؛ مدل ترکیه بود. ولی در داخل کشورهای انقلاب زده به جهت نبودن یک تشکیلات سابقه دار سیاسی مثل ترکیه نتوانستند الگو را پیاده سازی کنند. بنابراین با شکست و ناکامی روبرو شدند. به خصوص فروپاشی دولت مرسی تاثیر بسزایی داشت. اخوان در مصر خیلی افراط گرایی کردند . در حالی که اگر مثل ترکیه عمل می کردند می توانستند حکومت کنند ولی انحصار گرایی کردند.

در مورد سوریه طبیعی بود که چون این کشور با ترکیه هم مرز هستند، ترکیه سعی کند که بر روی براندازی جریانات کردهای سوریه و حکومت بشار سرمایه گذاری کند اما شکست خورد. مردم ترکیه مردمی هستند که گرایش مذهبی دارند، بنابراین این باعث شد که مردم از سیاست های ترکیه در منطقه ناراضی باشند.

اختلافات اردوغان با ایران چه تاثیری بر روند گذاشت؟

اخیرا اردوغان موضع تندی علیه ایران به خاطر یمن گرفت. با این حال وی باز هم ناگزیر شد به ایران بیاید. درترکیه هر دولتی با هر گرایشی سرکار بیاید روابط ایران و ترکیه به خاطر مسائل همسایگی و مصالح دو کشور روابط خودشان را قطع نکردند و نخواهند کرد، چرا که هر دو کشور به هم نیاز دارند. به نظر من حزب عدالت و توسعه بیش از توان خودشان برای خودشان برنامه تدوین کردند و نتوانستند به اهداف در برنامه سیاست داخلی و هم در خارجی دست پیدا کنند.

روابط ایران و ترکیه ممکن بوده است که فراز و نشیب داشته باشد اما هیچگاه متنشج نشده است که به قطع روابط منجر شود. هر دولتی در ترکیه تشکیل شود و یا دوباره انتخابات برگزار شود ایران از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. هم ایران و هم ترکیه در این منطقه به هم نیاز دارند. ارتباط ترکیه به اسیای مرکزی از ایران انجام می گیرد. ارتباط ایران با اروپا از طریق ترکیه شکل می گیرد. حمل و نقل و انرژی، این دو کشور به هم وابسته است.

به نظر شما اینده سیاسی ترکیه به چه وضعیتی درخواهد آمد؟

اگر اردوغان بخواهد دولت تشکیل بدهد باید دولت ائتلافی تشکیل دهد. اعتدال و توسعه 40 درصد اراء را به دست اورده است. ممکن است آن 60 درصد بقیه ائتلاف تشکیل دهند و دولت را ایجاد کنند . اما اگر هوادار کردها با عدالت و توسعه ائتلاف کنند می تواند دولت تشکیل دهند. البته کردها نسبت به ایران نظر مثبت دارند و سمپات ایران خواهند بود. اگر ائتلاف هم شکل نگیرد انتخابات دوباره برگزار خواهد شد.

کلید واژه ها: اردوغان عدالت و توسعه حزب عدالت و توسعه


نظر شما :