یادداشت اختصاصی عادل عبدالمهدی برای دیپلماسی ایرانی:

برای تامین امنیت حاضریم سلاح برداریم

۱۹ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۴ کد : ۱۹۲۶۹۶۴ خاورمیانه یادداشت
عادل عبدالمهدی، معاون مستعفی رئیس جمهوری عراق در یادداشت اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی به تحولات جاری در عراق به ویژه جنگ ارتش با القاعده در غرب این کشور پرداخته است.
برای تامین امنیت حاضریم سلاح برداریم

دیپلماسی ایرانی: به الانبار و عراق آری می گوییم و به گروه های شبه نظامی نه. به نیروهای مسلح کشور آری می گوییم و به مبارزان شبه نظامی جنگ طلب نه. به راه حل سیاسی در کشور آری می گوییم و به خشونت طلبی نه.

هر شخصیتی و هر قدرتی و هر دولتی به ویژه نیروهای مسلحی که علیه تروریسم در هر نقطه از عراق فعال باشند، در کنار آنها ایستاده ایم. موضوع نه به هویت نیروها مربوط است و نه به جایگاه آنها، چه هدف از این کار کسب آرای انتخاباتی باشد چه اغراض سیاسی دیگر، آن چه اهمیت دارد عمل به این کار به عنوان مبارزه عملی با تروریسم است.

در مقابل هر قدرتی که بخواهد الانبار یا عراق را هدف قرار دهد بدون هر گونه حساب و کتاب مذهبی یا انتخاباتی یا سیاسی به مقابله با آن برخواهیم خواست. می ایستیم تا اشتباهات برادرنمان یا حتی اشتباهات خودمان را تصحیح کنیم، و هر موضع آشتی جویانه یا ایجابی که بتواند مصالح و ملتمان را تامین کند نیز به دقت رصد می کنیم، حتی اگر از سوی کسی غیر از خودمان باشد. البته ما همواره مصالح دینی و ملی خود را لحاظ می کنیم که فراتر از هر شخصیت و کیان سیاسی است، اما از هر نظر حاکمانه ای که باعث یکپارچگی کشور شود و اصلاحات به دنبال داشته باشد از سوی هر طرفی که باشد نیز حمایت می کنیم.

از امنیت خانواده و مناطق و فرزندان ملتمان علیه هر گونه خصومت تروریستی یا به اسم مبارزه با تروریسم نیز دفاع می کنیم، اگر دولت یا نیروهای مسلح نتوانند از پس این هدف برآیند ملت خود در حمایت از خود به میدان خواهد آمد. هر چه باشد در آخر ما اکثر دوران زندگی و عمرمان را به حمل اسلحه گذراندیم و حاضریم باقی عمر را نیز در دفاع از مردم و ملتمان و همچنین دفاع از دموکراسی و بقای عراق اسلحه برداریم. و اگر اشتباه کردیم یا دولت یا نیروهای سیاسی یا هر طرف دیگری اشتباه کردند، یا هر طرف سیاسی در برخی از نکات اشتباه کرد، موضع سیاسی مطلوب را اتخاذ می کنیم تا اشتباه را تصحیح کنیم و به حمایت از تمامیت ارضی کشور ادامه دهیم، هیچ گاه درصدد بر نخواهیم آمد تا از اشتباهات بهره برداری کرده و از آنها برای سرنگونی دیگران استفاده کنیم. از فضای انفعال و مایه گذاشتن از جان و مال مردم و بزرگ نمایی در اشتباه دیگران و مخفی کاری اشتباهاتمان نیز خودداری می کنیم و همان طور که امیر المومنین علی (ع) فرموده است: "لیس من طلب الحق فاخطأه کمن طلب الباطل فأدرکه" ما نیز مطابق با همین حدیث عمل می کنیم.

مهم این است که همیشه در جبهه حق باشیم، و در جبهه ملی مردمی مان با رنگ های مختلفشان به رغم همه اشتباهات و خطاها و مداخله هایی که صورت گرفته است، بایستیم. هدف تنها باید یک چیز باشد، اصلاح و تامین امنیت وحدت و امنیت کشور. ملت ما میلیونی است. ما چیزی از لحاظ مردانگی و شجاعت و روحیه ایثار کم نداریم. بنابر این غیر ممکن است که به گروه های تروریستی اجازه دهیم که به کشتار ملت عراق، به ویژه شیعیان ادامه دهند و جغرافیای آنها را تحت هر شعاری مورد تجاوز قرار دهند.

البته مبارزه با تروریسم سرپوشی برای مبارزه با اهل تسنن یا معادلات سیاسی آنها نیست. به هیچ وجه هم قصد نداریم که از حقایق سوء استفاده کرده و بگوییم تروریسم در مناطق آنها است، بلکه کاملا معتقدیم که آن چه به آن مبتلا هستیم، شیعه و عراق و منطقه و جهان همگی را درگیر خود کرده است.   

به رغم مخاطرات اوضاع موجود و فضای تنش آمیز و خسارت های سنگین و شعارها و بیان احساسات تند و افراطی، همه ما معتقد به وحدت مصالح و اهداف موجود در کشور و برتری همه آنها بر مصالح سیاسی تنگ نظرانه و شخصی و اندیشه های منحرف شده هستیم. مسائلی که برای نفرت انگیزی و گسترش انسان ستیزی از آنها استفاده می شود و اهدافی کاملا مغایر با اهداف اساسی ملت را دنبال می کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 16 دی 1392 / باز انتشار : پنجشنبه 19 دی 1392

کلید واژه ها: عادل عبدالمهدي عراق


نظر شما :