فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام عراقی‌ها آغاز شد

بمباران سیاسی دو جبهه مقتدی و مالکی علیه یکدیگر

۱۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۹۲۳۹۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرده است که این آخرین بیانیه مقتدی صدر از این نوع باشد و تهدید کرده در صورتی که رهبر جریان صدر بخواهد بار دیگر بیانیه‌هایی از این دست صادر کند با واکنشی به شدت تند مواجه خواهد شد.
بمباران سیاسی دو جبهه مقتدی و مالکی علیه یکدیگر

دیپلماسی ایرانی: اگر چه نزدیک به شش ماه به انتخابات مجلس عراق زمان باقی مانده است اما رقابت های انتخاباتی از هم اکنون آغاز شده و احزاب و جریان های سیاسی از همین الآن زد و خوردهای خود را آغاز کرده اند. در این میان سفر نوری مالکی به امریکا دستاویزی برای حمله گروه های سیاسی به وی شده است. روز شنبه مقتدی صدر، رهبر جریان صدر حملات تندی را متوجه نوری مالکی، نخست وزیر عراق کرد که در نوع خود بی سابقه بود. وی مالکی را متهم کرد که به دنبال کسب حمایت امریکایی ها برای تمدید دوران نخست وزیری اش است. وی همچنین گفت گه وی دست به دامن امریکا شده تا خود را از قعر پرتگاهی که به تنهایی و بدون مشارکت شرکای سیاسی اش در آن افتاده است، نجات دهد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اما اظهارات مقتدی صدر پاسخ شدید اللحن نخست وزیر عراق را در پی داشت. وی در بیانیه ای که دفترش در بغداد منتشر کرد، گفت که مقتدی صدر حتی ساده ترین آداب رفتار و نزاکت را رعایت نکرد.

این در حالی است که ناظران تبادل سخنان تند و آتشین این دو رهبر بارز سیاسی عراقی که هر دو اتفاقا از طایفه شیعی هستند را آغاز درگیری های سیاسی در آستانه انتخابات سراسری عراق دانسته اند. به ویژه که روز گذشته مجلس عراق به اتفاق آرا قانون جدید انتخابات را تصویب و دفتر ریاست جمهوری نیز آن را برای اجرا ابلاغ کرد. این دو چهره سیاسی عراقی هر دو متمایل به ایران هستند و این در حالی است که تهران فعلا تصمیم ندارد خود را درگیر رقابت های سیاسی عراق کند.

روزنامه العرب همچنین مدعی می شود که منابع آگاه به او گفته اند که تهران در حال حاضر تمایل چندانی به ادامه دوران نخست وزیری مالکی ندارد و تصمیم دارد تا انتخابات عراق که در آوریل 2014 برگزار خواهد شد منتظر بماند تا ببیند نتیجه انتخابات این کشور چه چیزی را رقم خواهد زد.

در همین رابطه برخی منابع آگاه به این روزنامه عربی گفته اند که سفر مالکی به ایالات متحده در چارچوب کسب حمایت امریکایی ها به جای ایران برای تضمین ماندن در پست نخست وزیری عراق بوده است.

مالکی در پاسخ به مقتدا صدر گفته است: «جای تاسف دارد که رهبری سیاسی و دینی از ادبیاتی استفاده کند که چیزی جز دشنام و اهانت در آن یافت نمی شود، البته اظهارات این شخص نه در داخل عراق و نه در خارج از آن تعجب آور نیست، او برای مخاطب قرار دادن دیگران ساده ترین آداب را هم رعایت نمی کند.»

مالکی در بیانیه خود همچنین تاکید کرده است، ما همچنان بر سیاست عدم پاسخ گویی پایبندیم و از این که کاری کنیم که به سود عراق و ملت آن نباشد اجتناب می کنیم، تنها می گوییم که بیانیه مقتدی صدر درباره سفر آقای مالکی به ایالات متحده حاوی دشنام های عمدی و اطلاعات سراسر دروغ بر سر هزینه های این سفر بوده است.

مقتدی صدر همچنین در بیانیه خود گفته بود که مالکی بدون اطلاع پارلمان به واشنگتن سفر کرده و می خواسته در این سفر سلاح از امریکا بخرد و برای انجام این سفر میلیون ها دلار صرف کرده است.

مالکی در مقابل صدر را متهم به همکاری با برخی کشورها علیه اراده ملت عراق کرده و او را به مشورت با عاقلان پیش از هر گونه اظهار نظری فراخوانده است.

مالکی در مقابل صدر را متهم به همکاری با برخی کشورها علیه اراده ملت عراق کرده و او را به مشورت با عاقلان پیش از هر گونه اظهار نظری فراخوانده است. وی همچنین اذعان داشته که اظهارات مقتدی صدر تبلیغات زودهنگام انتخاباتی است. نخست وزیر عراق همچنین ابراز امیدواری کرده است که این آخرین بیانیه مقتدی صدر از این نوع باشد و تهدید کرده در صورتی که رهبر جریان صدر بخواهد بار دیگر بیانیه هایی از این دست صادر کند با واکنشی به شدت تند مواجه خواهد شد. وی در این بیانیه همچنین گفته است که نخست وزیر در چارچوب اصل روابط دوستانه با همه کشورها به کشورهای دیگری همچون چین و روسیه و کره جنوبی و هند و ژاپن نیز رفته است و چنین دیدارهایی در چارچوب مسئولیت های نخست وزیر می گنجد و برای انجام آن اجازه گرفتن از کسی را لازم نمی بیند. نیازهای عراق به سلاح بر کسی پوشیده نیست و بغداد از هر کشوری که لازم ببیند سلاح خریداری می کند و این سلاح برای دفاع از حقوق ملت عراق در برابر تروریست ها استفاده خواهد شد.

در پاسخ به مالکی مقتدا صدر مجددا بیانیه صادر کرد و در آن از یاران خود خواست که انسجام و اتحاد خود را حفظ کنند و بدانند که همگان در پی شکست جریان صدر هستند. وی در بیانیه خود همچنین گفت که همه می خواهند جریان صدر شکست بخورد و به انزوا کشیده شود اما اگر یاران جریان صدر در کنار حوزه بمانند اوضاع متفاوت خواهد بود.

تبادل آتش سیاسی میان جریان صدر و نوری مالکی از چشم دیگر جریان های سیاسی عراقی به دور نمانده است. حسین الشریفی، از سران فراکسیون شهروند، جریان وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق در پارلمان این کشور در واکنش به انتقادات تند نوری مالکی از مقتدا صدر گفت که اگر جریان صدر نبود امکان نداشت مالکی به نخست وزیری می رسید.

او روز دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر مجلس عراق گفت که این حملات مالکی نشان ناتوانی و ضعف اوست و امکان ندارد مالکی بار دیگر نخست وزیر عراق شود.

الشریفی همچنین گفت که هشت سال نخست وزیری مالکی سیاه ترین روزهای تاریخ عراق بود و تروریسم هر جا خواست لانه کرد و فساد مالی و اداری همه ارکان دولت را گرفت و مالکی در برابر همه این ها سکوت کرد.

به این ترتیب به نظر می رسد عرصه سیاسی عراق در سایه ناآرامی های امنیتی و تحولات منطقه وارد فضای انتخاباتی شده است و می رود تا شاهد تحولات تازه ای تا قبل از انتخابات عراق باشد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جریان صدر مقتدی صدر نخست وزیر عراق نوری مالکی


نظر شما :