بازتاب سخنان فرمانده سپاه پاسداران درباره سوریه

۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۹ کد : ۱۹۲۰۷۱۰ سرخط اخبار

بازتاب سخنان فرمانده سپاه پاسداران درباره سوریه، سفر هیئتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سوریه، بررسی گزینه های احتمالی ایران در مقابل حمله آمریکا به سوریه، تمایل هند به افزایش واردات نفت خود از ایران و پرداخت بهای آن به روپیه و افزایش حجم تجارت غیرنفتی میان و ترکیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

بازتاب سخنان فرمانده سپاه پاسداران درباره سوریه


به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از اخبار ایران در مطبوعات بین المللی، به موضوع سوریه ارتباط دارد. در این میان، سخنان فرمانده سپاه پاسداران ایران بازتاب گسترده ای در سطح بین المللی پیدا کرده است. روزنامه «جروزالم پست» از جمله مطبوعاتی است که به سخنان روز گذشته سردار محمدعلی جعفری پرداخته و به نقل از وی می نویسد حمله آمریکا به سوریه، پیامدهای بین المللی خواهد داشت و واکنش ها به آن، از مرزهای سوریه فراتر خواهد رفت. این روزنامه بخش دیگری از سخنان سردار جعفری را نیز نقل کرده که گفته: «عقیده آمریکا مبنی بر اینکه می تواند مداخله نظامی را به سوریه محدود کند، توهمی بیش نیست. واکنش ها از مرزهای سوریه فراتر خواهد رفت».

بازتاب سخنان فرمانده سپاه پاسداران درباره سوریه


سفر تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سوریه، خبر دیگری است که در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته است. خبرگزاری فرانسه ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد نمایندگان مجلس ایران روز گذشته با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار کرده و در این دیدار، حمله احتمالی غرب به این کشور به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم کرده اند. این خبرگزاری به نقل از علاءالدین بروجردی، رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و رئیس هیئت پارلمانی ایران در سفر به سوریه می نویسد: «به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ما مخالفت خود را با هرگونه حمله یا جنگ علیه سوریه اعلام کردیم». به گفته بروجردی، ایران به آمریکا اطلاع داده که شورشیان مخالف دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده می کنند؛ اما آمریکا توجهی به این هشدار ایران نکرده است.

بازتاب سخنان فرمانده سپاه پاسداران درباره سوریه


اما از منظری تحلیلی، سایت نشریه «دیلی بیست» به بررسی واکنش های احتمالی ایران به حمله آمریکا به سوریه پرداخته است. این سایت می نویسد ایران تهدید کرده که در صورت حمله آمریکا به سوریه، واکنش نشان خواهد داد. اما مقامات آمریکایی معتقدند غیرمحتمل است حملات ایران علیه اهداف آمریکایی، در جایی خارج از منطقه خاورمیانه انجام بگیرد. بر این اساس، به اعتقاد این مقامات، محتمل ترین گزینه آن است که واحدهای عملیاتی ایران و حزب الله لبنان، اهداف و تأسیسات آمریکایی و اسرائیلی را در لبنان، عراق و دیگر کشورهای منطقه هدف قرار دهند. دیلی بیست در عین حال اشاره می کند که مقامات آمریکایی هشدار داده اند هرگونه اقدام ایران علیه منافع آمریکا در منطقه، با پاسخی سفت و سخت مواجه خواهد شد.

بازتاب سخنان فرمانده سپاه پاسداران درباره سوریه


در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری «رویترز» به بیان دیدگاه وزیر نفت هند درباره خرید نفت توسط این کشور از ایران پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، «ویراپا مویلی»، وزیر نفت هند اظهار داشته از آنجا که ایران دریافت بهای نفت صادراتی خود به هند در قالب روپیه را می پذیرد، در صورتی که هند در سال جاری میلادی اتکای بیشتری به نفت ایران داشته باشد، می تواند مبلغ 8.5 میلیارد دلار در هزینه های تبادل ارزی خود صرفه جویی کند. به گفته وی، هند در بازه زمانی سال های 2013- 2014، حجمی بالغ بر 13 میلیون تن نفت از ایران وارد می کند. وزیر نفت هند افزوده از آغاز سال مالی جاری در ماه آوریل تاکنون، این کشور دو میلیون تن نفت را از ایران خریداری کرده است.

بازتاب سخنان فرمانده سپاه پاسداران درباره سوریه


در نهایت، خبرگزاری «ترند» گزارشی را از میزان مبادلات غیرنفتی میان ایران و ترکیه منتشر کرده است. این خبرگزاری می نویسد در چهار ماهه نخست سال جاری خورشیدی، حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه از 1.6 میلیارد دلار فراتر رفته است. در این میان، سهم صادرات ایران 15.2 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 1.5 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر، صادرات ترکیه به ایران بالغ بر 10.9 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 40.5 درصد رشد داشته است.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا هند حمله آمریکا به سوریه


نظر شما :