فرانسه از امریکا ناامید است

ترس اوباما از حمله نظامی به سوریه

۰۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۲:۲۵ کد : ۱۹۲۰۳۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
به رغم این که دولت فرانسه و وزارت امور خارجه این کشور خواستار حمله نظامی مستقیم در سوریه و استفاده از قدرت نظامی علیه بشار اسد شده است اما منابع نزدیک به پاریس می‌گویند که مقام‌های فرانسوی از این که تحرکی نظامی در سطح گسترده علیه حکومت بشار اسد از سوی امریکا و غرب صورت بگیرد، ناامیدند.
ترس اوباما از حمله نظامی به سوریه

دیپلماسی ایرانی: با انجام حمله شیمیایی مهیبی که در سوریه، آن هم در اطراف دمشق صورت گرفت، پرونده سوریه وارد مرحله تازه ای شده است. باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در حالی از این اتفاق ابراز نگرانی کرده که هنوز عامل این حادثه مشخص نشده است. سوریه انجام این حمله را رد کرده و آن را به مخالفان نسبت داده و روسیه نیز از در حمایت قاطع از آن در آمده و گفته می شود که اسنادی میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده است که نشان می دهد مخالفان از جنوب سوریه دو موشک آلوده به مواد شیمیایی را به ریف دمشق شلیک کرده و آن فاجعه انسانی بزرگ را رقم زدند. گفته می شود اسنادی که روسیه در اختیار اعضای شورای امنیت گذاشته باعث سکوت اعضا شده و آنها از هر گونه اظهار نظری علیه بشار اسد خودداری کرده اند. در آن حمله شیمیایی که روز چهارشنبه گذشته اتفاق افتاد دست کم 1300 نفر کشته شدند.  

در این میان به نظر می رسد به رغم گسیل ناوهای دریایی مسلح امریکا به آب های سوریه و استقرار آنها در آب های مرزی این کشور باراک اوباما همچنان از وقوع هر گونه حمله نظامی علیه سوریه بیم دارد و حتی نسبت به آن هشدار می دهد. به گزارش القدس العربی، چاپ لندن، رئیس جمهوری امریکا در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان در این باره گفت: «آن چه دیدیم باعث نگرانی است و ما باید با جامعه جهانی برای چگونگی تعامل با آن کار کنیم.» اما وی بلافاصله نیز تاکید کرد که نباید عجولانه رفتار کنیم و منتظر بمانیم که سازمان امنیت امریکا که به آن دستور تهیه گزارش فوری داده ام، چه گزارشی را تهیه می کند و به ما می دهد. ما باید ببینیم که ناظران سازمان ملل که به سوریه رفته اند نیز چه گزارشی از اوضاع سوریه ارائه می دهند آن گاه تصمیمی عاقلانه در این زمینه بگیریم. بی شک آن چه در سوریه رخ داده بسیار مهم و مایه نگرانی فراوان است.

جمعی از ناظران سازمان ملل با هدف بررسی حمله شیمیایی سوریه به این کشور سفر کرده اند اما هنوز اجازه نیافته اند که به ریف دمشق، محل حمله موشکی روز چهارشنبه بروند.

مخالفان اسد مدعی اند که حکومت وی این حمله شیمیایی را انجام داده است در حالی که دولت بشار اسد به شدت این اتهام را رد می کند و این اتهام را متوجه مخالفان خود می کند.

تحلیل شبکه سی ان ان از اظهارات رئیس جمهوری امریکا این است که وی این بار بر خلاف دفعات گذشته از به کار بردن واژه "خطر قرمز" اجتناب می کرد تا سوالی درباره گزینه نظامی و احتمال وقوع جنگ خارجی در سوریه از وی پرسیده نشود.

تحلیل شبکه سی ان ان از اظهارات رئیس جمهوری امریکا این است که وی این بار بر خلاف دفعات گذشته از به کار بردن واژه "خطر قرمز" اجتناب می کرد تا سوالی درباره گزینه نظامی و احتمال وقوع جنگ خارجی در سوریه از وی پرسیده نشود. وی از وقوع هر گونه جنگی در خاورمیانه اجتناب می کند به ویژه که نیروهای امریکایی از عراق خارج شده اند و قصد دارند خود را برای خروج از افغانستان در سال آْینده نیز آماده کنند.

اوباما در مصاحبه با سی ان ان همچنین گفت: «می بینیم که بعضی طرف ها خواستار تحرک فوری هستند اما عجله در این کار می تواند نتایج بسیار بدی به دنبال داشته باشد که اوضاع را واقعا سخت خواهد کرد، این مساله سبب می شود تا ما وارد مداخله بسیار پیچیده و هزینه بری شویم که باعث تحریک احساسات کینه توزانه در منطقه علیه ما می شود.»

تا کنون کاخ سفید در برابر هر گونه فشاری برای حمله نظامی به سوریه مقاومت کرده و حاضر نشده است که کاری در این زمینه صورت بگیرد.

در این میان جان مک کین رقیب سابق باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری 2008 ایالات متحده امریکا رقیب سابق خود را به بی تحرکی در پرونده های حیاتی متهم کرد و گفت: «بر خلاف خط قرمزی که اوباما نسبت به آن هشدار داده بود و گفته بود می تواند همه چیز را تغییر دهد، شاهدیم مواضع آقای رئیس جمهوری چراغ سبزی به رئیس جمهوری سوریه بود که او می تواند از گازهای سمی علیه مردمش استفاده کند!»

وی که به رویکردهای تند جمهوریخواهان مشهور است همچنین خواستار حمله نظامی محدود به سوریه و اعمال منطقه پرواز ممنوع در آن کشور و مسلح کردن مخالفان اسد شد.

اوباما در پاسخ به اظهارات مک کین گفت: «به احساسات سناتور مک کین برای حمایت از اشخاصی که در وضعیت سخت به سر می برند و وضعیت آنها قلب ها را داغان می کنند، ارج می نهم اما اولویت من مصالح ملی طولانی مدت ایالات متحده است.»

در همین رابطه روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که روز پنج شنبه جلسه ای سه ساعت و نیمه با حضور مسئولان ارشد سازمان امنیت امریکا، وزارت امور خارجه و پنتاگون در کاخ سفید برگزار شد اما به دلیل اختلاف های سنگین نتوانست به هیچ نتیجه ای برسد.

به رغم این که دولت فرانسه و وزارت امور خارجه این کشور خواستار حمله نظامی مستقیم در سوریه و استفاده از قدرت نظامی علیه بشار اسد شده است اما منابع نزدیک به پاریس می گویند که مقام های فرانسوی از این که تحرکی نظامی در سطح گسترده علیه حکومت بشار اسد از سوی امریکا و غرب صورت بگیرد، ناامیدند. به ویژه که روسیه نیز نسبت به هر گونه تحرکی از این دست هشدار داده و امریکا نمی خواهد با روسیه به این وسیله درگیر شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه امریکا بشار اسد روسیه اوباما


نظر شما :