بازار داغ رایزنی‌های بین‌المللی برسر سوریه

۰۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۶۶۲۰ سرخط اخبار

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته جاری به منظور گفت وگو در خصوص آخرین تحولات سوریه و اوضاع امنیتی لیبی نشستی را در بروکسل برگزار می کنند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اردنی الدستور، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی هدف نشست روز دوشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل را گفت وگو در خصوص اوضاع سوریه و وضعیت امنیتی لیبی عنوان کرد.

 

لالیو همچنین عنوان داشت: لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به عنوان نماینده کشورش در نشست وزیران خارجه اروپا که به ریاست کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا برگزار می شود، شرکت خواهد کرد. محور اصلی مذاکرات تحولات سوریه به ویژه پس از برگزاری نشست دوستان سوریه در اردن و نشست مخالفان سوری در شهر استانبول ترکیه است.

 

بنا به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه حاضران در نشست مساله لغو ممنوعیت تسلیحاتی علیه مخالفان سوریه را که زمان آن اول ژوئن به پایان می رسد و همچنین طرح پیشنهادی آمریکا و روسیه برای برگزاری کنفرانس بین المللی ژنو 2 و اوضاع امنیتی لیبی به ویژه پس از حمله به سفارت فرانسه در طرابلس را مورد بررسی قرار خواهند داد. جدول کاری وزیران خارجه اتحادیه اروپا شامل بررسی اوضاع خاورمیانه، حمایت های آمریکا برای از سرگیری مذاکرت صلح میان فلسطین و اسرائیل، اوضاع لیبی و وضعیت مالی است.

 

این دیپلمات فرانسوی در پایان تاکید کرد: وزیران خارجه اروپا همچنین مساله سیاست امنیتی و دفاعی اروپا را جهت فراهم شدن مقدمات کنفرانس شورای اروپا که قرار است دسامبر آینده برگزار شود مورد مذاکره قرار خواهند داد.

 

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: مقامات آمریکا، ترکیه و قطر روز جمعه با ارائه نامه ای به رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل از وی خواستند تا به منظور بررسی وضعیت نامطلوب حقوق بشر و کشتارهای اخیر در شهر القصیر سوریه نشستی فوری طی چند روز آینده برگزار کنند.

 

در این نامه که به رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد سفیران سه کشور مذکور خواهان برگزاری این نشست شدند.

 

همچنین روز دوشنبه هفته جاری نیز شورای حقوق بشر سازمان ملل بیست و سومین دور نشستش را آغاز می کند که طی آن رئیس شورا باید موعد آغاز مذاکرات در خصوص سوریه را مشخص کند.

 

این اولین باری نیست که دیپلمات های سازمان ملل در ژنو در خصوص اوضاع سوریه نشستی را تشکیل می دهند. تاکنون شورای حقوق بشر سازمان ملل پنج نشست را از آغاز ناآرامی ها در سوریه در مارس 2011 تشکیل داده است. این درخواست آمریکا، قطر و ترکیه فردای نشست گروه به اصطلاح دوستان سوریه در اردن ارائه شد.

 

از سوی دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود با وی در خصوص اوضاع سوریه و مقدمات کنفرانس ژنو 2 گفت وگوکرد.

 

بنا به گزارش وزارت خارجه روسیه دو طرف همچنین درباره راه های کمک به موفقیت این کنفرانس و حل و فصل سیاسی بحران سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

 

در همین راستا روزنامه الاخبار لبنان نیز در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت: جان کری در سفر اخیرش به مسکو اعلام کرده است که کشورش قصد دارد در موضع خود نسبت به بحران سوریه بازنگری کند.

 

بنا به نوشته این روزنامه کری تاکید کرده است: آمریکا نیاز به این بازنگری دارد.

 

از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد: جوبایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا مذاکراتی را با نوری المالکی، نخست وزیر عراق در خصوص سوریه انجام دادند. در این مذاکرات دو طرف بر اهمیت رسیدن به راهکاری جهت قانع کردن دو طرف درگیر سوری برای مذاکره در خصوص حل و فصل بحران سوریه توافق کردند.

 

همچنین بایدن نسبت به وضعیت امنیتی عراق ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد که کشورش از عراق در جنگ علیه تروریسم حمایت می کند.

 

محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر نیز با حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه قطر دیدار و با وی در خصوص وضعیت سوریه گفت وگو کرد.

 

در بیانیه صادر شده توسط دفتر ریاست جمهوری مصر آمده است: مرسی ضمن هشدار نسبت به خطر ادامه جنگ داخلی در سوریه و تقسیم این کشور براهمیت توافق گروه های منطقه ای و بین المللی بر حل مسالمت آمیز بحران سوریه و متوقف شدن خشونت ها در این کشور تاکید کرده است.

 

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز در گفت وگو با جمعی از خبرنگاران با اشاره به اوضاع سوریه اعلام کرد: وضعیت سوریه ثبات لبنان را تهدید می کند و این مشکلی است که روز به روز شدت می یابد.

 

وی همچنین به کنفرانس ژنو 2 که قرار است ژوئن آتی برگزار شود اشاره کرده و گفت: پیشرفت در هر زمانی نیازمند ارائه برخی امتیازات است و نیازمند آن است که مردمی که اطمینانی میان آنها نیست با یکدیگر بر سر یک میز حاضر شوند.

 

وی افزود: در نهایت اگر سوریه مثل یک کشور واحد عمل کند باید دو طرف با یکدیگر بر سر یک میز حاضر شوند. چرا که هرچقدر درگیری ها در سوریه طولانی تر شود افراط گرایی در این کشور بیشتر می شود و بی ثباتی بیشتر در منطقه را به دنبال دارد.

 

از سوی دیگر رجب طیب اردغان، نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی در میان اعضای حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه اعلام کرد: عاملان انفجارهای تروریستی اخیر در شهرک ریانحلی کسانی بودند که به هیات مخالفان ترکیه برای دیدار با بشار اسد کمک کردند.

 

وی همچنین از مردم ترکیه خواست تا آوارگان سوری مقیم در ترکیه را به دست داشتن در این انفجارها متهم نکنند.

اردوغان گفت: کسانی که به مسئولان حزب جمهوری مردم برای دیدار با اسد کمک کردند همان هایی بودند که برای انفجارهای ریانحلی نقشه کشیده و در این انفجارها دست دارند. اسنادی در اختیار داریم که ثابت می کند عاملان این انفجارها با مسئولان حزب جمهوری خلق در ارتباط بوده و آنها را برای دیدار با اسد کمک کردند.

 

پیش از این نیز مقامات ترکیه تلاش کردند تا نظام سوریه را به دست داشتن در انفجارهای ریحانلی متهم کنند.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه اروپا آمریکا حقوق بشر کنفرانس فرانسه اوضاع سوریه بشر سازمان ژنو اتحادیه وزیران خارجه بشر سازمان ملل شورای حقوق بشر حقوق بشر سازمان دیدار وزیر وزیران اتحادیه اروپا شورای حقوق حقوق بشر سازمان ملل لیبی خارجه اتحادیه اروپا شورای حقوق بشر سازمان گفت وگو خارجه اتحادیه بحران وگو


نظر شما :