نیویورک تایمز مدعی شد

افزایش حمایت ایران و حزب الله از اسد

۰۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۸ کد : ۱۹۱۶۴۹۳ ترجمه برگزیده خاورمیانه
هیگ در کنفرانس خبری مشترک با ناصر جوده، همتای اردنی خود گفت: روشن است که دولت سوریه حمایت همه جانبه ای را در ماه های اخیر دریافت کرده و این پشتیبانی فزاینده از جانب ایران و حزب الله بوده است.
افزایش حمایت ایران و حزب الله از اسد

دیپلماسی ایرانی: ویلیلم هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه مدعی شد حمایت ایران و حزب الله از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، هیگ در کنفرانس خبری مشترک با ناصر جوده، همتای اردنی خود گفت: روشن است که دولت سوریه حمایت همه جانبه ای را در ماه های اخیر دریافت کرده و این پشتیبانی فزاینده از جانب ایران و حزب الله بوده است. وی همچنین خواستار آن شد که جامعه بین المللی زمانی را برای برگزاری کنفرانس بین المللی به منظور خاتمه دادن به بحران سوریه؛ تعیین کنند.

وزیر امور خارجه انگلیس تاکید کرد این کنفرانس باید در نزدیک ترین زمان ممکن برگزار شود، پیش از آنکه تعداد بیشتری از مردم کشته یا بی خانمان شوند. از سوی دیگر ریسک به خطر افتادن امنیت منطقه تحت تاثیر درگیری های سوریه نیز روز به روز بیشتر می شود.

نیویورک تایمز نیز در گزارشی جداگانه مدعی افزایش حمایت ایران از دولت سوریه شد. این روزنامه آمریکایی ادعا کرد این پشتیبانی ها، راه دولت اوباما برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه را دشوار تر می کند.

 

این در حالی است که نیویورک تایمز نیز در گزارشی جداگانه مدعی افزایش حمایت ایران از دولت سوریه شد. این روزنامه آمریکایی ادعا کرد این پشتیبانی ها، راه دولت اوباما برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه را دشوار تر می کند.

کاخ سفید از طرح جان کری برای برگزاری کنفرانس بین المللی در مورد سوریه که به ژنو 2 مشهور شده، استقبال می کند. گفته می شود در این کنفرانس موافقان و مخالفان دولت سوریه پای یک میز مذاکره می نشینند. اما باوجود تاکید روسیه برای حضور ایران در این کنفرانس، هنوز مخالفت هایی وجود دارد و مقامات پاریس نیز مدعی شده اند در صورتی که ایران در این کنفرانس حاضر باشد، در آن شرکت نخواهند کرد.

 هدف از این کنفرانس تشکیل یک دولت انتقالی و برگزاری انتخابات به منظور تعیین سرنوشت سوریه است، اما نیویورک تایمز ادعا می کند حمایت ایران و حزب الله از اسد این درک را برای وی ایجاد کرده که می تواند در قدرت باقی بماند یا دست کم کنترل بخش قابل توجهی از کشور را در دست داشته باشد.

از سوی دیگر منتقدان می گویند، با توجه به کمک های محدود آمریکا و متحدانش به مخالفان در سوریه، اسد انگیزه ای برای دنبال کردن راهکاری سیاسی ندارد. همچنین چند دستگی در بین مخالفان در سوریه نیز به منبعی برای آرامش خاطر رئیس جمهور کنونی این کشور تبدیل شده است.

حمایت ایران و حزب الله از اسد این درک را برای وی ایجاد کرده که می تواند در قدرت باقی بماند یا دست کم کنترل بخش قابل توجهی از کشور را در دست داشته باشد.

 

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به سابقه تاریخی حمایت ایران از خانواده بشار اسد، می گوید: حمایت ایران و حزب الله در چند ماه اخیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. بنا بر ادعای این روزنامه آمریکایی حجم صادرات سلاح از ایران به سوریه پس از سفر اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به عراق و تحت فشار قرار دادن دولت بغداد برای بازرسی هواپیماهای ایرانی، کاهش یافت. البته مقامات تهران همواره ادعای ارسال سلاح به سوریه را رد کرده و تاکید دارند تنها محموله های بشردوستانه به سوریه می فرستند.

اما نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود ادعا می کند در چند ماه اخیر حمایت های ایران از بشار اسد در سوریه گسترده تر شده است. در اوایل ماه می، اسرائیل با اقدام نظامی علیه سوریه، مرکزی را نشانه گرفت که ادعا می کند در آن موشک های فاتح ساخت ایران انبار شده بود تا به دست حزب الله برسد. البته این حمله به توفقی کوتاه مدت در پروازهای ایرانی منجر شده که پس از 11 می دوباره  این پروازها از سرگرفته شد.

برخی منابع خبری در گروه های مخالف بشار اسد در سوریه مدعی شده اند که ایرانیان به همراه حزب الله در تحولات اخیر در القصیر نقش داشته است. برخی گزارش ها از منابع اطلاعاتی آمریکایی نیز حاکی از آن است که حدود 200 پرسنل نیروی قدس در سوریه حضور دارند. از سوی دیگر گفته می شود که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز اخیرا به مقامات نظامی ایرانی دستور داده به دولت اسد کمک کنند. این در حالی است که ایران در آموزش اعضای ارتش اسد نیز نقش دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: چهارشنبه 1 خرداد 1392/ باز انتشار: یکشنبه 5 خرداد 1392

کلید واژه ها: سوریه حمایت ایران حزب الله نیویورک تایمز بشار اسد دولت سوریه


نظر شما :