ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از کنترل حزب الله بر مناطق شیعه نشین سوریه تا تنگنای مالی سعد حریری

۲۲ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۱۴۸۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
خودکشی رئیس جمهوری اسبق تونس، تنگنای مالی سعد حریری، کنترل حزب الله بر مناطق شیعه نشین سوریه، ادغام القاعده عراق و سوریه، مخالفت لندن با دادن سفارت سوریه به مخالفان و حمله به ساختمان شرکت پپسی در لبنان از جمله زمزمه های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از کنترل حزب الله بر مناطق شیعه نشین سوریه تا تنگنای مالی سعد حریری

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

 

خودکشی رئیس جمهوری اسبق تونس

به تازگی اسنادی کشف شده اند که نشان می دهد حبیب بورقیبه، رئیس جمهوری اسبق تونس هنگامی که از سوی زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق در حبس خانگی به سر می برده، تلاش می کرده است که خودکشی کند.

به گزارش خبرگزاری دی پی ای، اسناد جدید زمانی کشف شدند که گروهی از سوی دولت تونس برای تبدیل کردن محل اقامت حبیب بورقیبه در استان المنستیر به موزه وارد آن مکان شده بود.

حبیب بورقیبه نخستین رئیس جمهوری تونس بعد از استقلال این کشور است که از سال 1956 تا کودتای سفید به ریاست زین العابدین بن علی در سال 1987 بر سر کار بود. وی در سال 2000 در سن 97 سالگی درگذشت.

دولت تونس به مناسبت دوازدهمین سال درگذشت وی مراسمی در شش آوریل در محل تولدش در المنستیر برگزار کرد.

 

تنگنای مالی سعد حریری

روزنامه لبنانی الدیار، گزارش داد که سعد حریری، نخست وزیر اسبق لبنان و رئیس جریان 14 مارس در تنگنای شدید مالی گرفتار شده و این مساله سبب شده تا با دیگر اعضای خانواده اش بر سر تقسیم سهام های تجاری شان درگیر شود. وی همچنین از اعضای خانواده اش خرده گرفته است که در بحبوحه انتخابات هزینه های بی مورد می کنند.

حریری همچنین گلایه کرده است که در چنان تنگنای مالی ای گرفتار شده که توان پرداخت حقوق کارکنانش را ندارد و نمی تواند به تنهایی این مساله را حل کند.

پیش از این ثروت خانواده حریری دو میلیارد و 200 میلیون دلار تخمین زده می شد که یک میلیارد و 100 میلیون دلار آن را از پدرش به ارث برده بود.

 

ادعای کشته شدن دو نفر از اعضای حزب الله

منابع نزدیک به حزب الله لبنان خبر از کشته شدن دو نفر از اعضای این حزب در منطقه قصیر سوریه در مرزهای لبنان و سوریه دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دو نفر برای مشارکت در نبرد با مجموعه های مسلح مخالف اسد که در منطقه مرزی القصیر جمع شده بودند، به آن منطقه رفته بودند که کشته شدند. به گفته این منابع آنها در حالت دفاع از خود بودند که مورد تعرض قرار گرفته و در دفاع از خود جان سپرده اند. این منابع همچنین تاکید دارند که این افراد مقیم منطقه مذکور در سوریه بوده اند.

 

کنترل مناطق شیعه نشین سوریه توسط حزب الله

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه گفت که مناطق شیعه نشین در ریف القصیر در استان حمص و زینبیه در دمشق به خصوص منطقه پیرامون بارگاه حضرت زینب (علیها السلام) توسط نیروهای حزب الله لبنان اداره می شوند و تلاش می شود که از تعدی به این مناطق و ساکنان شیعی آنها توسط جریان های مخالف اسد و نیروهای سلفی جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای حزب الله همچنین تلاش دارند که مناطق تحت کنترل مخالفان در حمص را از کنترل آنها خارج کرده و به کنترل خود در آورند.

 

القاعده عراق و النصره سوریه ادغام شدند

شبکه القاعده در عراق با انتشار یک نوار صوتی اعلام کرد که جبهه النصره در سوریه که علیه نظام اسد می جنگد، امتداد و جزئی از آن است که هدفش ایجاد دولت اسلامی در سوریه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابوبکر البغدادی، رهبر القاعده عراق با انتشار پیامی اینترنتی اعلام کرد، الآن وقت آن است که به صراحت به اهالی شام و همه جهان اعلام کنیم که جبهه النصره، امتداد دولت اسلامی عراق و جزئی از آن است.

وی همچنین اعلام کرد، اسم های "دولت عراق اسلامی" و "جبهه النصره" از این به بعد لغو می شوند و تحت یک نام واحد با نام "دولت اسلامی در عراق و شام" به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

 

مخالفان اسد به کمک اسرائیل می آیند

روزنامه گاردین، چاپ انگلیس گزارش داد که سازمان امنیت مرکزی امریکا، سی آی ای، مجموعه کوچکی از شورشیان سوری را در پایگاه نظامی خود در اردن آموزش داده تا به بلندی های جولان بروند و برای دور ساختن جهادی های سوریه از این منطقه با آنها بجنگند.

بنا به این گزارش جبهه النصره در حال مبارزه با نیروهای اسد است تا به بلندی های جولان برسد که در آن صورت احتمال دخالت نیروهای نظامی اسرائیلی برای جلوگیری از تسلط آنها بر جولان بسیار وجود خواهد داشت که این مساله نگرانی های بسیاری را به وجود آورده است.

افراد آگاه به گاردین گفته اند که در حال حاضر شماری از نیروهای آموزش دیده توسط سی آی ای به بلندی های جولان رفته اند و تلاش دارند تا در حد فاصل میان جهادی های جبهه النصره با نیروهای اسرائیلی قرار بگیرند.

 

حمله مسلحانه به ساختمان پپسی در لبنان

روزنامه النهار، چاپ لبنان خبر از حمله مسلحانه فردی موسوم به ج.م به ساختمان شرکت پپسی کولا در المنیه در بیروت داد.

بنا به این گزارش در این حمله خسارت های مادی به ساختمان این شرکت وارد شد اما خبری از تلفات انسانی منتشر نشده است. بعد از آن فورا نیروهای امنیت داخلی وارد محل شده و کنترل محل را به دست گرفتند.

 

محاکمه داماد بن لادن در نیویورک

بنا به دستور دادگاه اتحادی در منهتن نیویورک داماد بن لادن در ماه سپتامبر در دادگاه حاضر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سلیمان ابو غیث، داماد و سخنگوی القاعده است که در فیلم های ویدئویی این شبکه ظاهر می شد و در حملات 11 سپتامبر نیز دست داشته است.

وی در 28 فوریه در اردن دستگیر شد و در ماه مارس دفتر تحقیقات فدرال امریکا، اف بی آی، او را به طور سری به ایالات متحده امریکا منتقل کرد.

لوئیس کاپلن، قاضی دادگاه جزائی اعلام کرده است که داماد بن لادن در 7 ژانویه 2014 مورد محاکمه قرار خواهد گرفت. ابو غیث در 8 مارس به دادگاه فدرال امریکا اعلام کرد که بی گناه است.

 

لندن سفارت سوریه را به مخالفان نمی دهد

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا در دیدار با غسان هیتو، رئیس دولت انتقالی و تعدادی از مخالفان سوری به آنها اطلاع داد که دولت بریتانیا با دادن سفارت سوریه به مخالفان اسد مخالف است و هیچ گاه اقدام به چنین کاری نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، هیگ در حاشیه نشست وزرای امور خارجه 8 کشور صنعتی جهان که در روزهای دهم و یازدهم آوریل در لندن برگزار می شود، با مخالفان اسد دیدار کرد و به آنها اطلاع داد که دولت متبوعش با دادن سفارت سوریه در لندن به مخالفان اسد مخالف است.  

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه عراق لبنان جولان تونس امریکا جبهه النصره


نظر شما :