ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از اعتراف به ترور تا سرمایه گذاری چینی ها در مصر

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۹۱۵۶۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
اعلام فقیرترین کشورهای جهان، ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسی بر فراز سوریه، افزایش نرخ عبور کشتی ها از کانال سوئز، ساخت مجموعه اقتصادی دو میلیارد دلاری چینی ها در مصر، تشکر یوسف قرضاوی از امریکا بر سر سوریه و کاهش شدید کارکنان سفارت امریکا در عراق از جمله ناگفته‌های هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از اعتراف به ترور تا سرمایه گذاری چینی ها در مصر

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

فقرترین کشورهای جهان

سازمان ملل متحد 10 کشور فقیر جهان را اعلام کرد. به گزارش روزنامه لبنانی النهار، جمهوری دموکراتیک کنگو با درآمد ناخالصی داخلی 348 دلار برای هر فرد فقیرترین کشور جهان شناخته شد. بعد از آن کشور لیبریا با 456 دلار، زیمبابوه با 467 دلار، بورندی با 615 دلار، اریتره با 735 دلار، جمهوری آفریقای مرکزی با 768 دلار، نیجریه 771 دلار، سیرالئون 849 دلار، مالاوی 860 دلار و توگو با 899 دلار در رده های بعدی قرار دارند.

چین منطقه تجاری دو میلیارد دلاری در مصر می سازد

هشام قندیل، نخست وزیر و اسامه صالح، وزیر امور سرمایه گذاری مصر با طرف چینی تفاهم نامه ساخت نخستین مرکز سرمایه گذاری چین در مصر را با سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری را امضا کرد.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، قرار است این مجموعه در شش کیلومتری منطقه اقتصادی خلیج سوئز توسط شرکت "اجیبت تیدا" ساخته و راه اندازی شود. این مرکز تجاری در فاز نخست در مساحتی به وسعت 20 کیلومتر مربع ساخته خواهد شد.

انجام این پروژه بزرگ بزرگترین دستاورد سفر محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر به چین محسوب می شود.

ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسی بر فراز سوریه

سازمان حمل و نقل هوایی فدراسیون روسیه (روساویاتسیا) اعلام کرد تا اطلاع ثانوی پرواز هواپیماهای روسی بر فراز سوریه یا عبور از حریم هوایی این کشور به مقصد کشورهای دیگر ممنوع خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، بنا به دستوری که از سوی روساویاتسیا به شرکت های هوایی داده شده پرواز تمامی هواپیماهای وابسته به شرکت های روسی بر فراز سوریه تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.

روز سه شنبه یک فروند هواپیمای روسی مسافربری با 200 مسافر که از مصر به روسیه در پرواز بود بر فراز آسمان سوریه مورد حمله دو موشک قرار گرفت اما به آن آسیبی نرسید. تا کنون هیچ جریانی مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته است.

اعتراف به ترور در انگلیس

شش نفر از افراد دستگیر شده توسط پلیس اسکاتلندیارد انگلیس اعتراف کردند که درصدد تدارک برای انجام فعالیت های تروریستی در این کشور بوده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این شش نفر اعتراف کرده اند از آن جا که انگلیس فعالیت هایی در مغایرت با مسیر جهان اسلام را دنبال می کند و در حال جنگ افروزی با کشورهای اسلامی است، برنامه هایی برای انجام فعالیت های تروریستی در سراسر انگلیس تدارک دیده بودند.

آنها همچنین اعتراف کرده اند که قصد داشته اند در تظاهرات اعتراضی مردم انگلیس در دوزبری شمال این کشور در ماه ژوئن سال گذشته میلادی اخلال ایجاد کرده و دست به عملیات تروریستی بزنند اما برنامه آنها برای انجام این کار شکست خورد. تظاهراتی که به گفته متهمان تخمین می زده اند که حداقل 450 نفر در آن حضور داشته باشد.

مارکوس بیل، معاون رئیس پلیس منطقه وست میدلندز در این باره می گوید: «اگر برنامه این تروریست ها با موفقیت انجام می شد جان ده ها نفر گرفته می شد.»

مردم اردن در شوک حمله به دانشگاه این کشور

مردم اردن در شوک حمله به دانشگاه ملک حسین بن طلال در شهر معان، 250 کیلومتری جنوب امان، پایتخت این کشور به سر می برند.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، روز دوشنبه افرادی مسلح با حمله به این دانشگاه چهار نفر را کشته و ده ها نفر را زخمی کردند تا روزی خونین برای دانشگاهیان و دانشجویان اردنی در تاریخ این کشور رقم بخورد.

بنا به این گزارش این حادثه خشمی عمومی در اردن برانگیخته و اعتراض های گسترده ای را در این کشور موجب شده است. در این حادثه یک دانجشو، یکی از کارمندان دانشگاه، یک کودک و یک پلیس که به طور تصادفی در دانشگاه حاضر شده بود، کشته شدند. هنوز مقام های اردنی عامل اصلی این حادثه را اعلام نکرده اند.

دعوت به تجدید نظر در لغو فعالیت شبکه های ماهواره ای

مارتین کوپلر، نماینده سازمان ملل متحد در عراق از دولت بغداد خواست در دستور لغو مجوز فعالیت شبکه های العربیه و الجزیره و 9 شبکه دیگر فعال در این کشور تجدید نظر کند.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، وی از دولت عراق خواست که به آزادی بیان در کشور پایبند باشد و رسانه ها را از فعالیت هایشان منع نکند. همچنین از رسانه های خبری نیز خواست که در فعالیت روزانه شان معیارهای اخلاقی و میهنی را رعایت کنند و اصول اخلاقی اطلاع رسانی را زیر پا نگذارند.

دولت عراق روز دوشنبه فعالیت 11 شبکه مختلف ماهواره ای از جمله الجزیره و العربیه را به اتهام ترویج خشونت و طایفه گری معلق کرد.

حبس ابد برای زین العابدین بن علی

دادگاه نظامی تونس روز سه شنبه زین العابدین بن علی، دیکتاتور مخلوع تونس را به طور غیابی به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، این دادگاه همچنین رفیق الحاج قاسم، وزیر کشور دولت بن علی را به اتهام کشتن تظاهرکنندگان به 10 سال حبس محکوم کرد.

این دادگاه همچنین اتهامات وارده به علی السریاطی، مدیر سازمان امنیت در نظام سابق تونس را به دلیل نبود ادله کافی گناهکار ندانست.

دادگاه نظامی تونس همچنین دستگاه قضایی این کشور را مکلف کرد که به پنج نفر از اعضای خانواده یکی از حادثه دیدگان اصلی تظاهرات تونس به این ترتیب که به پدر شخص مقتول 50 هزار دینار معادل 31 هزار دلار و به دیگر اعضای خانواده اش هر کدام 5 هزار دینار معادل سه هزار و 100 دلار پرداخت شود. همچنین به دو نفر از مجروحان این تظاهرات نیز 24 هزار دینار معادل 14 هزار و 930 دلار و 12 هزار دینار معادل 7 هزرا و 465 دلار پرداخت شود.

افزایش نرخ عبور از کانال سوئز

دولت مصر اعلام کرد که نرخ کشتی های عابر از کانال سوئز را در راستای افزایش درآمدهای اقتصادی کشور و افزایش نقدینگی دولت که مدتی است کاهش یافته، افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کانال سوئز یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت مصر محسوب می شود که دولت این کشور هر ساله نزدیک به 5 میلیارد دلار از آن درآمد کسب می کند.   

نرخ جدید از نیمه شب سه شنبه با افزایش 5 درصد برای نفتکش ها و ناقل های تولیدات پتروشیمی و دو درصد برای کشتی های حمل کننده کالاهای دیگر اعمال شده است.

کاهش کارکنان سفارت امریکا در بغداد

ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه و نخست وزیر اسبق عراق در مصاحبه با شبکه خبری الحره امریکا گلایه کرد که سفارت امریکا در بغداد تعداد کارکنان خود را به شدت کاهش داده است.

به گفته علاوی سفارت امریکا ظرف 18 ماه تعداد کارکنان خود را از 3200 نفر به 320 نفر کاهش داده و دیگر سفارت امریکا در عراق مرکز سیاسی سفارت خانه های امریکا در خاورمیانه نیست.

علاوی شکایت کرد که به این ترتیب امریکا نقش خود را در عراق کم رنگ کرده و کشورش از اولویت های کاخ سفید خارج شده است.

تشکر قرضاوی از امریکایی ها

یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه علمای مسلمین که از حامیان اصلی جریان های اسلام گرای تروریست علیه اسد محسوب می شود و در دوحه سکونت دارد، از امریکا به خاطر حمایت مالی تشکر کرد و خواستار کمک های بیشتر این کشور شد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، قرضاوی در این باره گفت: «ما از ایالات متحده برای کمک 60 میلیون دلاری اش به شورشیان مسلح تشکر می کنیم و از آن می خواهیم که کمک های بیشتری به آنها بکند.»

وی از امریکایی ها خواست که از شورشیان مسلح نترسد و به سوریه حمله نظامی کند.

نجیب میقاتی: محال است انتخابات سروقت انجام شود

نجیب میقاتی، نخست وزیر سابق لبنان در گفت وگو با روزنامه الحیات، چاپ بیروت گفت که امکان ندارد که انتخابات در موعد مقرر برگزار شود.

وی در این مصاحبه به پیچیدگی های سیاسی در لبنان اشاره کرد و گفت که نظرات آن قدر از هم دور هستند که امکان تشکیل دولت توسط تمام سلام به این سادگی ها میسر نیست. به همین دلیل امکان ندارد که انتخابات نیز در موعد مقرر برگزار شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امریکا مصر عراق تونس سفارت امریکا سوریه شبکه خبری الجزیره انگلیس


نظر شما :