دیدار قریب‌الوقوع پوتین و اوباما درباره سوریه

۰۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۹۱۲۰۴۰ سرخط اخبار

در ادامه تلاش ها برای حل و فصل بحران سوریه منابع دیپلماتیک غربی از برگزاری نشست قریب الوقوع میان روسای جمهوری آمریکا و روسیه با هدف حل و فصل بحران سوریه در ماه آتی میلادی خبر دادند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، منابع دیپلماتیک غرب اعلام کردند: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ماه آتی میلادی نشستی را با هدف وضع اصولی برای حل بحران سوریه برگزار می کنند.


بنا به گفته این منابع، پیش از نشست روسای جمهوری دو کشور روسیه و آمریکا سلسله نشست هایی در چند روز آینده برگزار خواهد شد.


این منابع در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه ای الحیاة اعلام کردند: نشست باراک اوباما و پوتین در برگیرنده پیش نویس قطعنامه ای بین المللی درباره مرحله انتقالی سوریه بر اساس فصل هفت منشور سازمان ملل و نیز استقرار نیروهای حافظ صلح بین المللی در این کشور است.


منابع مذکور با اشاره به اقدامات اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه اعلام کردند که ابراهیمی گزارش نهایی خود را درباره سوریه 29 ماه جاری میلادی به شورای امنیت تقدیم خواهد کرد.


این منابع در ادامه تاکید کردند: عملیات مسلح کردن گروه های مخالف در سوریه نیز طی چند هفته گذشته به شدت کاهش یافته است و این شاخصی است بر آمادگی کشورهای غربی جهت بررسی راهکار سیاسی در سوریه و آغاز اجرای بند اول راهکار مربوط به سوریه مبنی بر توقف خشونت ها در این کشور.


همچنین ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در سخنانی که از خبرگزاری بحرین (بنا) منتشر شد بر اهمیت وجود طرحی انتقالی و گسترده که تضمین کننده وحدت ملی سوریه و تمامیت ارضی این کشور باشد، تاکید کرد.


وی همچنین نسبت به هر گونه گزینه نظامی در سوریه که پیامدهای منفی برای کشورهای منطقه و جهان داشته باشد، هشدار داد و گفت: هر گونه گزینه ای غیر از راهکار انتقالی در سوریه باعث بیشتر شدن درگیری ها و بی ثباتی در سوریه خواهد شد که در نهایت پیامدهای منفی را برای کشورهای منطقه و جهان به دنبال دارد.


پادشاه اردن همچنین بر اهمیت آغاز انتقال سیاسی در سوریه تاکید و اعلام کرد: ادامه بحران سوریه پیامدهای خطرناکی را برای کشورهای منطقه به ویژه سوریه به دنبال دارد.


ملک عبدالله دوم درباره اوضاع آوارگان سوریه در اردن نیز اعلام کرد: اردن در حال حاضر پذیرای بیش از 300 هزار آواره سوری است لذا از گروه های بین المللی می خواهیم کمک هایشان را به آوارگان سوری افزایش دهند.


سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در مصاحبه با یکی از مجلات آمریکایی تاکید کرد: مسکو معتقد است طرحی که اسد اخیرا در اظهاراتش پیشنهاد داد اساس تلاش ها برای حل و فصل بحران سوریه را تشکیل می دهد.


وی افزود: به عقیده روسیه حل بحران سوریه تلاش بیشتر جامعه جهانی و طرف های درگیر در سوریه را می طلبد. رهبران روسیه معتقدند که تمامی طرفین درگیر از جمله بشار اسد و مخالفان باید برای تعیین سرنوشت سوریه وارد عمل شوند.


این مسوول روسیه در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: به عقیده ما طرحی که اسد پیشنهاد داد در حقیقت ادامه توافقنامه ژنو بود.


سخنگوی ریاست جمهوری روسیه درباره موضع کشورش برای حل و فصل بحران سوریه نیز اعلام کرد: شماری از کشورهای جهان مکررا بر کناره گیری اسد از قدرت تاکید و به اشکال مختلف از مخالفان حمایت کردند اما این چیزی است که نه تنها راهکاری را ارائه نمی دهد بلکه برعکس وضعیت سوریه را بدتر می کند.


وی تاکید کرد: ما باید برای خروج از بحران سوریه تلاش کنیم.

پیشتر بشار اسد در سخنرانی در دمشق طرحی سه مرحله ای را برای حل و فصل بحران سوریه ارائه داد که توقف کمک های تسلیحاتی و حمایت های مادی از گروه های تروریستی در راس پیشنهادات اسد قرار داشت.


این در حالی است که ترکی فیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در اظهاراتی خواهان افزایش کمک های تسلیحاتی به مخالفان سوریه شد.


وی در این اظهارات خود بر لزوم تجهیز مخالفان سوریه به سلاح های فوق پیشرفته تاکید و اعلام کرد: این اقدام به منظور برابری مخالفان سوریه در جنگ شان علیه نظام سوریه است.


ترکی فیصل در ادامه خاطرنشان کرد: عدم ارسال سلاح برای مخالفان سوریه اشتباهی وحشتناک است.


این مسوول عربستانی تاکید کرد: عدم ارسال سلاح به مخالفان اشتباه است و باید از مخالفان حمایت های مالی و تسلیحاتی صورت بگیرد و به آنها سلاح های فوق پیشرفته ارائه شود تا بتواند هواپیماهای نظام را ساقط و در برابر حملات تانک ها ایستادگی کنند.


وی افزود: بیشتر سلاح هایی که در حال حاضر در اختیار مخالفان است از انبارهای ارتش سوریه و در پی درگیری ها به دست مخالفان افتاده است.


کشورهای غربی و عربی و در راس آنها قطر و عربستان مکررا ضمن حمایت از اندیشه کمک های تسلیحاتی به مخالفان سوریه به بهانه دفاع از خود کمک هایی را به گروه های مخالف مسلح ارسال می کنند.


این در حالی است که وزارت خارجه سوریه پیشتر کمک های تسلیحاتی به مخالفان را اقدامی خصمانه توصیف و اعلام کرد: عاملان این اقدام در ریختن خون مردم سوریه شریک هستند. این شیوه دائمی است که اسد در برابر بحران های مختلف آن را در پیش می گیرد و باعث شده که جامعه جهانی و حتی شهروندان سوری اعتمادشان را به وی از دست بدهند.

 


همچنین احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه سی .ان .ان اعلام کرد: اظهارات اخیر بشار اسد باعث بسته شدن درها به روی پیشنهادات ارائه شده برای حل و فصل بحران سوریه می شود.


وی در این اظهارات خود نسبت به سکوت جامعه جهانی و شکست شورای امنیت و اتخاذ تصمیمی که بتواند به خشونت ها در سوریه پایان دهد، ابراز تاسف کرد.


داوود اوغلو درباره موافقت با دوره انتقالی در سوریه با حضور بشار اسد یا بدون حضور وی نیز گفت: 135 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل طرح انتقالی در سوریه را بدون حضور بشار اسد به رسمیت شناخته اند.


وزیر خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد: روسیه و ایران در مذاکرات ژنو تشکیل دولت انتقالی را پذیرفتند اما به این شرط که بشار اسد و ساختار امنیتی کنونی در سوریه باقی بماند اما ما از این مساله تعجب می کنیم که در این درخواست مشخص نشده آیا از 10 وزیر از جناح مخالف که برای انجام فعالیت شان در دولت انتقالی به سوریه بازمی گردند حفاظت جانی خواهد شد یا نه؟

احمد داوود اوغلو همچنین با ابراز تاسف نسبت به سکوت جامعه جهانی در قبال سوریه ادعا کرد: ملت سوریه هدف سیاست های وحشیانه و سرکوب گرانه نظام قرار گرفتند که به کشته شدن هزاران تن در دو سال انجامیده است لذا شورای امنیت باید موضعی جدی در این خصوص اتخاذ کند.


از سوی دیگر، سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد: حدود 6400 شهروند سوری طی 24 ساعت گذشته وارد اردن شدند.


وی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به وضعیت نامساعد آوارگان سوری اعلام کرد: این تعداد آواره سوری در 24 ساعت گذشته به اردوگاه الزعتری اردن گریخته اند این در حالی است که روز پنجشنبه نیز حدود 4400 آواره وارد این کشور شدند.


این مسوول بین المللی ادامه داد: تعداد آوارگان سوری که در هفته های گذشته به اردن وارد شدند بالغ بر 30 هزار تن است.


پیشتر نیز ناصر جوده، وزیر خارجه اردن اعلام کرده بود که حدود 20 هزار آواره سوری طی یک هفته گذشته به دلیل فعالیت های نظامی در جنوب سوریه به این کشور گریخته اند.


وزارت خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه آمادگی خود را برای حمایت از فعالیت های هیات های کمک رسانی در چارچوب شورای امنیت اعلام کرد.


این وزارتخانه همچنین مخالفتش را با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوریه اعلام کرد.


گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجه روسیه در این خصوص گفت: روسیه مخالف ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه است چرا که این اقدام در حقیقت باعث افزایش بیشتر درگیری های نظامی در سوریه می شود.


وی افزود: روسیه از آنچه در لیبی اتفاق افتاد درس گرفته و با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه به هیچ وجه موافقت نخواهد کرد
 

کلید واژه ها: سوریه روسیه بحران سوری اردن فصل انتقالی بشار اسد و فصل حل و فصل بحران حل و فصل حل و فصل بحران و فصل بحران و فصل بحران سوریه فصل بحران سوریه تسلیحاتی مخالفان سوریه برای حل و فصل سلاح برای حل و به مخالفان جامعه آواره بین المللی امنیت طرحی آوارگان های تسلیحاتی جامعه جهانی شورای امنیت کمک های تسلیحاتی گذشته به


نظر شما :