ادعای امریکا درباره ضرب‌الاجل ماه مارس

تاکید آمانو بر فوریت دیپلماسی

۱۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۹۰۹۷۷۹ سرخط اخبار

آزاده افتخاري

اعتماد: در شرايطي كه فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران همچنان ادامه دارد و مقامات تهران بر ادامه غني‌سازي اورانيوم تاكيد مي‌كنند، دبير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز پنجشنبه خواستار فوريت ديپلماتيك براي بن‌بست هسته‌يي ايران شد. يوكيا آمانو خاطرنشان كرد همه كشور‌ها و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به يافتن راهكاري ديپلماتيك علاقه‌مندند و در صورتي كه انگيزه‌يي سياسي وجود داشته باشد مي‌توان به توافق دست يافت. وي تصريح كرد، فرصتي براي حل مساله هسته‌يي ايران به شيوه‌يي ديپلماتيك وجود دارد و اكنون زمان آن رسيده تا با توجه به فوريت و وسعت اين فرصت براي راهكار ديپلماتيك اقدام شود. اظهارات آمانو در شرايطي مطرح شد كه شوراي حكام آژانس براي آخرين بار در سال 2012 در وين تشكيل جلسه داد و مانند هميشه مساله هسته‌يي ايران محور اصلي رايزني‌ها در اين نشست بود. اين نشست همزمان با اعلام خبر هك شدن سرور قديمي آژانس برگزار شد كه برخي ديپلمات‌ها تلاش كرده‌اند آن را به ايران مربوط كنند. آمانو، تاكيد كرد اقدامات ديپلماتيك براي حل مساله هسته‌يي ايران بايد با فوريت دنبال شود. رويترز به نقل از وي گزارش داد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به‌طور جدي به مذاكره متعهد است. آمانو با اشاره به چند دور مذاكره انجام شده بين ايران و آژانس و سفر ماه مه ‌خود به تهران كه دستاورد ملموسي به همراه نداشته خاطرنشان كرد كه نمي‌خواهد نمونه ديگري از چرخيدن حول اين محور بي‌نتيجه ايجاد شود. آمانو ابراز اميدواري كرد نشست 23 آذرماه در تهران كه در آن مقامات ايران و آژانس حضور دارند به تقويت تلاش‌هاي ديپلماتيك كمك كند. در گزارش فصلي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه به تازگي منتشر شد آمده است كه ايران به زودي قادر خواهد بود توليد اورانيوم غني شده با خلوص 20 درصد در تاسيسات غني‌سازي فوردو را سه برابر كرده و به 45 كيلوگرم در ماه برساند. اين سايت در زير كوه‌هاي نزديك قم احداث شده اما هنوز بخشي از سانتريفوژهايي كه به تازگي در آن نصب شده فعال نشده‌اند. اين در حالي است كه علي‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز پنجشنبه اعلام كرد تهران براي يافتن يك راهكار موجه و مبتني بر واقعيت با غرب آمادگي دارد. وي افزود: واقعيت بسيار ساده است. ايران به تكنولوژي هسته‌يي دست يافته و هيچگاه غني‌سازي‌اش را متوقف نخواهد كرد. تمامي برنامه‌ها تحت نظارت بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار دارد و آنها نيز هيچ نشانه ترديدآميزي را مشاهده نكرده‌اند. سلطانيه افزود، آنها حتي يك گرم اورانيوم پيدا نكرده‌اند كه براي اهداف نظامي مورد استفاده قرار گرفته باشد.

موضع امريكا

اين در حالي است كه رابرت وود، نماينده امريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادعا كرده در صورتي كه ايران تا زمان برگزاري نشست بعدي شوراي حكام در حل مساله هسته‌يي پيشرفتي نداشته باشد، شوراي حكام را براي ارجاع پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل تحت فشار قرار خواهد داد. خبرگزاري فرانسه به نقل از وي گزارش داد: در صورتي كه تا ماه مارس ايران همكاري جدي با آژانس را آغاز نكند، ايالات متحده با ديگر اعضاي شوراي حكام براي انجام اقدامات لازم همكاري خواهد كرد و اين شورا را به ارجاع موضوع به شوراي امنيت ترغيب مي‌كند. وي همچنين با طرح اين ادعا كه ايران تعهدات خود را در قبال مساله هسته‌يي ناديده مي‌گيرد، گفت: ايران نبايد اجازه داشته باشد تا ابد تعهدات خود را ناديده بگيرد، ايران بايد همين حالا اقدام جدي انجام دهد. اين در شرايطي است كه با پيروزي مجدد باراك اوباما در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا اميد به احياي مذاكره و يافتن راهكاري ديپلماتيك براي مساله هسته‌يي ايران تقويت شده بود. اما اكنون بار ديگر ايالات متحده سخن از تحريم ايران به ميان آورده است كه فراتر از تحريم‌هاي يكجانبه و در چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل خواهد بود. از سوي ديگر معاونان سياسي گروه 1+5 (امريكا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) در نشست اخير خود در بروكسل خواستار از سرگيري هرچه سريع‌تر مذاكرات با ايران شده بودند و برخي معتقدند اين مذاكرات احتمالا در دسامبر يا ژانويه برگزار خواهد شد. اما هنوز مشخص نيست كه آيا اين گروه پيشنهاد‌هاي خود را به تعليق تحريم‌ها افزايش خواهند داد يا خير. در مقابل نشانه‌هايي كه از ايران ارسال مي‌شود نيز حاكي از آن است كه ايران تمايلي به توقف برنامه‌هاي هسته‌يي از جمله غني‌سازي اورانيوم ندارد. فريدون عباسي، رييس سازمان انرژي هسته‌يي ايران كه در ماه سپتامبر از انتقال اطلاعات مربوط به برنامه‌هاي هسته‌يي ايران از طريق آژانس به گروه‌هاي تروريستي خبر داده بود، اواخر هفته گذشته اعلام كرد كه تهران با قدرت براي توسعه فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش تلاش مي‌كند. عباسي همچنين تاكيد كرد كه به زودي رآكتور آب سنگين اراك آزمايش مي‌شود. اين در شرايطي است كه مقامات رژيم صهيونيستي مدعي شده‌اند در صورتي كه ايران 250 كيلوگرم اورانيوم غني شده با خلوص بالا توليد كند از خط قرمز مورد ادعاي تل‌آويو عبور كرده و در آن صورت گزينه نظامي پيش رو خواهد بود. آژانس مي‌گويد ايران 95 كيلوگرم از ذخيره 230 كيلوگرمي اورانيوم غني شده خود را در اوايل سال جاري به سوخت تبديل كرده اما از ماه سپتامبر اين روند متوقف شده است.

ابراز اميدواري به ديپلماسي

اما با وجود اظهارات نماينده امريكا در آژانس درباره احتمال ارجاع مساله هسته‌يي ايران به شوراي امنيت، لئون پانتا، وزير دفاع امريكا در كنفرانس خبري مشترك با ايهود باراك همتاي صهيونيستي خود به خبرنگاران گفت: من همچنان بر اين باورم كه زمان و فضا براي اقدام در جهت تلاش براي رسيدن به يك راه‌حل ديپلماتيك همچنان باقي است. اين در حالي است كه هيات چين در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرد پكن اميدوار است ايران به‌طور كامل به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت درباره مساله‌ هسته‌يي خود عمل كند. به گزارش پايگاه اينترنتي گلوبال تايمز، هيات چين در نشست شوراي حكام آ‌ژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين از گفت‌وگوهاي قريب‌الوقوع ميان ايران و آ‌ژانس كه آذرماه برگزار مي‌شود استقبال و ابراز اميدواري كرد كه دو طرف گفت‌وگوهاي سازنده‌يي داشته باشند. هيات چين همچنين تاكيد كرد كه راه‌حل صلح‌آميز موضوع هسته‌يي ايران از طريق گفت‌وگو و همكاري براي رژيم بين‌المللي منع اشاعه سودمند خواهد بود و به تضمين صلح و ثبات در خاورميانه منجر خواهد شد.

مذاكره هسته‌يي در روسيه

ابراز اميدواري به حل ديپلماتيك مساله هسته‌يي ايران در شرايطي صورت مي‌گيرد كه محمدمهدي آخوندزاده، معاون حقوقي و بين‌المللي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران براي انجام ديدار دو روزه و رايزني با مقام‌هاي روس به مسكو سفر كرد.

به گزارش خبرآنلاين، آخوندزاده و سرگئي ريباكوف، معاون وزير امور خارجه و مذاكره‌كننده ارشد هسته‌يي روسيه درباره برنامه هسته‌يي تهران گفت‌وگو كردند. وي اخيرا به تهران سفر كرده بود و همواره بر ديپلماسي در قبال ايران تاكيد دارد. بنا بر خبري كه وزارت امور خارجه روسيه منتشر كرده است آخوندزاده و ريباكوف روز پنجشنبه در اين ديدار به‌طور گسترده و مشروح درباره وضعيت پيرامون برنامه هسته‌يي ايران و چشم‌انداز مذاكرات آتي اين كشور با گروه 1+5 تبادل نظر كردند.

روسيه از حل و فصل مسالمت‌آميز سوءتفاهمات موجود پيرامون فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران از راه مذاكره حمايت مي‌كند و بر ضرورت برگزاري دور جديد مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 تاكيد دارد.

«ريباكوف» كه به تازگي در رايزني‌هاي مديران سياسي وزارت خارجه كشورهاي عضو گروه 1+5 در بروكسل شركت كرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران روس بر لزوم پرهيز از فشار و تهديد ايران تاكيد كرد.

مذاكره‌كننده ارشد هسته‌يي روسيه هشدار داد: تهديد به اقدام قهرآميز عليه ايران موجب اختلال و به هم خوردن مذاكرات 1+5 با اين كشور مي‌شود و اين امر فوق‌العاده نگران كننده است. وي افزود: تهديد به حمله و اعمال تحريم‌ها درباره اين كشور كه به‌طور دائم به گوش مي‌رسد باعث پيچيده شدن اوضاع شده است. وي افزود: ما به توضيح عواقب اين سياست در گفت‌وگو با طرفداران اتخاذ اقدامات افراطي نسبت به ايران ادامه خواهيم داد.

کلید واژه ها: انرژی دیپلماتیک مساله هسته یی مساله هسته یی ایران اورانیوم شورای حکام امنیت حکام شورای امنیت آمانو در شرایطی مذاکرات به طور مذاکره گروه 1+5 امریکا چین روسیه


نظر شما :