طرح جدید ابراهیمی برای سوریه

۰۶ آذر ۱۳۹۱ | ۲۲:۱۹ کد : ۱۹۰۹۶۱۶ سرخط اخبار

در حالی که گزارش‌ها از طرح جدید الابراهیمی درخصوص سوریه خبر می‌دهند، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد، کشورش مجبور است برای مقابله با "تجاوز گسترده سوریه به ترکیه"، موشک‌های پاتریوت را در خاک خود مستقر کند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روسیه الیوم، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب طرح جدیدی را درخصوص سوریه در اختیار دارد که پنجشنبه هفته جاری به شورای امنیت تقدیم خواهد کرد.

 

روزنامه فیگارو در تازه‌ترین شماره خود اعلام کرد: اخضر الابراهیمی قرار است روز پنجشنبه، 29 نوامبر جاری، طرح جدید خود درخصوص سوریه را که شامل تشکیل دولت ملی انتقالی با قدرت اجرایی کامل برای برعهده گرفتن اداره سوریه تا زمان انجام انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در سال 2014 و تحت نظارت سازمان ملل است، به شورای امنیت ارائه کند.

 

روزنامه فیگارو به نقل از یکی از نزدیکان الابراهیمی اعلام کرد این انتخابات که شامل انتخابات محلی نیز می‌شود همزمان با هم برگزار خواهد شد.

 

روزنامه مذکور همچنین به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دولت انتقالی شامل اعضای گروه‌های مخالف و بعضی از مسئولان نظام کنونی سوریه است.

 

 

روزنامه فیگارو در ادامه درباره جزئیات طرح الابراهیمی اعلام کرد که طرح الابراهیمی شامل تکمیل دوره ریاست جمهوری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است اما نقش اسد در این دوران تنها نمادین و صوری است.

 

روزنامه فیگارو به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که موضع الابراهیمی درباره آینده سیاسی بشار اسد و به ویژه نامزدی مجدد وی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 موضعی نامشخص است و این نامشخص بودن در حقیقت عمدی است تا بدین وسیله به هیچ یک از مخالفان یا حامیان اسد ضربه‌ای وارد نشود.

 

منابع نزدیک الابراهیمی همچنین به روزنامه فیگارو اعلام کردند که محور اصلی طرح وی تا حدود زیادی درباره ائتلاف جدید مخالفان سوریه است که اعلام کرده‌اند با هرگونه مذاکره با بشار اسد مخالفند.

 

بنا به نوشته این روزنامه الابراهیمی خواهان قانع کردن محمد مرسی، ‌رئیس جمهوری مصر برای اعمال فشار علیه اخوان‌المسلمین سوریه و ائتلاف مخالفان سوریه برای پذیرش این طرح است.

 

بنا به گفته این منابع گروه‌های اخوان المسلمین مصر تنها گروهی هستند که قادرند اعضای اخوان المسلمین سوریه را در این خصوص قانع کنند.

 

در همین حال رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که ترکیه با توجه به "تجاوز گسترده سوریه" به خاک این کشور ناچار است موشک‌های پاتریوت را در اراضی خود مستقر کند.

اردوغان در ادامه گفت که ترکیه در صورتی که امنیت‌اش تهدید شود در اتخاذ تدابیر لازم تردید نخواهد کرد.

 

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز اعلام کرد که اردوغان تاکید کرده است آنکارا برای اتخاذ تدابیر دفاعی ناچار است به استقرار موشک‌های پاتریوت در مرزهای خود با سوریه متوسل شود. اما این اقدام با در نظر گرفتن احتمال اقدام از طرف سوریه در تجاوز به ترکیه است.

 

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد در صورتی که تهدید کنونی در منطقه مرزی ترکیه با سوریه رفع شود موشک‌های پاتریوت به کشوری که از آن گرفته شده پس داده خواهد شد.

 

اوغلو در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان ترکیه گفت: هدف از استقرار موشک‌های پاتریوت دفاعی بوده و در صورتی که هیچ تهدید موشکی وجود نداشته باشد از این موشک‌ها استفاده نخواهیم کرد.

 

اوغلو درباره انتقاد برخی از کشورها از جمله ایران درباره درخواست ترکیه از ناتو برای استقرار موشک‌های پاتریوت در مرزهای ترکیه با سوریه نیز اعلام کرد که این انتقادات "غیرقابل توجیه" است.

 

وی گفت: حمایت از خاک ترکیه و اتخاذ اقدامات لازم در این خصوص وظیفه دولت ترکیه است حتی اگر تهدیدات از یک تا پنج درصد بیشتر نباشد. اما تا زمانی که این مساله به امنیت ملی مربوط می‌شود دولت وظیفه اتخاذ تدابیر لازم را دارد.

 

پیشتر وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که از ناتو به طور رسمی درخواست کرده تا از نیروهای دفاع هوایی ترکیه برای رویارویی با درگیری‌ها در مرزهای سوریه حمایت کند.

 

وزارت خارجه سوریه نیز در واکنش به این مساله درخواست ترکیه از ناتو برای استقرار موشک‌های پاتریوت در مرزهای مشترک دو کشور را محکوم و آن را اقدامی تحریک آمیز توصیف کرد.

 

وزارت خارجه ایران نیز ضمن اعلام اینکه این اقدام منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود نسبت به پیامدهای آن هشدار داد.

 

وزارت خارجه مسکو نیز به نوبه خود از دولت ترکیه خواست تا برای حل بحران سوریه به آغاز گفت‌وگوی ملی در سوریه کمک کرده و از عرض اندام در مقابل سوریه خودداری کند.

 

از سوی دیگر دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه نیز اعلام کرد: ما به هیچ وجه خواهان تقسیم سوریه نیستیم.

 

وی گفت: همکاری‌های نظامی روسیه با سوریه براساس قوانین بین‌المللی و در چارچوب این قوانین صورت می‌گیرد و تمامی سلاح‌هایی که از روسیه به سوریه وارد شده است در حقیقت برای دفاع از سوریه در مقابل دشمنان خارجی بوده است.

 

 

مدودف در خصوص به رسمیت شناخته شدن ائتلاف مخالفان سوریه از سوی دولت فرانسه به عنوان تنها نماینده ملت سوریه، گفت: این اقدام با قوانین بین‌المللی تناقض دارد و هیچ کشوری حق ندارد برای تغییر نظامی سیاسی کشوری دیگر با استفاده از زور اقدام کند.

 

مدودف افزود: ما به هیچ وجه خواهان تقسیم سوریه نیستیم چرا که این مساله در حقیقت کانون جدید ناآرامی در خاورمیانه را ایجاد خواهد کرد.

 

از سوی دیگر یکی از مسئولان عراقی نیز اعلام کرد که تعداد آوارگان سوریه در اردوگاه‌های این کشور به 7500 تن رسیده است.

 

وی گفت: تعداد آوارگان سوری که در اردوگاه‌های استان الانبار واقع در غرب عراق پناهنده شده‌اند بالغ بر 7500 تن است و اوضاع آنها خوب است.

 

این مسئول عراقی همچنین تاکید کرد که دولت کشورش آماده است تا سه اردوگاه دیگر را برای پناه دادن به آوارگان سوریه ایجاد کند.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه الابراهیمی موشک های پاتریوت پاتریوت فیگارو استقرار موشک های پاتریوت در مرزهای استقرار موشک های با سوریه روسیه


نظر شما :