سفری که پوتین را دو دل کرده است

۰۵ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۰۹۵۶۱ سرخط اخبار

سفر ˈ ولادیمیر پوتین ˈ رییس جمهوری روسیه به ترکیه با افزایش تنش در روابط آنکارا و مسکو در پی درخواست ترکیه از ناتو برای استقرار موشک های پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه همچنان در پرده ابهام قرار دارد.

 

رسانه های ترکیه در چند روز گذشته درمطالبی از سفر پوتین به ترکیه در روز سوم دسامبر ( 13 آذر ) خبر داده بودند

، اما با توجه به موضع گیری اخیر مسکو در قبال درخواست ترکیه از ناتو جهت استقرار موشک های این سازمان در خاک این کشور ، انجام سفر پوتین به آنکارا در پرده ای از ابهام فرو رفته است .

رییس جمهوری روسیه پیش از این قرار بود در روزهای 14 و 15 اکتبر (23 و 24 مهرماه ) به ترکیه سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار و گفت وگو کند ولی این سفر تاکنون به تعویق افتاده است.

پس از تعویق این سفر ، فرود اجباری هواپیمای مسافربری سوریه توسط جنگنده های اف - 16 ترکیه در فرودگاه آنکارا که از مسکو عازم دمشق بود ، تنش در روابط مسکو و آنکارا را تشدید کرد.

مقامات روسیه از این اقدام ترکیه خشمگین شده و از آنکارا خواستار توضیح شدند.

ترکیه که از زمان آغاز بحران در سوریه به همراه کشورهای قطر و عربستان و در راستای سیاست های غرب به حمایت از معارضان سوری پرداخته است ، روز چهارشنبه گذشته رسما از پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) خواستار استقرار موشک های پاتریوت در مرز این کشور با سوریه شد.

درخواست ترکیه برای استقرار موشک های پاتریوت در مرز این کشور با سوریه ، با ادعای واهی اینکه این موشک ها کاربرد دفاعی دارند ، واکنش احزاب داخلی و مطوعات و برخی از کشورها از جمله روسیه را در پی داشته است.

احزاب سیاسی وبرخی ازانجمن های حقوق بشر و هواداران صلح در ترکیه دراظهار نظرها واطلاعیه های خود درخواست استقرار سیستم موشکی پاتریوت از ناتو توسط دولت ترکیه را محکوم و به شدت از آن انتقاد کردند.

ˈسرگئی لاوروف ˈ وزیر امور خارجه روسیه نیز پس از درخواست ترکیه ، در گفت و گوی تلفنی با ˈآندرس فوگ راسموسنˈ دبیرکل ناتو ، استقرار موشک‌های پاتریوت در مرزهای ترکیه با سوریه را تهدیدی برای امنیت منطقه دانست.

لاوروف در این مکالمه تلفنی، نگرانی مسکو را از امکان استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه اعلام کرد.

وی افزود: روسیه نگران استقرار مجموعه های موشکی پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه است.

لاوروف با تاکید بر موضع مسکو در قبال مناقشه اخیر مرزی میان سوریه و ترکیه، پیشنهاد کرد که میان آنکارا و دمشق برای جلوگیری از حوادث مرزی ارتباط مستقیم برقرار شود.

وزیر امور خارجه روسیه پیش از این نیز نسبت به عواقب استقرار موشک های پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه هشدار داد و گفت: استقرار موشک های پاتریوت در ترکیه خطر وقوع مناقشه مسلحانه را افزایش می دهد.

وی استقرار این موشک ها در ترکیه را خطری برای وقوع مناقشه در منطقه دانست و گفت: هر قدر تسلیحات بیشتر انباشته شود، خطر استفاده از آن نیز افزایش می یابد و ممکن است هر اقدام تحریک آمیزی عاملی برای بکارگیری آن شود.

از سوی دیگر، یک دیپلمات سابق روس در این باره گفت: استقرار موشک های پاتریوت ناتو در ترکیه بر موازنه راهبردی در خاورمیانه و جنوب روسیه تاثیر خواهد گذاشت ، به همین خاطر مسکو خواهد کوشید تا ناتو را در این زمینه تحت فشار قرار دهد.

ویچسلاف موتوزوف افزود: روسیه معتقد است تقویت توان دفاعی موشکی ترکیه فقط در مقابل سوریه نیست ، بلکه باید دانست که ترکیه دارای مرز با روسیه است ، لذا استقرار موشک های پاتریوت بر موازنه راهبردی بین ناتو و روسیه تاثیرگذار خواهد بود.

موتوزوف تاکید کرد : استقرار پاتریوت در ترکیه تاثیری بر رویدادهای سوریه و خاورمیانه نداشته بلکه بر توان رزمی ترکیه به عنوان عضو ناتو تاثیر خواهد داشت.

به گفته این سیا ستمدار روس، نگرانی روسیه از موشک ها ارتباطی با اوضاع سوریه ندارد ، بلکه از تاثیر استقرار رادارها و موشک ها در ترکیه بر موازنه نیروهای مسلح در مرز روسیه است.

وی با اشاره به تعهدات ناتو در قبال روسیه افزود: مسکو در این زمینه به ترکیه فشار وارد نمی کند چون آنکارا از ناتو چنین درخواستی کرده است ، لذا روسیه می کوشد که سران ناتو را تحت تاثیر قرار دهد.

رسانه های ترکیه با اشاره به میزان مبادلات ترکیه و روسیه که سال گذشته به بیش از 30 میلیارد دلار رسید و از حجم مبادلات دولت آنکارا با واشنگتن که 20 میلیارد دلار بود ، بیشتر است ، انگیزه های اقتصادی را باعث همکاری های آنکارا و مسکو عنوان کرده و سفر پوتین به ترکیه را گامی در جهت کاهش تنش میان دو کشور ارزیابی می کنند.

کلید واژه ها: ترکیه روسیه موشک ناتو پاتریوت سوریه مسکو پاتریوت در آنکارا استقرار موشک استقرار موشک های مرز استقرار موشک های پاتریوت موشک های پاتریوت های پاتریوت در مرز موشک های پاتریوت در پاتریوت در مرز های پاتریوت در به ترکیه موشک ها مسکو در از ناتو ترکیه با با سوریه های پاتریوت در مرز است پوتین


نظر شما :