ادعای استفاده ایران از آسمان عراق برای کمک به اسد

بغداد بار دیگر تکذیب کرد

۳۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۹۰۷۰۷۷ اخبار اصلی خاورمیانه
علی دباغ، سخنگوی دولت عراق تاکید کرد عراق هیچگاه از آسمان یا زمین خود برای کمک به صادرات به سوریه استفاده نکرده است. وی همچنین خاطرنشان کرد کشورش آماده است به تلاش های منطقه ای و بین المللی برای جلوگیری از صادرات تجهیزات به سوریه ملحق شود.
بغداد بار دیگر تکذیب کرد

دیپلماسی ایرانی: هرچند مقامات عراقی شامگاه پنجشنبه ادعای استفاده ایران از آسمان عراق برای انتقال سلاح و تجهیزات به سوریه را رد کردند، اما آمریکا به همراه آلمان، فرانسه و انگلیس، به طور جدی بر ادعا های خود تاکید دارند. خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گزارش مدعی شده بود که شواهدی در دست است که نشان می دهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق هواپیماهایی که از آسمان عراق می گذرند تجهیزاتی را در اختیار دولت بشار اسد در سوریه قرار می دهد.

البته این ادعا پیش تر نیز از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده بود و آنها از عراق خواسته بودند، آسمان خود را برای پرواز هواپیماهای متعلق به ایران ببندد. اما در بهار سال جاری بار دیگر این پرواز ها از سرگرفته شد. رویترز مدعی شده است که به توجه به قرارداد های منعقد شده بین مقامات ایرانی و عراقی، اخیرا تجهیزات به طور گسترده تر و ساماندهی شده تر از ایران به سوریه می رود. در این گزارش همچنین آمده است که کامیون هایی از ایران و از  راه زمینی از طریق عراق به سوریه رفته اند.

این در حالی است که علی دباغ، سخنگوی دولت عراق در گفت و گو با این خبرگزاری انگلیسی تاکید کرد عراق هیچگاه از آسمان یا زمین خود برای کمک به صادرات به سوریه استفاده نکرده است. وی همچنین خاطرنشان کرد کشورش آماده است به تلاش های منطقه ای و بین المللی برای جلوگیری از صادرات تجهیزات به سوریه ملحق شود. این موضع دباغ درحالی مطرح می شود که طارق الهاشمی، معاون فراری رئیس جمهور عراق نیز مدعی شده است عراق به کانالی برای ایران تبدیل شده تا از طریق آن از بشار اسد در سوریه حمایت کند و این حمایت ها تنها از طریق آسمان عراق انجام نمی شود.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد آمریکا به همراه سه بزرگ اروپایی که در جبهه دیگر فشار بر ایران علیه برنامه های هسته ای اش را دنبال می کنند، ماجرای انتقال تجهیزات از ایران به سوریه از طریق عراق را پیگیری می کنند. بنا بر ادعای آنها این اقدام ایران ناقض ممنوعیت سازمان ملل در صادرات سلاح است.

روزنامه واشینگتن پست در سرمقاله خود در خصوص حمایت ایران از بشار اسد در سوریه نوشت: با گذشت یک سال و نیم از بحران سوریه و در حالی که آمریکا و دیگر کشور های غربی عقب نشسته اند و ترکیه ، عربستان و قطر نیز کمک های ضعیفی ارائه می کنند، ایران حمایت های خود از دولت سوریه را افزایش داده و کمک های مالی، تجهیزاتی و انسانی به این کشور ارسال می کند.

در ادامه این سرمقاله آمده است، درحالی که مشاوران کاخ سفید ارسال مستقیم تجهیزات برای معارضان در سوریه را گامی در جهت دامن زدن به جنگ توصیف می کنند، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آموزش 50 هزار نیرو مشابه نیروی بسیج ایران خبر می دهد.

از سوی دیگر درحالی که آمریکا با درخواست های ترکیه و فرانسه برای قاطعیت در مقابل اسد مخالفت می کند، گزارش ها از از سرگرفته شدن انتقال محموله هایی از ایران به سوریه حکایت دارد. البته مقامات در تهران تاکید دارند که تنها محموله های بشر دوستانه شامل دارو و مواد غذایی را به سوریه انتقال می دهند.

در بخش پایانی سرمقاله واشینگتن پست آمده است، حمایت ایران از بشار اسد در ترکیب با انفعال قدرت های غربی می تواند به بقای اسد در قدرت منجر شود. حتی در صورتی که شرایط دیگری ایجاد شود نیز باز هم ایران حضور پررنگی در سوریه دارد که می تواند به پیروزی جمهوری اسلامی در نبرد قدرت در این کشور کمک کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

کلید واژه ها: سوریه عراق بشار اسد


نظر شما :