اخبار داخلی - آرشیو

رهبر انقلاب: ما می‌توانیم تحریم‌ها را با ابزارهای شرافتمندانه برطرف و بالاتر از آن، خنثی کنیم
در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی

رهبر انقلاب: ما می‌توانیم تحریم‌ها را با ابزارهای شرافتمندانه برطرف و بالاتر از آن، خنثی کنیم

ایشان با اشاره به تکرار موضوع تحریم در ایام انتخابات از زبان نامزدها و نمایندگان آنها و در بین مردم، مجلس را در این زمینه دارای امکان فعالیت و نقش‌آفرینی دانستند و گفتند: ما می‌توانیم تحریم‌ها را با ابزارهای شرافتمندانه برطرف و بالاتر از آن، خنثی کنیم همچنانکه بارها گفته‌ایم برداشتن تحریم‌ها دست ما نیست و باید برای رفع آنها تدبیر اندیشید اما خنثی‌سازی تحریم دست ما است و راههای خوبی هم برای آن وجود دارد که مسئولین دولتی برخی از آن راهها را رفتند و آثار خوبی هم داشت که در این زمینه مجلس هم می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

ادامه مطلب
پزشکیان، مشکلات پیش رو و انتخاب ناگزیر گزینه مذاکره
اقتصاد ایران به یک معامله جدید با غرب نیاز دارد

پزشکیان، مشکلات پیش رو و انتخاب ناگزیر گزینه مذاکره

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر امسال برنده می شود، انتخاب پیش روی رئیس جمهوری میانه رو جدید ایران آشکار است. بدون پایانی برای جنگ وحشتناک غزه، و با تبادل آتش حزب الله و اسرائیل در سراسر مرز لبنان، وضعیت در منطقه به شدت ناآرام است. از آنجایی که یک جنگ مخرب منطقه ای به نفع ایران نیست، منطقی است که انتخاب پزشکیان را به عنوان سیگنالی در نظر بگیریم که حاکمیت کلان ایران علاقه مند به کاهش تنش هاست. این بدان معناست که ایالات متحده فرصت جدیدی برای احیای توافق هسته ای که ترامپ آن را کنار گذاشته بود، یا برای دستیابی به یک توافق جدید دارد.

ادامه مطلب
پارادیپلماسی در سیاست خارجی دولت چهاردهم
روش تکمیلی و نوین در جهش روابط اقتصادی

پارادیپلماسی در سیاست خارجی دولت چهاردهم

مریم خالقی‌نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: همزمان با آغاز فصل جدید دولت در جمهوری اسلامی ایران، پذیرش و استفاده از پارادیپلماسی به عنوان ابزاری استراتژیک برای ارتقای نتایج اقتصادی و سیاست خارجی در جهان به خصوص منطقه خاورمیانه به دولت چهاردهم پیشنهاد می شود.

ادامه مطلب
دولت چهاردهم و ضرورت توجه به دیپلماسی فرهنگی
تمرکز بر آن الزامی است

دولت چهاردهم و ضرورت توجه به دیپلماسی فرهنگی

حسن صفرخانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دیپلماسی فرهنگی نوعی دیپلماسی عمومی و قدرت نرم است که شامل تبادل اندیشه‌ها، اطلاعات، هنر، زبان و سایر جنبه‌های فرهنگی و ظرفیت های اقتصادی، تجاری و بازرگانی میان کشورها و مردم آنان به منظور تقویت درک متقابل است.

ادامه مطلب
الزامات و مختصات دولت در سایه
خواستگاه آن کجاست و مفهومش چیست

الزامات و مختصات دولت در سایه

امیرهوشنگ کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واژه "دولت سایه" گرچه مفهومی فراگیر و جهانشمول نیست، اما یک ایده و ابتکار و ابداع ایرانی هم محسوب نمی شود. در واقع دولت سایه، اشاره به نوع خاصی از سیاست ورزی است که ریشه در سیاست و حکومت در بریتانیا یا به تعبیر مصطلح کشور انگلیس دارد. احتمالاً مشابه این مدل در برخی کشورهای با نظام سیاسی مبتنی بر احزاب و پارلمان (بویژه کشورهای مشترک المنافع و مستعمرات سابق بریتانیا) نیز یافت می شود، اما نام آشناترین و شناخته شده ترین نمونه "دولت در سایه" را می توان در نظام سیاسی و مدل حکمرانی کشور انگلستان سراغ گرفت. اگر چه در نظام های حزبی و دموکراسی های پارلمانی، احزاب رقیب برای امر سیاست ورزی و حکمرانی تربیت شده و با چگونگی اداره جامعه در همه شئون و ابعاد آن هم به لحاظ نظری و هم از منظر عملی آشنا می شوند تا در بزنگاه انتخابات و در صورت پیروزی بتوانند طرح ها و برنامه ها و سیاست های مورد نظر خود را به مدد نیروهای کارآزموده به میدان عمل در آورند؛ اما ساخت سیاسی کشور انگلستان که مبتنی بر نظام دو/ چند حزبی پارلمانی است، الگوی "دولت در سایه" را تبدیل به یک سنت سیاسی دیرپا با قدمتی حدوداً دویست ساله کرده است. 

ادامه مطلب
دولت چهاردهم و پیوند «دیپلماسی و میدان»
رئیس جمهور منتخب و احیای سیاست خارجی با عزت

دولت چهاردهم و پیوند «دیپلماسی و میدان»

نوید کمالی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بدون شک عرصه روابط بین‌الملل، عرصه‌ای پیچیده و چندلایه است که در آن بازیگران مختلف با اهداف و منافع متضاد در تعامل با یکدیگر قرار می‌گیرند. در این میان، دیپلماسی و میدان به عنوان دو ابزار مهم در پیشبرد سیاست خارجی کشورها مطرح می‌شوند. این دو ابزار، در عین تفاوت‌های ظاهری، در عمل مکمل یکدیگر بوده و می‌توانند در تعامل با یکدیگر، اثربخشی سیاست خارجی را به حداکثر برسانند.

ادامه مطلب
مقاومت و انعطاف همزمان در سیاست خارجی!
منشور سیاستگذاری خارجی دولت چهاردهم

مقاومت و انعطاف همزمان در سیاست خارجی!

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: منشور سیاستگذاری خارجی دولت دکتر پزشکیان که در بند ۱۱ شاخص‌های عمومی گزینش انتخاب نامزدهای وزارت و مدیریت دولت ایشان، مورد اشاره قرار گرفته است را می‌توان "باورمندی به ضرورت همراهی و توأمانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی" دانست.

ادامه مطلب
تغییر الگو از ژئواستراتژی به ژئواکونومی زمینه ورود به صحنه جهانی
نقدی بر مقاله پزشکیان در تهران تایمز

تغییر الگو از ژئواستراتژی به ژئواکونومی زمینه ورود به صحنه جهانی

سعیدرضا خلخالی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ژئوپولیتیسین ها و ژئواستراتژیست ها، قرن بیست و یکم را قرنِ پیشتازی مفهوم و پدیده ژئواکونومی، نامیده اند. درحقیقت ژئواکونومی پدیده ایست که تلاش دارد درنظمِ بین المللیِ قرنِ حاضر، ابزارآلاتِ اقتصادی را جایگزینِ اهدافِ نظامی کند تا به عنوان وسیله اصلی دولت ها برای تثبیتِ قدرت وشخصیتِ وجودیشان درصحنه بین المللی مورد استفاده قرار گیرد.

ادامه مطلب
لطفا منصف باشید
ده نکته بر ایرادات مقام بلندپایه دولت روحانی به مقاله رئیس جمهوری منتخب

لطفا منصف باشید

سید محمد حسین ملائک در نقد انتقادهای حمید ابوطالبی نسبت به مقاله دکتر پزشکیان در روزنامه تهران تایمز در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: انصافا بند ۴ و ۵ مطلب خود را دوباره بخوانید. چه راه حلی برای کشور در رابطه با اروپا و آمریکا جز مذاکره، پیشنهاد دارید؟ آیا شما معتقدید که ایران به سوی سلاح هسته ای رفته و آزمایش اتمی انجام دهد یا معتقدید چون لیبی تمام تجهیزات را بار کشتی کنیم به آمریکا بفرستیم؟ 

ادامه مطلب
دولت سایه یا دولت پنهان
ریاست جمهوری پزشکیان و نوید تغییرات ساختاری

دولت سایه یا دولت پنهان

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دولت سایه در دموکراسی ها دولت جانشین است و کارکرد آن شفاف و روشنتر از آفتاب است. دولت سایه در واقع احزاب جایگزین و مورد حمایت دولت مستقر است و برنامه و بودجه و امکانات دیگر دارند و پاسخگو و مسولیت پذیر هستند. اما دولت سایه ای که در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد واقعا دولت سایه ای است که باید از آن ترسید. این دولت سایه نه تنها با استانداردهای شفافیت و معیارهای دمکراسی همخوانی ندارد، بلکه سدی در برابر آنهاست. به واسطه سال ها اقامتم در ترکیه در کسوت دیپلمات، دولت سایه طرح شده در انتخابات ریاست جمهوری ایران، نه دولت سایه، بلکه دولت پنهان بود. 

ادامه مطلب