اخبار داخلی - آرشیو

سایه سنگین رکود و تردید بر دیپلماسی دولت سیزدهم
آیا پارادایم بی عملی در سیاست خارجی درمان دارد؟

سایه سنگین رکود و تردید بر دیپلماسی دولت سیزدهم

سید محمد حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در تحولات روسیه و اوکراین نیز به نظر می رسد "تردید" و "گیجی" پارادایم حاکم بر رفتار سازمان سیاست خارجی است. دستگاه سیاست خارجی دنبال چه طرحی است که از این فرصت بی سابقه به نفع کشور استفاده کند؟ سیاست نفتی و تجاری ایران در این برهه را فقط دستگاه سیاست خارجی باید برنامه ریزی کند، چه سازمانی باید با روس ها، چینی ها و حتی خود غربی ها مذاکره کند و دایره منافع را تشخیص دهد؟ اصلا تحلیل غالبی وجود دارد؟ چه برنامه ای ریخته شده است؟

ادامه مطلب
فراتر از خانواده، تجربه ملت
یکی از پیش‌شرط‌های توسعه

فراتر از خانواده، تجربه ملت

محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: مشارکت در هر امر اجتماعی، چیزی از جنس کارزارها که به ما حس «ما بودن» بدهد، یا تشکیل انجمن و سازمان جمعی، به خودی خود امری مثبت، سازنده و از شروط ملت شدن؛ و قدرت یافتن برای خلق اعتماد و کار جمعی کردن برای توسعه است.

ادامه مطلب
خطیب زاده: جو وین منفی نیست/سفیر اوکراین موضع کشورش را بخواند/مراوداتمان با ترکیه ۲.۵ برابر شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران:

خطیب زاده: جو وین منفی نیست/سفیر اوکراین موضع کشورش را بخواند/مراوداتمان با ترکیه ۲.۵ برابر شده است

وی همچنین درباره دستاوردهای وزارت خارجه طی هشت ماه گذشته نیز بیان کرد: وزارت امور خارجه در تمام شئون زندگی مردم همه تلاش خود را انجام داده است. امروز که با شما صحبت می‌کنم روابط ما با ترکیه، عمان، عراق و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از نظر آمار کمی رشدهای زیادی داشته در یک سال گذشته بیش از یک و سه دهم میلیارد یورو حجم تجارت ما با عمان بوده است. در ترکیه نزدیک به دو و نیم برابر شده است و با عراق و دیگر کشورها نیز همین طور. امروز نفت ایران با فرض ادامه همین شرایط در ایران و گفت‌وگوها در وین وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به این نقطه در سال گذشته بسیار بهتر است. نفت فروش می‌رود و به میزانی که وزارت نفت تولید می‌کند در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

ادامه مطلب
تذکاری بر یک فتوای تقریبی
وقتی اندیشه تکفیری فاجعه می آفریند!

تذکاری بر یک فتوای تقریبی

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جا دارد به طور مکرر، فتوای صادر شده رهبر گرامی جمهوری اسلامی ایران آیت الله العظمی خامنه ای در سال  ۱۳۸۹ مبنی بر تحریم توهین به نمادهای اهل سنت را به جامعه مسلمانان یادآوری و بر اهمیت آن تاکید کرد، فتوایی که استقبال علمای شیعه و سنی جهان را در پی داشته است. هرچند فتوای مذکور در آن مقطع، پاسخی بود به توهین آشکار و بی شرمانه روحانی شیعه کویتی یاسر الحبیب به همسر رسول اعظم اسلام، اما مخاطب آن افراط گرایان و تاریخ تلخ جهل و جنایت بود که زهر تلخ و کشنده آن مدام جوامع اسلامی را مسموم کرده است. و جای تاسف است برخی از شیعیان ناآگاه همچنان بر طبل اختلاف شیعه و سنی می کوبند و فتوای رهبری از یادشان می رود که به روشنی اعلام داشتند: «اهانت به نمادهای برادران اهل سنت حرام است». فتوایی که در وقت خود از روی اعتقاد دینی و در مقام مرجعیت صادر شد تا وجوب شرعی پیدا کند.

ادامه مطلب
مقام معظم رهبری: در مذاکرات هسته ای، کار به خوبی پیش می رود/عربستان راهی پیدا کند و از معرکه یمن خارج شود
در دیدار مسئولان نظام با رهبر انقلاب

مقام معظم رهبری: در مذاکرات هسته ای، کار به خوبی پیش می رود/عربستان راهی پیدا کند و از معرکه یمن خارج شود

ایشان مسئولان مذاکرات را، انقلابی، متدیّن و پر جدّ و جهد خواندند و افزودند: وزیر امور خارجه و مسئولان مذاکره‌کننده گزارش‌های دقیقی را به مراکز داخلی می دهند. نقد و اظهار نظر درباره عملکرد آنها هم ایرادی ندارد به شرط اینکه از سوءظن و بدبینی به دور باشد و همچنانکه بارها گفته‌ام موجب تضعیف عناصر میدان و ناامیدی مردم نشود. رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از مقاومت هیأت مذاکره‌کننده در مقابل زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌ها گفتند: طرف مقابل که بدعهدی کرد و از برجام خارج شد الان احساس درماندگی و بن بست می‌کند اما نظام اسلامی که با اتکای به مردم از مشکلات زیادی عبور کرده، از این مرحله هم عبور خواهد کرد.

ادامه مطلب
خطیب زاده: بهترین روابط را با ترکیه داریم/ سفر اردوغان در موعد مقرر انجام خواهد شد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

خطیب زاده: بهترین روابط را با ترکیه داریم/ سفر اردوغان در موعد مقرر انجام خواهد شد

وی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره تعویق سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به ایران بعد از سفر رئیس جمهوری اسرائیل به این کشور و همچنین سفر اردوغان به عربستان در پایان ماه مبارک رمضان و این که آیا ترکیه از ایران فاصله گرفته است، گفت: روابط ایران و ترکیه روابط دامنه داری است. یکی از امن ترین و با ثبات ترین روابط را با ترکیه داشته ایم و در طول مدت های طولانی روابطمان هیچ گاه روابطی بهتر از روابط ما با کشوری چون ترکیه نبوده است. ما امن ترین و باثبات ترین مرز را در یکصد سال گذشته بین دو کشور تجربه کردیم. سفر آقای اردوغان به ایران نیز در تاریخ مقرر انجام خواهد شد. درباره رژیم صهیونیستی نیز باید نکته ای را بگویم و آن اینکه کشورهایی که اشتباه محاسباتی در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس کردند بارها نتیجه آن را دیدند. کشورها همگی می دانند رژیم صهیونیستی در جایی قدم نگذاشته جز اینکه ناامنی و بی ثباتی ایجاد نکرده باشد. رژیم صهیونیستی عامل بی ثباتی و ناامنی در منطقه است و این چیزی است که همیشه تکرار کرده ایم و کشورها را نسبت به این نکته معطوف کرده ایم. 

ادامه مطلب
تضعیف مذاکره‌کنندگان با کدام هدف؟
بهای سنگینی که می تواند برای کل ملت ایران تحمیل شود

تضعیف مذاکره‌کنندگان با کدام هدف؟

سید محمد صادق خرازی در یادداشتی می نویسد: برخی منتقدان که علیه هر نوع مذاکره و مذاکره‌کننده‌ای در پشت سر او در خط مقدم، جبهه می‌گیرند، کدام مصلحت عمومی یا منفعت ملی را تامین می‌کنند؟ چرا عده‌ای از بیم «دستاوردسازی» امکان هر نوع توافقی را می‌گیرند، مگر نه اینکه دستاورد مذاکره‌ای در چنین حد و توافقی در این سطح برای عموم مردم و جمیع جریانات سیاسی و اجتماعی است؟ مگر برجام فقط برای جناحی خاص دستاورد و برای جناحی دیگر خسران داشت که احیای آن چنین باشد؟ تضعیف مذاکره‌کنندگان به هر بهانه، بهایی سنگین برای کل ملت ایران دارد؛ خصوصا در شرایط بین‌المللی خاصی که در آن به سر می‌بریم.

ادامه مطلب
حاضران در نشست اسرائیل مشروعیت داخلی خود را از خارجی ها طلب می کنند/ امریکا مسئول توقف مذاکرات فعلی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

حاضران در نشست اسرائیل مشروعیت داخلی خود را از خارجی ها طلب می کنند/ امریکا مسئول توقف مذاکرات فعلی است

وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره نشست عقبه اردن و نقب اسرائیل که در آن کشورهای عربی حضور داشتند و گفته شد پیمانی علیه ایران تشکیل خواهد شد، گفت: این نشست ها نشست های مطرودین از منطقه و جامعه داخلیشان است. حاضران این نشست ها از آنجا که مشروعیت داخلی ندارند و چون نمی توانند این مشروعیت از جامعه داخلی خود بگیرند این مشروعیت را از بیگانگان طلب می کنند. جمهوری اسلامی ایران آرمان فلسطین را بارها و بارها پیگیری کرده و موضوع ثابت آن است، موضوع فلسطین موضوع جهان اسلام است و این موضوع هیچ گاه با هیچ چیز دیگری جایگزین نخواهد شد. جمهوری اسلامی ایران هم توانایی لازم را دارد تا این هدف را با جدیت پیگیری کند.

ادامه مطلب
نقش شبکه های اجتماعی در دیپلماسی عمومی
لزوم ابزارسازی برای مقابله با جنگ نرم دشمن

نقش شبکه های اجتماعی در دیپلماسی عمومی

پیروز غفرانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جریان رسانه ای جهانی Media Stream وضعیتی را به وجود آورده اند که افکار عمومی به شکل ناخودآگاه در قالب هایی از پیش تعیین شده و بر اساس اطلاعات و تفاسیری مشخص هدایت می شوند. کارزار جهانی رسانه ای، جنگ روایت ها را به وجود آورده به گونه ای که مردم جوامع مختلف، دنیا را و دیگر اقوام را از عینک ساخته شده از سوی جریان رسانه ای جهانی ببینند.

ادامه مطلب