اخبار داخلی - آرشیو

جلسه یک ساعت و نیمه ظریف با رئیسی/حاضریم به لبنانی ها کمک کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

جلسه یک ساعت و نیمه ظریف با رئیسی/حاضریم به لبنانی ها کمک کنیم

وی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی مبنی بر این که آیا احتمال دارد همانند آغاز به کار دولت اول روحانی این بار نیز شاهد برگزاری مراسم دیپلماتیک برای رئیس جمهوری منتخب، آیت الله سید ابراهیم رئیسی نیز باشیم، گفت: در روند انتقال دولت وزارت امور خارجه مسئولیت های جدی دارد و به مسئولیت های خود با قوت عمل می کند. ما در حال تماس با ستاد قبلی آقای رئیسی در این رابطه هستیم و امیدواریم و هر گونه کمکی که لازم باشد ارائه خواهیم کرد. امروز آقای دکتر ظریف نزد آقای رئیسی بودند و در حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم با ایشان جلسه خوبی را داشتند. این که کم و کیف مراسم تحلیف چگونه خواهد بود بعدا مشخص خواهد شد و وزارت امور خارجه با قوت آنچه از اَن خواسته شود را انجام خواهد داد.

ادامه مطلب
ایران بین مذاکرات و انتخابات
وقت کشی امریکا عمدی است؟

ایران بین مذاکرات و انتخابات

به نظر می رسد که دولت بایدن به دنبال جمع بین دو گزینه است، ولی تمایل بیشتری به گزینه انتظار کشیدن تا زمان مشخص شدن ویژگی های هیئت حاکمه جدید (ریاست جمهوری) داشته است اینکه آیا از اصلاح طلبان هستند یا از تندروها؛ مسیر مذاکرات از وقت کشی عمدی آمریکا و چه بسا تا حدی از وقت‌کشی ایرانی پرده برداشت.

ادامه مطلب
رئیسی اصولگراست اما تندرو نیست
تهران سرسخت تر خواهد شد

رئیسی اصولگراست اما تندرو نیست

در رابطه با دیدگاه های رئیسی باید گفت که او اصولگراست، اما تندرو نیست. او در پست ریاست جمهوری باید موازنه را میان اصولگرایان و عمل گرایان برقرار کند.

ادامه مطلب
برتری جناح تندروی ضد آمریکایی
نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری ایران

برتری جناح تندروی ضد آمریکایی

محمد حسین، چهل و نه ساله کارمند دانشگاه که در مسجدی در شهر تهران به رئیسی رای داده بود، گفت: «چنانچه رئیسی رئیس جمهور شود، کشور قدرتمند خواهد شد و برای منافع کشور با کشورهای خارجی مذاکره خواهد کرد.» 

ادامه مطلب
عدم‌مشارکت در پازل انتخابات ایران
بررسی یک خشم سیاسی

عدم‌مشارکت در پازل انتخابات ایران

حمید رضا اکبرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بنابراین حمله و هجمه همه‌جانبه به افراد یا نهادهایی که در این شرایط، رای ندادن را ابزار موثرتری برای تاثیرگذاری می‌دانند تا رای دادن، ناشایست است و باید با متانت، اختلاف سلیقه را پذیرفت و از اتهام و برچسب‌زنی دوری جست. چرا که این افراد به طور دائمی با صندوق رای قهر نکرده‌اند و چه بسا با گشایش فضای سیاسی و دوری جستن حاکمیت از تنگ‌نظری، شاهد برگشت آنها به صندوق رای خواهیم بود کما اینکه فراز و فرود مشارکت در تاریخ انتخابات رئیس‌جمهوری ایران به خوبی مبین و تایید‌کننده این مدعا است.

ادامه مطلب
بایدهای دولت سیزدهم در سیاست خارجی
مهار اسرائیل باید اولویت نخست دولت جدید باشد

بایدهای دولت سیزدهم در سیاست خارجی

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در مقطع کنونی پیشرفت و تحول اقتصادی به حق دغدغه اصلی و اولیه مردم ایران است، اما بی شک این تنها نیاز ایران نیست. انتظار می رود دولت جدید با بهبود اقتصاد ایران از آن سکوی پرشی بسازد که بتواند حلال دیگر نیازها و الزامات ایران آزاد و آباد باشد؛  افزایش قدرت اطلاعاتی، علمی و سایبری کشور، تامین کارکنان بخشهای حساس و حفظ انها از نفوذ دشمن و توسعه مناسبات با کشورهای اسلامی منطقه و بازداشتن انها از عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل برخی از مهمترین این الزامات هستند.

ادامه مطلب
نقش روسای جمهوری ایران در روابط با اروپا
از تلاش فوق العاده تا تاثیرگذاری کم بهره (بخش ۴۰)

نقش روسای جمهوری ایران در روابط با اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر اساس نتایج و تجربه حاصله در چهار دهه اخیر می توان گفت که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از متکامل ترین قوانینی است که ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، بین المللی و اقتصادی و اجتماعی دارد. نگاه قانون اساسی به سیاست خارجی براساس دو اصل مهم آزادی (در داخل) و استقلال (در خارج) تعریف و تبیین شده است.

ادامه مطلب
پیوستگی شگفت‌آور فرهنگ سیاسی ایران
تحلیلی درباره رفتار سیاسی و بین المللی کشور

پیوستگی شگفت‌آور فرهنگ سیاسی ایران

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: . تعصبات و گرایش‌های جوامع باستانی، از جمله ایران، به ندرت مورد واکاوی دوباره قرار می‌گیرند. این تعصبات آن گونه نهادینه می‌شوند که حتی جریانات مدرنیته و خصوصی‌سازی اقتصادی هم توانایی ایجاد دگرگونی در آنها را ندارند. 

ادامه مطلب
هیچ‌کاره بودن رئیس‌جمهور صحت ندارد
در همه جای دنیا رئیس جمهور قدرت بلامنازع نیست

هیچ‌کاره بودن رئیس‌جمهور صحت ندارد

محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: یکی از دروغ‌هایی که باید در برابر آن ایستاد و نگذاشت فرار از مسئولیت‌پذیری را باعث شود، گزاره «هیچ‌کاره بودن رئیس‌جمهور» است. قدرت چندبعدی هر رئیس‌جمهوری – از هر جناحی – و شبکه همکارانش، همواره راهی برای بهتر عمل کردن باز می‌کند. اگر این قدرت و اختیار نبود، پاسخ‌گویی معنایی نداشت.

ادامه مطلب
تبعات عدم مشارکت یا یک انتخاب بد بر دیپلماسی و اقتصاد ایران
به کسی که وعده های دهان پرکن می دهد نباید اعتماد کرد

تبعات عدم مشارکت یا یک انتخاب بد بر دیپلماسی و اقتصاد ایران

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مغلطه ای که معمولا رایج است این است که اوضاع از این بدتر نمی شود. در حالی که همیشه به واسطه عدم حضور مردم امکان بدتر شدن اوضاع وجود دارد. بدون تردید دولت روحانی شکست های زیادی را در زمینه اقتصاد خورد که بخشی از آن را نیز می توان در بدشانسی روحانی در همزان شدن ریاست جمهوری اش با دوران سیاه ترامپ دید، ولی در هر حال برای حل منازعات در منطقه و با آمریکا ایران به دولتی نیازمند است که حداقل از نظر دیپلماتیک گام هایی را که دولت روحانی برداشته است ادامه بدهد.

ادامه مطلب