فروش مخفيانه سامانه رادار روسى به ايران؟

۰۵ آذر ۱۳۸۹ | ۰۴:۰۲ کد : ۹۴۳۸ آسیا و آفریقا
خبرگزارى يونايتد پرس در گزارشى با اشاره به مطلبى از مؤسسه تحقيقاتى استراتفور، ادعا کرد که روسيه احتمالاً مخفيانه و از طريق کشورهاى ثالث، سامانه رادار پيشرفته‌اى را به ايران فروخته است.
فروش مخفيانه سامانه رادار روسى به ايران؟

دیپلماسی ایرانی: خبرگزارى يونايتد پرس در گزارشى با اشاره به مطلبى از مؤسسه تحقيقاتى استراتفور، ادعا کرد که روسيه احتمالاً مخفيانه و از طريق کشورهاى ثالث، سامانه رادار پيشرفته‌اى را به ايران فروخته است. در گزارش يونايتد پرس آمده است:

ايران اخيراً ادعا کرد که توانايى رادارهاى خود را تا حد زيادى ارتقاء داده است. اين رادارها در طرح ايران براى بهره‌گيرى از منابع داخلى به منظور تقويت پدافند هوايى خود در مقابل حملات ايالات متحده و اسرائيل نقشى حياتى دارند.

در گزارشى که که مؤسسه آمريکايى استراتفور منتشر کرده است ادعا شده است که تهران اخيراً کمک شايان توجه و مخفيانه‌اى را از روسيه دريافت کرده است. با اين حال اين گزارش هيچ‌گونه اشاره‌اى به زمان اين کمک نکرده است.

در ماه ژوئن سال جارى روسيه از تحويل سامانه پرتوان اس-300 که ايران براى آن در سال 2007 هشتصد ميليون دلار دريافت کرده بود خوددارى کرد. روسيه براى اين اقدام خود تحريم‌هاى سازمان ملل بر عليه برنامه هسته‌اى ايران را دستاويز قرار داده بود.

اگر روسيه سامانه رادار جديدى را در اختيار ايران قرار داده باشد، احتمالاً اين سامانه بيش از آنکه به افزايش تعداد سامانه‌هاى ايران منجر شود، آن را تقويت مى‌کند.

گزارش استراتفور ادعا مى‌کند که اين تجهيزات به واسطه ونزوئلا و بلاروس به ايران تحويل داده شده است. على‌رغم اين، استراتفور به نوع اين سامانه روسى اشاره نکرده است.

به گفته منابع گزارش، بلاروس اين سيستم را به شرکتى ونزوئلايى فروخه است که خود اخيراً از طريق ابوظبى اين محموله را به ايران تحويل داده است.

روسيه در تلاش است تا صادرات تسليحاتى خود را که بخش بزرگى از درآمدى ارزى اين کشور را تشکيل مى‌دهند افزايش دهد و به منظور پنهان نگه داشتن برخى از مبادلات تسليحاتى خود از ديد جامعه بين الملل، بارها از بلاروس به عنوان واسطه بهره گرفته است.

مسکو در دهه 90 نيز بارها از بلاروس و هم‌چنين اوکراين و بلغارستان، استفاده کرد تا به صدام حسين در هنگامى که عراق تحت تحريم‌هاى شديد اقتصادى بود اسلحه بفروشد.

خوددارى مسکو از فروش اس-300 به ايران از نگاه بسيارى تلاشى در راستاى نزديک شدن به ايالات متحده بود. اين اقدام روسيه باعث خشم تهران و تنش در روابط دو کشور شده بود.

در ادامه گزارش استراتفور آمده است: «مسکو قصد ندارد اهرم تهران را به صورت کامل از دست بدهد. اين اقدام اخير نشان مى‌دهد که مسکو احتمالاً قصد استفاده مجدد از اين اهرم را دارد».

روابط مسکو و واشنگتن بر سر پيمان کاهش سلاح‌هاى هسته‌اى و ميل ايالات متحده به امضاى پيمان دفاعى موشکى بار ديگر دچار مشکلاتى شده است. در ادامه مطلب استراتفور آمده است که «ايالات متحده ممکن است قصد ازسرگيرى باواسطه کمک‌هاى نظامى خود به گرجستان را داشته باشد که اين امر باعث برانگيخته‌شدن عصبانت روسيه شود».

در ماه ژوئن، روزنامه «وال استريت ژورنال» گزارش داد که ايران در اواسط سال 2009 به سوريه، متحد اصلى خود در ميان اعراب، سامانه پيشرفته و ناشناخته‌اى را تحويل داده بود که مى‌تواند در جلوگيرى از حمله پيشگيرانه اسرائيل به تأسيسات هسته‌اى ايران مؤثر باشد.


( ۲ )

نظر شما :