عدو شود سبب خیر، گر خدا خواهد

تاثیرات مثبت اقدام منفی صهیونیست‌ها بر فلسطینی‌ها

۲۴ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۰ کد : ۷۷۳۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: افشار سلیمانی
جنایتی که صهیونیستها بر علیه انسانهای بی گناه که متشکل از اتباع چند کشور مسلمان و مسیحی بود و به ...
تاثیرات مثبت اقدام منفی صهیونیست‌ها بر فلسطینی‌ها

جنایتی که صهیونیستها بر علیه انسانهای بی گناه که متشکل از اتباع چند کشور مسلمان و مسیحی بود و به نیت کمک انسان‌دوستانه با چند کشتی عازم نوار غزه بودند در نوع خود در سال‌های اخیر بی نظیر بود. از این نظر بی نظیر بود که جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کشتار انسانهای بی گناه در غزه به بهانه پاسخ به عملیات نظامی فلسطینی‌های غزه صورت گرفت و رفتار غیر انسانی و کشتار مردم در جنوب لبنان نیز به همین بهانه صورت گرفت، صد البته که این بهانه نیز قابل پذیرش نیست، چرا که اسرائیل غاصب است. اما کشتن و زندانی کردن غیر نظامیان و زنان صلح‌جو که قصد کمک انساندوستانه به ملت مظلوم فلسطین به‌ویژه بیماران و آوارگان را در نوار غزه  داشتند نه تنها با هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست بلکه از هر منظری محکوم و مردود است، از نظر انسانی، حقوق بین‌المللی، حتی حقوق بین‌الملل در دوره جنگ، حقوق بشر و...

اقدام غیر  انسانی صهیونیست‌ها در شرایطی رخ داده که هیچ سرنشینی در کشتی‌ها و هیچ  فلسطینی‌ای در غزه نه تنها تیری شلیک نکرده، بلکه حتی قصد این کار را هم نداشته است، اما در جنگ 22روزه رمضان و جنگ 30 روزه غزه مسلمانان لبنان و فلسطین پاسخ گلوله را با گلوله دادند و اراده آنها که مبتنی براصل آزادگی و مصداق  حدیث معروف هر که برای خداست خدا برای اوست بود بر دشمن صهیونیستی غلبه کرد. این غلبه در شرایطی رخ داد که اسرائیل غاصب از بیشترین امکانات پیشرفته نظامی برخوردار است.

این بار جنایت‌های رژیم صهیونیستی تا آن اندازه بی شرمانه بوده که حتی برخی از روزنامه‌های اسرائیلی نیز از این اقدام انتقاد کرده اند.

حمایت اشکار  افکار عمومی جهان از مردم غزه  و محکوم کردن این رفتار وحشیانه نتانیاهو از سوی اکثریت قریب به اتفاق کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای  نقطه عطفی در تاریخ خاورمیانه می باشد و قطعا نتایج مثبتی برای مسلمانان و فلسطینیان در پی خواهد داشت.

اقدام غیرعقلائی و وحشیانه رژیم صهینونیستی در داخل اسرائیل، منطقه خاورمیانه، نظام بین‌الملل به‌ویژه در جهان اسلام و افکار عمومی جهان آثاری منفی برای صهیونیست‌ها و تاثیراتی مثبت برای فلسطینیان بر جای خواهد گذاشت. بدیهی است که به نسبت کشورها و مناطق این تاثیرات متفاوت خواهد بود.

به نظر می رسد در داخل اسرائیل انتقادات از دولت حاکم را افزایش خواهد داد، جمعیت‌های یهودی که مخالف اقدامات این رژیم هستند با جدیت بیشتری انتقادات خود راعلیه این نظام غصبی ادامه خواهند داد. دولت ائتلافی نتانیاهو با چالش در درون و برون مواجه خواهد شد تا جائی‌که محتملا خدشه به این ائتلاف وارد خواهد شد و حزب رقیب سایه فرصت بیشتری برای ایفای نقش خواهد یافت.

 از سوی دیگر این حادثه می تواند سبب برداشته شدن گام‌های جدیتر میان دولت خودمختار فلسطین در کرانه باختری و دولت حماس در غزه به سمت آشتی ملی گردد موضوعی که همواره ضروری است و شکاف میان این دو باعث سوء استفاده صهیونیست‌ها شده است.

محکوم کردن این اقدام اسرائیل از سوی کشورها و ملتهای غیر مسلمان همچنین سبب مصم تر شدن فلسطینی ها برای ادامه مبارزه و مسلمانان برای حمایت از فلسطین خواهد شد و صهیونست‌ها با این اشتباه استراتزیک پایگاهای حمایتی خودرا در میان کشورها و ملت‌های غیر مسلمان تا اندازه قابل توجهی از دست خواهند داد.

حاکمان صهیونیست که به دلیل چالش‌های فراوان در داخل و خارج سر کلاف را گم کرده و دست به چنین اشتباهات استراتژیک زده‌اند از این پس نیز با سرگرم شدن به حل این بحران، فرصت‌های زیادی را از دست خواهند داد و احتمالا سهوهای دیگری را مرتکب خواهند شد که همه اینها به نفع فلسطین خواهد بود.

مهمتر اینکه در پی ناخرسندی واشنگتن از اسرائیل پس از اعلام احداث 1600 واحد مسکونی در بیت المقدس شرقی در جریان سفر جورج میچل نماینده بارک اوباما در مسائل خاورمیانه، این اقدام رژیم صهیونیستی عامل دیگری برای شکر آب شدن مناسبات این دو خواهد شد، هر چند که صهیونیست‌ها در آمریکا نفوذ فراوانی دارند و کاخ سفید نیز تحت تاثیر آنهاست و اقدام وحشیانه هم پیمانان صهیونیست خود را علیه کمک رسانان غزه آنگونه که باید محکوم نکرد، اما به هر تقدیر این رژیم را مورد بازخواست قرارداد وتحت فشار بین‌المللی نمی‌تواند موضع‌گیری در انتقاد از این رژیم نکند. و در برابر محکوم کردن اسرائیل از سوی کشورها و سازمان‌های بین المللی واکنشی منفی از خود نشان دهد.

 از دیگر  سو این اقدام صهیونیست‌ها سبب به تعویق افکنده شدن مذاکرات غیر مستقیم اسرائیل و دولت خود گردان فلسطینی خواهد شد و توان چانه زنی فلسطینی هارا در مذاکرات بعدی افزایش خواهد کرد. همچنین باراک اوباما را با چالشی جدی در روابط با مسلمانان و اسرائیل قرار خواهد داد. اوباما که با شعار تغییر قصد داشت به مسلمان نزدیک شود و سال گذشته در قاهره وعده‌هائی به کشورهای اسلامی  داده بود و اخیرا نیز در واشنگتن نشستی با کارآفرینان مسلمان برگزار نموده بود و قول وقرارهایی با آنها گذاشته بود،  در راستای پیش‌برد این اهداف با موانع جدی روبرو خواهد شد و در داخل آمریکا نیز در برابر حزب رقیب و منتقدانش با چالشهایی مواجه خواهد شد.

اشتباه استراتژیک صهیونیست‌ها در حمله به انسان‌های بی گناه در کشتی های صلح موقعیت تهران را خاورمیانه قوی تر خواهد ساخت و  تلاش گروه 5+1را درتصویب قطعنامه چهارم تحریم علیه ایران را با تاخیر مواجه خواهد کرد.

از سوی دیگر با توجه به واکنش‌های تند ترکیه  نسبت به این رفتار سبوعانه اسرائیل  که برای اولین بار با این حجم و عمق صورت می گیرد، با ملحوظ داشتن این موضوع که ترکیه عضو ناتو و هم پیمان غرب است می تواند در تحولات آتی منطقه تاثیرات زیادی داشته باشد و درصورت استمرار این مواضع حتی معادلات منطقه‌ای و جهانی را تا حدودی تغییر دهد. این اقدام ترکیه در کنار اقدام اخیر این کشور در امضای بیانیه سه جانبه تهران در خصوص معاوضه اورانیوم غنی شده با درصد پائین ایران با سوخت 20 درصدی که موجبات حسادت و عصبانیت گروه 5+1 را فراهم نمود در صورت ایستادگی آنکارا، برازیلیا و کشورهای مخالف با سیاست‌های این گروه در عرصه جهانی می تواند در تصمیمات آنان به نفع ایران و فلطسین تاثیر گذار باشد. بدیهی است در این صورت ترکیه به مروربه بازیگری بزرگ که در پی آن است و تئوری نو عثمانیسم را پی می گیرد تبدیل خواهد شد.

اینک که اسرائیل  با چالش جدی مواجه شده و بحرانی که از الطاف خفیه الهی و مصداق  مکروا مکرالله والله خیر الماکرین، وعدو شود سبب خیر گر خدا خواهد است و به دست خود صهیونیست‌ها ایجاد شده و عمدتا به نفع ملت فلسطین است و چنین واکنشی از سوی این رژیم حاکی از نقطه ضعف آنهاست، ضروری‌ است که این روند استمرار یابد و ملت‌های جهان به‌ویژه ملت‌های خاورمیانه و همسایگان آنها با کشتیهای بیشتری به سوی سواحل نوار غزه به حرکت در آیند و دراین تلاش نهادهای مدنی وغیر حکومتی باید از سوی کشورهای منطقه تجمیع شوند و با برنامه ریزی این اقدام انسان‌دوستانه را در جهت خارج ساختن مردم غزه از محاصره 3 ساله به منصه ظهور رسانند ادامه این روند حتی در رسیدن ملت فلسطین به حقوقشان تاثیرات زیادی می تواند در برداشته باشد.

افشار  سلیمانی

نویسنده خبر

سفیر اسبق ایران در آذربایجان و پژوهشگر و تحلیلگر مسائل روسیه و منطقه.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :