آغاز نبرد دوم امريکا در پشتونستان

اوباما نيامده به جنگ مى‌رود

۱۶ آبان ۱۳۸۷ | ۰۲:۱۲ کد : ۳۱۲۳ اخبار اصلی
اوباما به يک چهره ضد جنگ معروف است اماشايد باور نکنيد که او از يک جنگ خاص حمايت مى کند و چراغ سبز لازم براى شروع آنرا نيز داده است. چند ساعت قبل از آنکه اوباما به رياست جمهورى امريکا انتخاب شود، اولين تغيير در سياست خارجى امريکا کليد خورد. يادداشتى از مراد ويسى، کارشناس مسائل سياسى
اوباما نيامده به جنگ مى‌رود
اوباما به يک چهره ضد جنگ معروف است اما شايد باور نکنيد که او از يک جنگ خاص حمايت مى کند و چراغ سبز لازم براى شروع آن را نيز داده  است. چند ساعت قبل از آنکه اوباما به رياست جمهورى امريکا انتخاب شود، اولين تغيير در سياست خارجى امريکا کليد خورد. ژنرال پترايوس سر فرماندهى نيروهاى امريکا در خاورميانه به اسلام اباد و کابل رفت تا جنگ دوم عليه القاعده و طالبان را کليد بزند. او حامل پيام اوباما مبنى برکاهش تمرکز بر عراق و تمرکز جدى بر پشتونستان براى به اتمام رساندن جنگ ناتمام 2001 عليه طالبان و القاعده است.
اوباما معتقد است که امريکا با ناتمام رها کردن جنگ 2001 عليه طالبان و القاعده در افغانستان و رفتن به سراغ جنگ عراق، در عمل باعث شد تا القاعده و طالبان فرصت تجديد قوا بيابند و اگر امروز طالبان دوباره سر برآورده و خطر تروريسم القاعده هنوز امريکا را تهديد مى کند ناشى از قصورى است که دولت بوش و افرادى چون رامسفلد در نيمه تمام گذاشتن جنگ افغانستان داشته اند.
 
اکنون با پيروزى اوباما زمان کاهش تمرکز بر عراق و تمرکز بر افغانستان فرا رسيده است. نظاميانى نظير ژنرال پترايوس که اوباما نيز به کفايت و کارامدى انها باور دارد، معتقدند که نبرد دوم و نهايى عليه طالبان و القاعده نيازمند بازگشت راهبردهاى دفاعى – نظامى امريکا به قاعده "عدم درگير شدن در دو جنگ همزمان" است، قاعده‌اى که قبل از جنگ همزمان امريکا در عراق و افغانستان از اصول اساسى نيروهاى مسلح و سازمان رزم امريکا به شمار مى رفت. بنابراين بايد بار ارتش امريکا در عراق را سبک کرد تا توان کافى بر پيروزى نهايى بر طالبان و القاعده را داشته باشد .
 
سفر پترايوس به پاکستان و افغانستان و ديدارهاى وى با مقامات ارشد سياسى و ارتش‌هاى اين دو کشور نشان مى‌دهد که او همانند راهبردى که در عراق بکار گرفت و از آن در کاهش ناآرامى‌ها نتيجه گرفت، براى پيروزى در اين نبرد جديد عليه طالبان و القاعده، معتقد به بکارگيرى همزمان رايزنى‌هاى ديپلماتيک و اقدامات اقتصادى و اجتماعى به عنوان مقدمه و بستر موفقيت نظامى ونيز استفاده حجيم اما کوتاه مدت ازتعداد بيشترى از نيروهاى نظامى در ميدان نبرد است.  
پترايوس به‌درستى دريافته است که اجراى سياست اوباما مبنى بر کاهش نيروها در عراق و تمرکز بر افغانستان با تکيه بر راهبرد نظامى صرف موفق نخواهد بود لذا وى درصدد برآمده دولت و ارتش پاکستان را به همراهى واقعى با امريکا در مهار عقبه طالبان و القاعده در خاک پاکستان و مناطق پشتون نشين پاکستان وادار سازد.
 
در واقع راهبرد اوباما و پترايوس مهار طالبان و القاعده در افغانستان از طريق مهار عقبه‌هاى لجستيکى، پشتيبانى و پرسنلى و معنوى آن در پاکستان است.
طبق اين راهبرد عليرغم اينکه اوباما کمتر از بوش و مک کين به گرايشات جنگ طلبانه معروف است اما در ماه‌هاى آتى بايد شاهد حمايت شديد و محکم وى از شروع جنگ دوم عليه طالبان و القاعده در پشتونستان بود. جنگى که قرار است فرماندهى ان با ژنرال پترايوس باشد.

نظر شما :