عراقی ها همچنان با امضای توافق‌نامه امنیتی مشکل دارند

۰۸ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۲ کد : ۳۰۶۱ اخبار اصلی
دولت عراق روز گذشته به صورت رسمی از امریکا خواست مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی را ادامه دهند و برخی از مفاد این توافقنامه را تغییر دهند. این درحالی است که امریکا اعلام کرده است آمادگی ارائه امتیازهای بیشتری به عراق را ندارد.
عراقی ها همچنان با امضای توافق‌نامه امنیتی مشکل دارند
دولت عراق روز گذشته به صورت رسمی از امریکا خواست مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی را ادامه دهند و برخی از مفاد این توافقنامه را تغییر دهند. این درحالی است که امریکا اعلام کرده است آمادگی ارائه امتیازهای بیشتری به عراق را ندارد.
 
مسئله ای که هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد این است که آیا توافقنامه امنیتی تا پایان سال 2008، زمانی که اجازه سازمان ملل برای حضور امریکایی ها به پایان می رسد توسط پارلمان این کشور تایید خواهد شد یا خیر.
امریکا هشدار داده است که بدون امضای توافقنامه امنیتی، عملیات نظامی در این کشور متوقف خواهد شد که این نه تنها شامل پایان برخورد نظامی است، بلکه هر گونه پروژه ای در ارتباط با کمک به دولت عراق را نیز شامل می شود.
 
علی دباغ، سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که این تصمیم زمانی اتخاذ شد که اعضای کابینه دولت خواهان اصلاح مفاد آن و ابلاغ  آن به تیم مذاکره کننده عراقی شدند.
دباغ این تغییرات را پیش از ارائه توافقنامه به پارلمان ضروری دانست. مالکی پیش از این گفته بود که پیش از آنکه از موفقیت این تفاوقنامه میان 275 نماینده مطمئن نشود، آن را به پارلمان ارائه نخواهد داد.
 
در واشنگتن، دانا پرینو، مشاور رسانه ای کاخ سفید اعلام کرد که احتمال اینکه دولت بوش بخواهد در خصوص توافق نامه پیشنهادی با عراقی ها صحبت کند، وجود دارد. این درحالی است که وی اظهار داشت که مسئله تغییر در این توافق نامه در حکم یک مانع بسیار بزرگ برای عراقی ها است. خانم پرینو همچنین اعلام کرد که مقامات امریکایی هنوز تغییرات این توافقنامه را ندیده اند. ممکن است که این تغییرات مسائلی باشد که ما بتوانیم با آنها همکاری کنیم. شاید هم نتوانیم. ما آنچه را که فکر می کردیم برای مردم عراق خوب است در این توافق نامه جای داده ایم و این بهترین پیشنهاد ما است و ما فکر می کنیم که درهای مذاکره تقریبا بسته است.
 
نزدیک به دو هفته است که سیاستمداران عراقی در حال بررسی برای تغییر این توافقنامه هستند. عراقی ها خواهان آن هستند که نیروهای امریکایی تا سال 2011 از عراق خارج شوند درحالی است که در توافق نامه پیشنهادی از سوی امریکا، نیروهای امریکایی تا زمانی که هر دو طرف برای خروج نیروهای امریکایی به توافق نرسیده باشند، می توانند در عراق باقی بمانند. از تغییرات دیگر این توافقنامه نفوذ بیشتر عراقی ها در عملیات امریکایی ها  است. همچنین اعلام شده است که دادگاه های عراقی اجازه دارند که بدون در نظر گرفتن جایگاه و وظیفه امریکایی ها، آنها را محاکمه کنند.
 
اما تحلیلگران بر این عقیده اند که این توافق نامه از استقلال عراقی ها حمایت نمی کند، یک گروه از سیاستمداران شیعه هفته گذشته اعلام کردند که این توافقنامه شانسی برای تغییر وضعیت کنونی به وجود نمی آورد.
 
یکی دیگر از گزینه های موجود دیگر این است که امریکا از شورای امنیت بخواهد تا زمان حضور نیروهای امریکایی در عراق را از 6 ماه تا یکسال تمدید کند تا شاید بتوانند از این بن بست خارج شوند. هر چند هنوز مشخص نیست که کشورهایی مانند، روسیه، چین و سایر اعضای شورای امنیت به این مسئله رای مثبت بدهند.
یکی از مقامات عراقی در دفتر آقای مالکی گفت که برخی از تغییراتی که در خصوص توافقنامه امنیتی در دیدار اعضای کابینه مطرح شد به دیپلمات های عراقی در بغداد ارسال شده است. بیشتر این تغییرات در بخش هایی بود که کابینه تشخیص داد می تواند مورد بحث قرار بگیرد. وی گفت که این تغییرات هم به زبان انگلیسی و هم به زبان عربی انجام شده است.
 
هیچ یک مقامات عراقی و یا حتی آقای دباغ جزئیات این تغییرات را اعلام نکردند. برخی از سیاستمداران عراقی نیز اعلام کردند که بخش هایی که به مسائل دادرسی عراق مربوط می شود شفاف نیست. آنها همچنین خواستار مشخص شدن بخشهایی از توافقنامه  که طی آن نیروهای امریکایی خواهان ماندن در عراق پس از 31 دسامبر 2011 هستند، شدند.
 
تنها طرفداران مقتدی صدر علیه این توافق نامه دست به تظاهرات زدند، گروهی که 30 کرسی در پارلمان دارد و با امضای این توافقنامه مخالف است. مالکی هنوز موضع مشخصی در خصوص شرایط موجود نگرفته است. رهبران عراقی نیز اعلام نکرده اند که در صورتی که این توافق نامه تا پایان سال جاری به امضا نرسد چه پیامدهایی خواهد داشت.
 
خانم پرینو اعلام کرد که من فکر نمی کنم که هیچ عراقی ای  باشد که فکر کند می تواند بدون حضور امریکا به این روند ادامه دهد. هنوز خشونت های زیادی در عراق وجوددارد که باید با آنها مقابله شود. سربازان ما کسانی هستند که در عراق حضور دارند و با این خشونت ها مقابله می کنند. و عراقی ها نیز به این کمک احتیاج دارند.
 
این درحالی است که روز گذشته، یک پلیس در یک حادثه تیراندازی در شهر موصل به قتل رسید و سه شهروند عراقی نیز کشته شدند. در بغداد نیز 13 عراقی در جریان یک بمب گذاری در داخل یک اتومبیل  مجروح شدند. همچنین در جریان دو بمب گذاری دیگر 9 نفر شامل 4 پلیس نبز مجروح شدند.

نظر شما :