با ديدار سعد حريرى و سيد حسن نصرالله

نويد روزهاى آرامتر برای لبنان

۰۷ آبان ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۶ کد : ۳۰۵۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سعد حریری و سید حسن نصرالله به عنوان رهبران مهمترین جنبش­های سنی و شیعه لبنانی با یکدیگر ملاقات کردند تا فصلی تازه در روابط احزاب به ویژه این دو جنبش مهم سیاسی لبنانی رقم بخورد.
نويد روزهاى آرامتر برای لبنان

سرانجام لبنانی­ها صلح را بر منازعه ترجیح دادند و به سمت گفت و گو با یکدیگر حرکت کردند. پس از آن که احزاب لبنانی متخاصم دیروز، باب گفت و گو با یکدیگر را آغاز کردند و پس از آن که مقام­های ارشد حزب الله، جریان المستقبل به رهبری سعد حریری و حزب سوسیالیست پیشرو به رهبری ولید جنبلاط پای نیز مذاکره نشستند تا اختلاف­های سیاسی را کنار بگذارند، سعد حریری و سید حسن نصرالله به عنوان رهبران مهمترین جنبش­های سنی و شیعه لبنانی با یکدیگر ملاقات کردند تا فصلی تازه در روابط احزاب به ویژه این دو جنبش مهم سیاسی لبنانی رقم بخورد.

 

به گفته هانى حمود، مشاور سعد حريرى ديدار سيدحسن نصرالله و سعد حريرى عصر يکشنبه 26 اکتبر در مکانى محرمانه که بنا به دلا‌يل امنيتى فاش نشد، برگزار شده است. هانی فضاى حاکم بر اين نشست را مثبت توصيف کرد و گفت: «اين ديدار به بررسى تحولا‌ت منطقه و اوضاع داخلى لبنان اختصاص داشت. همچنین بررسى راهکارهايى برای از بين بردن هرگونه فتنه و آشوب بين احزاب شيعه و سنى لبنانی و عدم وقوع آشوب‌هاى مذهبى محور مذاکرات دبيرکل حزب‌الله لبنان و سعد حريرى بوده است.»

 

وی در ادامه افزود: «در اين ديدار دو طرف بر ضرورت اجتناب از آميختن اختلا‌ف­های سياسى با مسائل امنيتى و قومى و همچنين پايبند بودن به پيمان تاريخى طائف که به جنگ داخلى اين کشور پايان داد و تلا‌ش مشترک براى اجراى بندهاى توافقنامه دوحه که خردادماه امسال در قطر و با حضور سران سياسى لبنان امضا شد براى پايان دادن به اختلا‌ف‌ها به توافق رسيدند.»

 

از زمان مذاکرات ملى گروه‌هاى لبنانى در بهار 2006 تاکنون اين اولين بار است که سيدحسن نصرالله و سعد حريرى با یکدیگر دیدار می­کنند. این دیدار نزدیک به سه ساعت به طول انجامید و در آن برى و حريرى توافق کردند در آينده‌اى نزديک بار دیگر با يکديگر دیدار کنند.

 

انتظار مى‌رود پس از اين ديدار مهم از ميزان اختلا‌ف‌هاى موجود ميان مقاومت حزب‌الله و المستقبل و به تبع آن ساير گروه‌هاى وابسته به دو جناح 8 و 14 مارس در لبنان بسیار کاسته شود. از جمله نتايج مهم و قابل پيش‌بينى در اين ارتباط بهبود روابط گروه‌هاى سلفى با حزب‌الله است که بسيارى از چهره‌هاى شناخته‌ شده اين گروه‌ها به‌ طور غيرمستقيم بهبودی اين رابطه را به آشتى سياسى حزب‌الله با المستقبل عنوان کرده‌اند.

 

در همین حال احزاب لبنانی از دیدار سید حسن نصرالله و سعد حریری استقبال کرده و ابراز امیدواری کردند که در سایه این دیدار اختلاف­های سیاسی لبنانی با یکدیگر حل و فصل شود.

 

ميشل عون، رييس فراکسيون تغيير و اصلاح در پارلمان لبنان، ضمن ابراز خرسندى از این نشست اعلام کرد، ما منتظر برگزارى اين نشست بوديم و برگزارى چنين نشستى جزو فرهنگى است که ما در لبنان به دنبال آن هستيم يعنى همان فرهنگ تفاهم و توافق که بايد در لبنان گسترش يابد.

 

ميشل عون بعد از نشست هفتگى فراکسيون تغيير و اصلاح گفت: «به اعتقاد من تمام لبنانى‌ها از برگزارى چنين نشستى خرسندند، چرا که ما مى‌خواهيم مسائلى که در کشورمان وجود دارد را با توافق و تفاهم حل کنيم. توافق ممکن است به مساله‌ نحوه‌ اداره انتخابات و برگزارى آن به طور دموکراتيک منجر شود.»

 

ميشل سليمان رييس‌جمهویر لبنان نيز از انجام این ديدار ابراز خرسندى کرد و ضمن تبریک به لبنانى‌ها به مناسبت این نشست از آنها خواست تا روند آشتى ملى و مذاکره را به همين منوال تکميل کنند.

 

نبيه برى رييس پارلمان لبنان نيز به روزنامه‌ السفير گفت: «با اين ديدار بايد بگويم که اوضاع کشور روند مثبتى را طى مى‌کند و در چنين فضاى باز و مناسبى که شاهد آن هستيم بهار سياسى را هميشگى خواهيم کرد.»

 

 بری در تماس تلفنی حریری با وی نیز گفت: «اين ديدار گامى مثبت بود و ما از برگزارى چنين ديدارهايى استقبال مى‌کنيم.»

 

رييس پارلمان لبنان همچنين در ديدارى با هياتى از حزب‌الله لبنان تاکيد کرد، برگزارى چنين ديدارى موجب بهبود اوضاع داخلى و تحکيم آشتى ميان گروه‌ها مى‌شود و اين مساله بر فضاى مذاکرات ملى لبنانى‌ها که قرار است پنجم نوامبر برگزار شود تاثير مثبتى خواهد داشت و مذاکرات مربوط به استراتژى دفاعى را آسانتر مى‌سازد.

 

برى همچنین گفت: «اين مرحله مستلزم فعاليت گسترده‌ دولت و تلاش­هاى آن در راستاى رويارويى با نيازهاى معيشتى و اقتصادى است.»

 

از سوى ديگر، جنبلاط در خصوص اهميت اين ديدار گفت: «اين مساله نشان مى‌دهد که اختلافات ميان لبنانى‌ها، سياسى است نه طايفه‌اى و مذهبى و اين ديدار نشان داد که گروه‌هاى لبنانى به دنبال اجراى توافقنامه‌ دوحه هستند و اين مساله تاثير مثبتى بر روند مذاکرات خواهد داشت.»

 

وى درباره‌ ديدار خود با سيدحسن نصرالله در آينده نزديک گفت: «احتمالا ديدار من و سيدحسن نصرالله نيازمند برخى مقدمات است، اما من مخالفتى با چنين ديدارى ندارم.»

 

به گفته روزنامه­های لبنانی ديدار جنبلاط و هيات حزب الله لبنان احتمالا طى دو روز آينده صورت مى‌گيرد.

 

از سوی دیگر دیدار سید حسن نصر الله و سعد حریری با استقبال کشورهای عربی و اتحادیه عرب نیز مواجه شد. دبیر کل اتحادیه عرب در واکنش به دیداری که بین دبیرکل حزب الله و رئیس فراکسیون اکثریت پارلمان لبنان انجام شد، این اقدام را گامی مثبت عنوان کرد.

 

عمرو موسی در این باره با صدور بیانیه ای اعلام کرد، دیدار انجام گرفته بین سید حسن نصرالله و سعد حریری گامی مثبت در تقویت گفت و گوی ملی به شمار می آید. این اقدام افق های گسترده ای را برای برقراری آرامش و ثبات و تقویت و همبستگی بین گروه های مردمی ایجاد می کند.

 

از سوی دیگر دولت مصر از دبیر کل جنبش حزب الله دعوت کرده تا در یک دیدار رسمی به قاهره سفر کند. مطبوعات لبنانی طی سه روز گذشته این موضوع را به خوبی پوشش داده و آن را تحولی مهم در مناسبات سیاسی لبنان دانسته­اند.

 

این در حالی است که مقام­های اسرائیلی با ابراز نگرانی از دعوت دولت مصر از سید حسن نصرالله برای سفر به قاهره به منظور کسب اطلاعات بیشتر و انجام تحقیقاتی در این باره، با مقام­های مصری تماس­های فشرده­ای برقرار کردند.

 

چندی پیش عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب در گفت و گویی مطبوعاتی که نشان دهنده تمایل وی از سفر اعضای حزب الله به مصر بود، گفت: «من نماینده مصر نیستم اما این را می پرسم که چرا اعضای حزب الله به این کشور سفر نمی کنند.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :