تاثیر انتخابات آمریکا برایران

۰۷ آبان ۱۳۸۷ | ۱۷:۲۲ کد : ۳۰۵۰ اخبار اصلی
گفت و گوى سایت باران با دکتر حسين سليمى درباره تاثير انتخابات امريکا بر ايران
تاثیر انتخابات آمریکا برایران

دکتر حسین سلیمی استاد دانشگاه و صاحبنظر در امور بین الملل می گوید :انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر استراتژی کلی ای که آنها نسبت به ایران دارند تاثیر نخواهد گذاشت، اما تاکتیک‌های آمریکا در قبال ایران بر حسب جناح فردی که رییس جمهور آینده آمریکا می‌شود در قبال ایران تفاوت خواهد کرد.


دکتر حسین سلیمی  در گفت‌وگو با  خبرنگار باران در ارزیابی نسبت به تاثیر انتخابات آمریکا برایران فرآیندهای ساختاری را اموری برشمرد که به طور مستقل از کارگزاران نقش آفرینی می‌کنند و اظهار داشت:در یک نظام چند قطبی کارکرد قدرت‌های بزرگ به نحوی است که آمدن یا رفتن کارگزاران تاثیر زیادی بر آن کارکرد نمی‌گذارد ،در نظام دوقطبی یک ابرقدرت باید نقش ابرقدرتی خود را ایفا کند و این خیلی با آمدن و رفتن کارگزاری ارتباط ندارد .


وی ادامه داد : البته این کارگزاران در محدوده‌ای بر شکل گیری ساختارهای جدید و هم بر فر‌آیندهای تازه تاثیر می‌گذارند.


این استاد دانشگاه علامه طباطبایی درادامه با بیان اینکه یک کنش متقابلی بین کارگزار و ساختار در شکل گیری پدیده‌های بین المللی وجود دارد، اظهار داشت: بر این اساس در روابط ایران و آمریکا یک سری عوامل ساختاری و یک سری الزاماتی در سطح کلان نظام بین الملل و منطقه‌ای وجود دارد که تغییر بازیگران و کارگزاران در هر دو کشور تاثیری بر این عوامل ساختار نمی‌گذارد.


وی اضافه کرد :در آمریکا هر حکومتی روی کار بیاید نیازمند این است که با حکومت موجود در ایران در زمینه برقراری نظم و امنیت منطقه‌ای تعاملات مثبت داشته باشد به این دلیل که پروژه تغییر رژیم در ایران هم در آمریکا طرفداری ندارد و هم تا به حال جواب نداده به همین دلیل به نظر می رسد تعاملات مثبت با ایران بعد از یک دوران فشار طولانی هدفی است که آمریکایی‌ها در منطقه دنبال می‌کنند.


سلیمی در ادامه با خاطرنشان کردن این مساله که آمرییکایی‌ها برای برقراری نظمی استراتژیک در منطقه خاورمیانه ، نیازمند حل مساله فلسطین ، ثبات بیشتر در لبنان ،افغانستان و عراق هستند، گفت: در همه این مراحل آنها به نوعی به همکاری جمهوری اسلامی نیاز دارند.


وی در عین حال اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران نیز در تعاملات منطقه‌ای خود برای رسیدن به نظم امنیتی پایدار و استفاده از شرایط نوین اقتصاد بین الملل نیازمند به همکاری با آمریکا دارد.


این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به عوامل ساختاری که با وجود عوامل فوق مبنی بر ضرورت همکاری ایران و آمریکا دو کشور را به سمت معارضه با هم سوق می‌دهد ، خاطرنشان کرد: شرایط ایران در نظام بین المللی که آن را به سمت تقابل با این نظام سوق می‌دهد ، این کشور را به صورت ناگزیر به سمت تقابل با قدرت‌های مرکزی نظام بیبن الملل هدایت می‌کند. همچنین آمرییکایی ها که در طول مدت زیادی سیاست‌های خاورمیانه ای خود را در راستای تقابل با ایران تعریف کردند، الزمات ساختاری رابه‌وجود آورده که دو کشور را به سمت تقابل با هم سوق می‌دهد


این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه تاکید کرد : با توجه به این‌که  الزمات ساختاری رفتارهایی را بر کارگزارن دو کشور (ایران و آمریکا ) تحمیل می‌کند رفت و آمد افراد تاثیری نمی‌گذارد ، زیرا آنها موظف به تبعیت از الزامات ساختاری هستند.


وی تصریح کرد: البته به نظر می‌رسد در شرایط فعلی بیشتر الزاماتی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد الزاماتی هستند که دو کشور را به سمت همکار ی  همسازی و ازبین رفتن مناقشات ساختاری سوق می دهد .


وی با بیان این‌که البته به نظر می‌سد خود کارگزاران و دولت‌های جدید که در دو کشور بر سر کار می‌آیند در محو ساختارها تاثیرگذار هستند، گفت:نوع نگرش کارگزاران دو کشور به روابط بین الملل و نوع نگرشی که حامیان آنها به وجود می‌آورند نیز از عواملی است که می‌توانددر آینده  بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد.


سلیمی در ادامه با تاکید بر این‌که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر استراتژی کلی ای که آنها نسبت به ایران دارند تاثیر نخواهد گذاشت، از قطع همکاری ایران با گروه‌هایی که در مقابل منافع آمریکا ایستاده‌اند به عنوان یکی از دلایل این امر یاد کرد و اظهار داشت:چه نمایده دمکرات‌ها بر سر کار بیاید چه نماینده جمهوری خوا‌هان  این امر، تعلیق غنی سازی اورانیوم و رعایت حقوق بشر در ایران در حد استاندارد از خواسته‌های  آمریکاست.


وی با بیان این‌که تاکتیک های آنها در موارد فوق الذکر متفاوت خواهد بود ، تصریح کرد: نماینده جمهوری‌خواهان همانطور که عنوان کرده بعد از روی کار آمدن فشارهای نظامی را افزایش می‌دهد،هر چند به گواه تجربه گذشته امکان همسازی در مراحل بعدی از سوی آنها با ایران بیشتر است ، اما اگرنماینده دمکرات‌ها بر سر به کار بیاید که شانس وی هم زیاد است به طور حتم او فشار سیاسی و نظامی را زیاد نمی‌کند و به دنبال افزایش فشارهای اقتصادی می رود.


وی با محتمل خواندن باز شدن  باب مذاکره نمایندگان ایران و آمریکا در صورت روی کار آمدن نماینده دمکرات‌ها، آن را در کاهش التهابات رابطه ایران و آمریکا در صورت به نتیجه رسیدنش موثر خواند و گفت: در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات ممکن است گزینه نظامی در دستور کاردمکرات‌ها قرار گیرد.  


نظر شما :