کردها متهم اصلى مهاجرت اجبارى هزاران مسيحى از موصل

۲۵ مهر ۱۳۸۷ | ۰۱:۳۹ کد : ۲۹۴۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
درید کشموله، استاندار استان نینوا که موصل مرکز آن است، می­گوید: «این جنایت در حالی در حق مسیحیان در موصل رخ داده که القاعده تا کنون سکوت اختیار کرده و هیچ موضع رسمی در این باره اتخاذ نکرده است.»
کردها متهم اصلى مهاجرت اجبارى هزاران مسيحى از موصل

اخراج دسته جمعی نزدیک به یک هزار خانواده مسیحی ظرف کمتر از دو روز در شهر موصل که پس از انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در برابر خانه اسقف اعظم مسیحیان موصل به وقوع پیوست، این پرسش را به وجود آورده است که چه کسانی در پس این حرکت غیر انسانی و خلاف حقوق بشری قرار دارند؟ آیا این یک تحول قومی است و آن را باید در تحولات طائفه­ای عراق جستجو کرد یا یک حرکت سیاسی صرف است که ابعاد سیاسی دیگری دارد؟

 

این پرسش زمانی بیشتر ذهن را می­آزارد که می­بینیم، مسیحیان این شهر در بحبوحه ناامنی­های عراق هیچ گاه مجبور به ترک خانه و کاشانه­شان نشدند و اکنون که عراق نسبتا به سمت آرامش حرکت می­کند و دیگر همانند سابق صدای گوشخراش انفجار ماشین­های بمب­گذاری شده به گوش نمی­رسد، این چنین حرکت غیر انسانی به وقوع می­پیوندد. به گونه­ای که برخی آن را به انتخابات استانداری­ها که قرار است به زودی در عراق انجام شود، مرتبط می­دانند و پرسش­های متعددی را در این زمینه مطرح می­کنند.

 

به اعتقاد بسیاری از احزاب کرد و برخی از مقام­های بلندپایه عراقی، شبکه القاعده متهم اصلی این حرکت ضد بشری است و هدف آن نیز چیزی جز تصفیه طائفه­ای نیست.

 

این در حالی است که درید کشموله، استاندار استان نینوا که موصل مرکز آن است، در این باره می­گوید: «این جنایت در حالی در حق مسیحیان در موصل رخ داده که القاعده تا کنون سکوت اختیار کرده و هیچ موضع رسمی در این باره اتخاذ نکرده است.»

 

اما داوود دباغستانی، مسئول روابط حقوق بشر در عراق صریحا انگشت اتهام خود را متوجه عده­ای خاص کرده و ادعا می­کند، انگشت اتهام­ها فقط متوجه القاعده نیست بلکه متوجه شماری از کشورهای همسایه عراق نیز می‌شود. کشورهای ایران، سوریه، عربستان، اردن و ترکیه نیز از سوی برخی جریان­ها مورد اتهام قرار گرفته‌اند. هدف آنها از این کار این است که آشوب در کشور به پا کنند و بلوای تازه­ای به وجود آید. زیرا استقرار در عراق با دستور کارشان تعارض دارد. برخی سیاستمداران عراقی حتی برخی نمایندگان پارلمان از برخی از این کشورها پول دریافت می­کنند تا دست به چنین کارهایی بزنند.

 

این در حالی است که مشعان الجبوری، نماینده مجلس عراق از ائتلاف آشتی و آزادی در این باره می­گوید: «از طریق برخی کانال­ها تلفنی با سخنگوی القاعده تلفنی صحبت کردم و وی هر گونه تعدی به مسیحیان موصل را رد کرد.»

 

وی تاکید کرد، القاعده معمولا با هیچ کدام از مسئولان عراقی تماس برقرار نمی­کند و وی هر جا که باشد جرات دارد که مسئولیت کارهایش را بر عهده بگیرد اما این بار با من تماس گرفته و هر گونه دخالت در این عمل غیر انسانی را رد کرده است.

 

الجبوری سپس انگشت اتهام خود را متوجه کردها می­کند و می­گوید: «در این میان تنها کسانی که بیشترین سود را از این مسئله می­برند، کردها هستند. کردها بیشترین سود را از اختلاف طائفه­ای میان مسیحیان و مسلمانان در موصل می­برند. از این رو باید پیشمرگه را مورد بازجویی قرار داد. همه چیز هم به مسئله انتخابات باز می‌گردد. کردها اکنون مجلس استان نینوا را به طور کامل در اختیار دارند که این مزیت هم به مدد تحریم اعراب سنی در انتخابات اخیر به دست آمده است. این پیروزی باعث شد آنها بر نیروهای امنیتی و مراکز اصلی تصمیم‌گیری نیز مسلط شوند.»

 

وی در ادامه می­افزاید: «کردها پس از آن که عرب­های سنی اعلام کردند که قصد شرکت در انتخابات دارند، به شدت نگران شده و در صدد طراحی دسیسه برای حفظ جایگاه خود کردند. آنها با یک تیر دو نشان زده­اند. اکنون مسیحیان را هدف قرار داده­اند در حالی که قبل از آن طائفه­های شبک و یزیدی را نیز هدف قرار داده بودند. هدف آنها هم این است که بذر فتنه میان این اقلیت­ها با اعراب سنی بکارند. بدین ترتیب آنها می­توانند امیدوار شوند که آرای اقلیت به نفعشان داده خواهد شد.»

 

به اعتقاد جبوری، کردها تلاش می­کنند با مهاجرت اجباری مسیحیان از موصل به روستاهای اطراف به ویژه شهر سهل نینوا در نزدیکی اقلیم کردستان، آنها را به خودمختاری محلی ترغیب کرده و پس از آن سهل نینوا را نیز به اقلیم خود بیفزایند.

 

باغستانی این اتهام­ها را به شدت رد می­کند و می­گوید: «کردها هیچ برنامه­ای برای انضمام موصل یا سهل نینوا به اقلیم کردستان ندارند.»

 

در این میان اسحاق بطریک، اسقف اعظم مسیحیان در عراق اتهام به هر شهروند عراقی یا عرب یا مسلمان را به ریختن خون مسیحیان موصل رد و گفت: «به اعتقاد ما برخی اطرافیان خارجی در صدد به وجود آوردن فتنه طائفه­ای در عراق هستند.»

 

پیش از این محمد بشار الفیضی، سخنگوی هیات علمای مسلمین عراق تاکید کرده بود که رئیس اسقف کلدانیان در کرکوک بیانیه­ای صادر کرده بوده که در آن تصریح کرده مسیحیان موصل برای غرض­های سیاسی بازیچه قرار خواهند گرفت و وی دستور کاری را مد نظر داشته که مسیحیان بر سر آن توافقی نداشتند.

 

فیضی در ادامه به بیانیه­ای از سوی جمعیت مسیحیان عراقی اشاره می­کند که در آن نیروهای پیشمرگه مسئول هر آنچه مسیحیان با قتل و مهاجرت رو به رو هستند، محسوب می­شوند.

 

در همین حال اسامه النجیفی، یکی از نمایندگان پارلمان عراق نیز شبه نظامیان کرد را مسئول مهاجرت اجباری بیش از 1400 مسیحی از خانه و کاشانه­شان در شهر موصل کرده است.

 

نجیفی درباره این شبه نظامیان کرد گفت: «آنها افرادی هستند که در میان نیروهای عراقی نفوذ کرده و درصدد ایجاد فتنه در موصل هستند. القاعده هیچ دخالتی در مهاجرت اجباری خانواده های مسیحی ندارد. به اعتقاد من در این میان اهداف سیاسی خطرناکی وجود دارد.»

 

به اعتقاد النجیفی اخراج شبه نظامیان کرد از موصل تنها راه حل برای درمان این مشکل است و باعث جلوگیری از مهاجرت اجباری مسیحیان از این شهر می­شود. دولت باید به سرعت نیروهای کرد مستقر در این شهر را با نیروهای مستقر در بغداد تغییر دهد.

 

در همین رابطه وزارت کشور عراق نیز دخالت القاعده در این مهاجرت اجباری را بعید دانست و اعلام کرد، به زودی دولت گروهی را برای بررسی این موضوع و حل بحران مرتبط با آن به موصل ارسال خواهد کرد.

 

عبدالکریم خلف، سخنگوی وزیر کشور عراق در این باره گفت: «بعید به نظر می­رسد القاعده نقشی در این مهاجرت اجباری داشته باشد و وزارت کشور اطلاعات مهمی در اختیار دارد که نشان می­دهد برخی گروه­ها در پشت این عملیات مجرمانه قرار دارد. ما نام این گروه­ها را ظرف دو روز آینده اعلام خواهیم کرد.»

 

در این میان سرکیس آغا جان، یکی از وزیران دولت اقلیم کردستان، صحت گفته­های مربوط به دخالت دولت متبوعش در مهاجرت بیش از یک هزار خانواده مسیحی از شهر موصل را رد کرد و گفت: «دولت و پارلمان کردستان به هیچ عنوان موافق الحاق مناطق مسیحی نشین به اقلیم نیستند.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :