یادآوری چند در این موقعیت حساس

هوشیاری جامعه ایرانی برای گذر از چالش های دشوار در منطقه غرب آسیا

۲۷ مهر ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۸۸۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید احمد حسینی
سید احمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه وضعیت را به این نقطه رسانده افسارگسیختگی و ماجراجویی رژیم صهیونیستی به نیابت و حمایت همه جانبه امریکاو غرب، بی عملی سازمان های بین المللی و سکوت و بی توجهی کشورهای اسلامی در قبال مهم‌ترین مساله پیش روی یعنی فلسطین است.
هوشیاری جامعه ایرانی برای گذر از چالش های دشوار در منطقه غرب آسیا

دیپلماسی ایرانی: منطقه غرب آسیا با شرایط دشوار و پیچیده ای روبه رو شده است و خطر گسترش بحران و کشیده شدن پای کشورهای مختلف به بحرانی فراگیر وجود دارد.

آنچه وضعیت را به این نقطه رسانده افسارگسیختگی و ماجراجویی رژیم صهیونیستی به نیابت و حمایت همه جانبه امریکاو غرب، بی عملی سازمان های بین المللی و سکوت و بی توجهی کشورهای اسلامی در قبال مهم‌ترین مساله پیش روی یعنی فلسطین است.

جمهوری اسلامی ایران با مدد و لطف الهی، با تجربه ای سترگ از مدیریت چالش های دهه های گذشته، حوزه اقتدار خود را گسترش و به بازیگری اثرگذار و تعیین کننده در برابر زیاده خواهی ها و گستاخی جبهه غرب و عوامل آن تبدیل شده است.

در همین راستا تحولات یک سال گذشته پس از عملیات طوفان الاقصی و جنایت ها و ویرانگری بی حد و مرز رژیم صهیونیستی با چتر حمایتی و حتی تشویقی غرب سردمداران این رژیم را به این توهم‌رسانده است که فرصتی فراهم شده که تکلیف عناصر و جبهه های مقاومت را مشخص کنند و آن را از صفحه سیاسی منطقه کنار بزنند.

در چنین وضعیت خطیری که تقابل ها و صف بندی ها کاملا آشکار و جبهه کفر همچون جنگ احزاب همه داشته های خود را برای شکست محور حق خواهی و عدالت طلبی به میدان آورده و صحنه غبارآلود شده است، ایران عزیز چون نگین جریان حماسه ساز و‌پیشران دفاع از منافع ملی خود و ملتهای منطقه نقش وجایگاهی بلند و رفیع دارد که بر کل جریان مقاومت توان و انرژی می دهد.

نظر به این موضوع و حساسیت شرایط در مقطع کنونی، توجه به نکاتی چند در جهت گیری سیاست خارجی ج.ا.ایران در قبال تحولات پیش روی یادآور می شود:

• مساله فلسطین امروز به مساله ای بشری و جهانی تبدیل شده و از دائره محدود عربی و اسلامی خارج شده است. همین موضوع شکست بزرگی برای طراحان و بوجودآورندگان رژیم جعلی اسرائیل است که فکر می کردند با سیاست ارعاب یا تطمیع می توانند آمار از ذهن ملت ها پاک کنند و در عین حال موفقیتی بزرگ برای ایران اسلامی است که برای زنده نگه داشتن این مساله مهم جهان اسلام هزینه ها و سختی های بسیاری را متحمل شده است.

• پیدایش عناصر و کانون های مقاومت در کشورهای منطقه امری تصنعی نیست که صرفا ایران به‌وجود آورده باشد بلکه در درجه اول محصول ظلم آشکار و ‌سیستماتیک مجموعه غرب با محوریت امریکاست که می خواهد با پیشگامی رژیم جنایتکار صهیونیستی آنها را به زنجیر کشد ‌‌در حالی که ملت ها حتی به قیمت جان خود حاضر به پذیرش نیستند و البته ایران حامی آنها در ایستادگی در برابر این ظلم آشکار است.

• آمریکا و غرب غیر از نیروی نظامی و ‌ویرانگری بی حد و حصر، به فناوری های نوین و ابزارهای تسخیر اذهان ملت ها و جهت دهی به سمت و سوی آنها مسلح اند و تلاش می کنند زیاده خواهی و خوی وحشیانه خود را موجه و روح مقاومت و ‌ایستادگی ملت ها را افراط گری و تروریسم بنامند.

• روشن است غرب در پس تحولات جاری و به راه انداختن کشتار و وحشت ایجاد نظمی نوین بر مبنای نقش محوری منافع و خواسته های خود را دنبال می کند و به چیزی کمتر‌از آن بسنده نمی کند و حاضر نیست رژیم صهیونیستی دچار سستی و‌ آسیب شود.

• برای نیل به این اهداف تهدید نشان دادن ایران و‌نیروهای همراه آن برای کشورها و صلح و‌ثبات منطقه یک مساله بنیادین است که دقت و‌ محاسبه گری زیادی را از سوی مراجع ذیربط کشورمان طلب می کند. به هر تقدیر ابزار تصویرسازی ‌‌تغذیه اذهان و افکار تا حدود بسیاری در اختیار آنان است ‌‌و‌لذا اقدامات ایران و عناصر همسو با آن باید به موقع، هدفمند و کاملا حساب شده باشد.

• رژیم‌ صهیونیستی سال‌هاست که به‌دنبال امنیتی سازی و‌ایجاد مساله در مناسبات ایران با کشورهای منطقه است و ‌تجربه نشان داده که از هیچ امکان و ‌فرصتی برای رسیدن به این هدف شیطانی خود فروگذار نیست. این مساله می طلبد که ایران در مواجهه با موج های پیش روی کاملا مراقب باشد که اقداماتش صرفا در داخل منطقه محدود نشود و با دیپلماسی خلاقانه و ابتکاری با همه اضلاع قدرت در جهان به گفت وگو و ‌مذاکره بپردازد ‌و به قول معروف تا حد امکان دائره بازی را گسترده کند.

• در همین زمینه با توجه به نگرانی های محیط همسایگی ‌گفتماتی را به کار بریم که آنها را در شرایطی در کنار خود داشته باشیم ‌‌و جلوی طراحی های دشمنان برای کشاندن آنها به سمت خودشان را بگیریم.

سید احمد حسینی

نویسنده خبر

کارشناس و تحلیل گر ارشد مسائل سیاسی و بین المللی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران سیاست خارجی سیاست خارجی ایران جمهوری اسلامی ایران ایران و اسرائیل اسرائیل رژیم صهیونیستی غرب آسیا خاورمیانه سید احمد حسینی


نظر شما :