خشم اردوغان از شکست‌‌های پیاپی در کار است؟

رمزگشایی از شیطنت ضدایرانی مدیر تلویزیون دولتی ترکیه

۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۸۷۷۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: زاهد سوباجی، مدیرکل تلویزیون دولتی تی آر تی ترکیه، با گستاخی گفت: "ما تا پایان سال جاری شبکه تی آر تی فارسی را افتتاح خواهیم کرد. ما باید ایران را ناراحت و اذیت کنیم، باید ایران را آشفته کنیم!" نکته حیرت‌آور این است که کسی در جمع مخاطبان این فرد از او انتقاد نمی‌کند که چرا باید ترکیه تلاش کند ایران را به هم بریزد و منظور از چنین اظهاراتی در این برهه حساس زمانی که جهان اسلام باید بر جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان تمرکز کند، چیست؟ آیا یک کارمند دولتی در ترکیه می‌تواند بدون هماهنگی و اجازه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، چنین لحن بی پروا و تهدیدآمیزی را علیه کشور همسایه خود به کار ببرد؟
رمزگشایی از شیطنت ضدایرانی مدیر تلویزیون دولتی ترکیه

دیپلماسی ایرانی: زاهد سوباجی، مدیرکل تلویزیون دولتی تی آر تی ترکیه، روز گذشته در مراسم افتتاحیه دانشگاه بورسا اولوداغ ایران را هدف حملات تازه و بی‌سابقه‌ای قرار داد.

وی با گستاخی گفت: "ما تا پایان سال جاری شبکه تی آر تی فارسی را افتتاح خواهیم کرد. ما باید ایران را ناراحت و اذیت کنیم، باید ایران را آشفته کنیم!"

نکته حیرت‌آور این است که کسی در جمع مخاطبان این فرد از او انتقاد نمی‌کند که چرا باید ترکیه تلاش کند ایران را به هم بریزد و منظور از چنین اظهاراتی در این برهه حساس زمانی که جهان اسلام باید بر جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان تمرکز کند، چیست؟

سؤال دیگر این است که آیا یک کارمند دولتی در ترکیه می‌تواند بدون هماهنگی و اجازه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، چنین لحن بی پروا و تهدیدآمیزی را علیه کشور همسایه خود به کار ببرد؟

در دوره‌ای که موشک‌های ایران به سرزمین‌های اشغالی اصابت می‌کند، چنین لحنی را چگونه باید تفسیر کرد؟ در زمانه‌ای که خاورمیانه در حال عبور از حلقه آتش است، دشمنی با ایران یا ایجاد مشکل با ایران چه سودی برای ترکیه دارد؟

به نظر می‌رسد شکست‌های متعدد ترکیه از جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی، اردوغان را به‌شدت عصبانی کرده و باعث شده است تا وی از زیردستانش بخواهد به ایران توهین کنند تا ناراحتی وی اندکی کمتر شود.

اردوغان در سوریه علی‌رغم بیش از یک دهه تلاش به سرنگونی دولت قانونی بشار اسد موفق نشد و حالا انبوه آوارگان در سوریه و تکفیری‌های خشمگین از معاملات پنهانی اردوغان به مشکلی برای خود وی مبدل شده‌اند. اردوغان پس از فتنه‌گری در لیبی نیز ناکام ماند و نتوانست منفعت سیاسی و اقتصادی خاصی کسب کند. استفاده از تروریست‌های تکفیری داعشی و غیره توسط اردوغان در عراق و سوریه هیچ دستاوردی برای او به همراه نداشته است.

در قفقاز جنوبی نیز ترکیه نتوانست کریدور جعلی زنگزور را از طریق اشغال استان سیونیک در جنوب ارمنستان شکل دهد و این شکست حقارت‌بار اردوغان را از ده‌ها میلیارد دلار سود اقتصادی برای تبدیل ترکیه به قطب صادرات کالا و انرژی از چین به اروپا محروم کرده و تلاش برای ایجاد ناتوی ترکی به دستور انگلیس و رژیم صهیونیستی را نیز ناکام گذاشته است؛ لذا وی به نمایش‌های مضحکی همچون تلاش برای ایجاد الفبای مشترک میان کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و استفاده از عنوان جعلی ترکستان برای منطقه آسیای مرکزی روی آورده که خشم ساکنان این منطقه و به‌خصوص فارسی‌زبانان در کشورهایی مانند تاجیکستان و ازبکستان و غیره زل باعث شده است.

دولت ترکیه به علت صادرات گسترده انواع کالاهای نظامی، صنعتی و تجاری به صهیونیست‌ها در جهان اسلام هم کاملاً بی‌آبرو شده است.

در شرایطی که توقف صادرات نفت از باکو به بندر جیهان ترکیه و سپس سرزمین‌های اشغالی، ماشین کشتار صهیونیست‌ها را متوقف می‌کند، اردوغان که عامل اجرای سیاست‌های صهیونیست‌ها و شبکه آنگلوساکسون در جهان است، هیچ تردیدی در صادرات نفت به اسرائیل و همچنین تأمین تمام نیازهای صهیونیست‌ها از فولاد گرفته تا آب آشامیدنی نداشته است. او می‌خواهد کینه‌اش از ایران به علت پاسخ موشکی به اسرائیل و تبدیل‌شدن جمهوری اسلامی به فخر عالم اسلامی را بدین شکل برطرف کند.

البته شبکه تی آر تی فارسی‌زبان در کنار اجرای سیاست‌های ضدایرانی اردوغان که در بالا به آنها اشاره شد، یک وظیفه مهم دیگر را نیز برعهده خواهد داشت. پخش انبوه فیلم و سریال برای ترویج فساد و فحشا و انحرافات اخلاقی در جامعه ایران و نیز جعل واقعیات تاریخی و تمدن‌سازی و هویت‌سازی جعلی از ترکیه به‌عنوان مرجع هویتی و تمدنی در جهان اسلام.

این در حالی است که ترکیه حتی در زمینه شکل‌گیری الفبا و معماری و بسیاری از علوم و فنون دیگر در آناتولی به دانشمندان و علمای ایرانی مدیون است. اردوغان قصد دارد بدین شیوه برای واگرایی قومی در ایران و تقویت تجزیه‌طلبی در کشور و به‌خصوص در مناطق آذری تلاش کند و نقشه‌های اربابان انگلیسی و صهیونیست را عملیاتی کند. هر چند این تلاش‌ها در طول تاریخ همیشه ناکام مانده و تعلق خاطر آذری‌های غیور و وطن‌پرست به ایران عزیز همیشه ثابت شده بوده است.

آیا ترکیه از اشتباهات بزرگی که در گذشته در سوریه مرتکب شده است، درس نمی گیرد؟ آیا برای ترکیه توسعه دوستی و همکاری با ایران در برابر پیمانکاران امپریالیست و صهیونیسم جهانی ضروری نیست؟ اگر ترکیه به دنبال ایجاد آشوب قومیتی در ایران است، باید بداند که شکاف‌های قومی در این کشور میان کردها و ترک‌ها شدید است. همه مردم و به‌خصوص علوی‌های ترکیه به‌شدت از سیاست‌های اردوغان در حمایت از صهیونیست‌ها عصبانی هستند. اقتصاد این کشور به خاطر رویه‌های ضدعلمی اردوغان به‌شدت آسیب‌پذیر شده است.

دیپلماسی عمومی اردوغان کاملاً شکست‌خورده و تمامی سیاست‌های ضدایرانی و ضداسلامی وی برای جمهوری اسلامی ایران قابل پاسخگویی است. قرار نیست ایران حرمت همسایگی را تا ابد به طور یک‌طرفه حفظ کند، اما دولت ترکیه از هیچ تلاشی برای حمله به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکند!

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه ایران و ترکیه تی آر تی شبکه تی آر تی ترکیه رجب طیب اردوغان ترکیه و سوریه ایران و ترکیه و سوریه ایران و اسرائیل ترکیه و اسرائیل ایران و ترکیه و اسرائیل


( ۶۸ )

نظر شما :

ایرانی ۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۶:۲۷
ترکها به علت رواج تفکرات فاشیستی و نژادپرستانه در بینشان کلا با همه مشکل دارند. اینها مهاجرانی بودند که با کشتار سرزمین بقیه را غصب کردند و ابن رفتارها برایشان طبیعی است‌.
Peace ۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۶:۳۸
این فرد گمراه و بی اطلاع از تاریخ کشورش که چقدر از خاک ترکیه مال ایران بوده فعلا پرت و پلا میگه که اسرائیل را خشنود کند نه فارسی زبانان
مهدی ۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۰
پانترکیسم دمل چرکینی ست که بوسیله صهیونیسم گسترش یافته و بخاطر تسامح یا غفلت مسئولین امروز به داخل مرزهای کشور نفوذ کرده است
خسرو ۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۴
در تمام دنیا معمولا کشورها شبکه تلویزیونی به زبانهای کشورهای همسایه دارند و حالا ترکیه شبکه تلویزیونی فارسی راه اندازی میکند و اگر سیاست صحیح اعمال کنیم احتمالا بیشتر برنامه هایش را از صدا و سیمای ایران دریافت خواهد کرد و موجب شناخت بهتر ایران و ایرانی و فرهنگ والایش خواهد شد مگر اینکه عکس العمل درست نداشته باشیم و این شبکه فارسی را به طرف سلطنت طلبها و لس آنجلس ها هل دهیم ، در ضمن این نشان میدهد که ایران هم شبکه ترکی داشته باشد موثرتر است نمی دانم که رییس تی آر تی واقعا چیزی علیه ایران گفته یا نه ، با توجه به سوابق انتشار اطلاعات نادرست توسط موحدیان قضیه روشن نیست ولی موحدیان واقعا اختیاردارد که از طرف ایران صحبت کند؟ کسی که عاشق ارمنستان و غربی هاست چقدر می‌تواند تشخیص عادلانه داشته باشد؟ در ضمن در مقایسه کشورها در پایان کار هر دولت ، میزان پیشرفت و رفاه و رضایت مردم ملاک است که اگر واقعا اردوغان اینقدر شکست خورده باشد رای نخواهد آورد
مجتبی ۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۶
ترکیه به چه زبانی باید دشمنی خود با ایران اعلام کند ؟؟؟؟؟نمک .... انها تمامی ندارد موشک به اسراییل خورد ترکش و سوزش و دود و اتش به ترکیه رسید .عده ای ترکیه را کشور مسلمان میداند نمی داند پانترکیسم و قومیت گرایی تا مغز استخوان مردم ترکیه چه لاییک یا سکولار نفوذ کرده است ترکیه باید سیلی سختی بخورد احتمالا تمام پانترکها ایرانی و سیاسیون و مفسران و نویسنده قومگرا روزه سکوت یا دست به ماله خواهند شد شکست سیاستهای ایران در قفقاز بعلت وجود افراد ضعیف یا ملاحظات فرهنگی و سیاسی وابسته به لابی ترکها در ایران است و تا زمان نابودی انها پیشرفت و حرکتی مشاهده نخواهد شد فقط واکنشها در این خصوص ((این شگفتی تا اندازه ای است که بسیاری از مقامات حزبی و پارلمانی در ترکیه نسبت به آن اعلام انزجار و برائت کرده و برخی نیز خواستار برکناری هر چه سریعتر سوباجی از مدیریت شبکه های تی آر تی شده اند. در همین خصوص امید اوزداغ رهبر حزب ملی گرای ظفر با انتقاد شدید نسبت به رویکرد این مدیر دولتی در صفحه مجازی خود نوشت: ظاهراً حزب عدالت و توسعه تصمیم گرفته در کنار آمریکا و اسرائیل علیه ایران باشد. ما این تصمیم را اشتباه می دانیم. شما 22 سال است که یاد نگرفتید چگونه دولت را اداره کنید. دوغو پرینچک رهبر حزب وطن نیز در این خصوص در بیانیه ای اعلام کرد: فقط حامیان آمریکا و اسرائیل می توانند چنین اظهار نظری کنند. آنچه ایران را آشفته می کند، آمریکا و اسرائیل را خشنود خواهد کرد. این اظهارات بیان خط جدید اتخاذ شده است. هرچند ظاهراً به دستور سابانجی و برای سرپوش گذاشتن بر این رسوایی، این بخش از سخنان وی در مراسم مذکور حذف شده است، اما انتظار می رود که دستگاه سیاست خارجی ایران واکنش مناسب را نسبت به اظهارات گستاخانه این مدیر دولتی ترکیه نشان دهد.))
هادی ۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۲
متن سطحی بود.... علت واقعی برای من خواننده عام‌مشخص نشد. بیشتر روزنامه نگارانه بود
عبدالرضا ۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۲۱:۱۵
اردوغان سیاستمدار تر از ان هست که حب و بغض شخصی را داخل سیاست بکند اسراییل علیرعم داشتن تجهیزات هوایی و غیره نیروی زمینی کوچکی دارد و اصلا با ایران هم مرز نیست که اقدام زمینی بکند امریکا هم خیلی وقت است که بنا به دلایل زیاد نیرو های زمینی خود را وارد در گیری نمی کند حالا در گرما گرم نبرد ایران و اسراییل که به مداخله امریکا خواهد انجامید ازربایجان و تورکیه در حمایت از ازرها وارد ازربایجان خواهند شد
داریوش ۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۲۲:۲۷
اینها شیطنت نیست استراتژی شان است. چه زمانی میخواهید متوجه شوید دشمن اصلی ایران در منطقه ترکیه و روسیه است.
داریوش ۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۲۳:۵۴
خیلی عالی بود. اردوغان یک خیانت پیشه و بی نهایت حسود است. رسم همیشگی او زدن خنجر به کسانی است که او را از نکبت و نابودی نجات داده اند که در صدر آن ایران است.
محمد ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۰۰:۰۴
آن چیزی که تعجب بر انگیز است تعجب شماست نه رفتار اردوغان . در ضمن اگر اسرائیل هفتاد سال است که به وجود آمده و تبدیل به دشمن ایران شده است . ترکیه به عنوان وارث عثمانی قرن هاست که دشمن ایران است . آنها هنوز هم در خیال خود ، عثمانی هستند و ایران را هم صفوی می بینند.
حسام ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۰۱:۱۹
اروپایی ها پس از جنگ جهانی، فاشیسم رو از اروپا به خاورمیانه سوق دادند و دو نیروی پانترکیسم و صهیونیسم نمایندگان فاشیسم قرن 21 هستند. در قفقاز و آناتولی باید با هویت و زبان جعلی و تحمیلی پانترکی و ترکی مقابله کرد. ایران هیچ سودی از این هویت جعلی نخواهد برد
سیاوُش ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۰۳:۲۲
دیپلماسی ایرانی حالا هی بیا نظرات پانترک های وطن فروش بزار زیر این مقاله ها و خودت بزن به اون راه
وطن پرست ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۰۶:۰۹
مواظب تحرک تکفیری های ترکیه در سوریه باشید اردوغان به دنبال ضربه زدن به محور مقاومت است
میر توحید غیبی ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۰۷:۵۴
جناب ا. موحدیان آیا شما هم با کسب اجازه از مقامات سطح بالای کشور در مورد انواع توهین و اتهام به دولت وملت آذربایجان وسایر ترکها در میدان هستید؟ ویا چرا جلو اینهمه اهانت شما بی جواب میماند؟
ایرانی ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۰۸:۳۱
جناب کارشناس ما خودمان ده ها شبکه به زبان های مختلف داریم حتی اسپانیایی و غیره چرا باز هم یه مطلبی شنیدی و ضد ملت ترک و اتحاد اسلام شدی ستون پنجم انگلیس تفرقه بیانداز و حکومت کن ستون پنجم موساد و غیره بس است این همه نفرت پراکنی بر علیه ملل مسلمان از خدا بترس
آبتین ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۱
پانترکها گفته اند که ما ده ها شبکه به زبان‌های دیگر داریم!!! بله داریم. ولی مگر در این شبکه ها تبلیغ علیه باکو و ترکیه می‌کنیم!؟
ایرانی ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۵
اینکه تجزیه طلبان ترک در دفاع از باکو و ترکیه بقیه را متهم به خدمت به موساد میکنند درحالی که علیف حتی در زمان نسل کشی مردم غزه کاسه لیسی اسراییل را می‌کند و اردوغان و مطبوعاتش از ترور اعضای مقاومت توسط اسراییل استقبال میکنند هم در نوع خود بسیار جالب است.
فرزاد ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۴
به عبدالرضا:خب چرا اون موقع؟همین الان تشریف بیارید.
ا.و.هروی ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۱
به نام خدای ایران جاویدان سخنان مهم شادروان نجم الدین اربکان درباره اردوغان وردکردن ادعای اودرشاگردیش ازخودوآشکارکردن نفاق اردوغان را فراموش نکنیم وازکارهای خیانت کارانه این منافق ،متعجب نشویم.اما انانی که واژه (آذربایجان) رابه صورت مجعول( آزربایجان) می نویسندواز(ملت ) آذربایجان دم می زنند، اگر نمی دانندمادعا می کنیم آن شاء ا.. بصیرت پیداکنندویادبگیرنندواگراگاهانه این کار را می کنندبروند سرنوشت پیشه وری و دوستانش را درتاریخ بخوانند وببینندبه سازبیگانه رقصیدن چه عاقبتی دارد
چنگیز ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۲۰:۱۷
ایران باید شبکه ای به زبان ترکی برای مسلمانان ترکیه و شبکه ای به زبان کردی مخصوص کردهای ترکیه بسازد و پیگیر حقوق تضییع شده ی آنها باشد
KIAN71 ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۷
چوبشو می‌خورید بد هم می‌خورید. حالا هر غلطی که تابحال نتونستید، بکنید. گنده‌تر از صهیونیسم نبودید و نیستید، چشاتونو باز کنید تا دچار وَهم و غلط زیادی نشید. ‌ پاینده ایران مقتدر لبیک یا خامنه‌ای
مرتضی ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۲۱:۳۱
لطفاً این قدر این قضیه را اینقدر جدی نگیرید، این آدم از روی بی فکری و ناشی گری این حرفها رو زده و در واقع سوتی بزرگی داده و رفتار غیر حرفه ای رو انجام دادنه. تا حالا دیدید مثلاً مسئولان بی بی سی یا حتی رسانه های اسرائیلی از این حرف ها بزنند با وجود اینکه همه میدونیم نیت خیری در رابطه با ما ندارند. این مسئله نشان میده که ترکیه هم مثل ما در کشتی جهان سومی ها نشسته و برخی مسئولانش بصورت شایسته انتخاب نشدند.
کوروش ۲۴ مهر ۱۴۰۳ | ۰۸:۳۷
چه چیز دقیقا برای شما عجیب است؟ دولت ترکیه جنایتی نمانده که در منطقه نکرده باشد و یک دولت با تفکرات خصمانه است. از حمایت از داعش و تروریسم تا اشغال خاک همسایگان و کشتن غیرنظامیان. آن چیزی که عجیب است تعجب شماست. در رسانه های ترکیه ایران را نماینده اسلام صفوی معرفی می‌کنند که وارد سوریه و عراق شده است! کشورهای عربی هم این حرف ترکها را تکرار می‌کنند. انتظار داشتید چه چیزی بگویند؟
بسیار عالی! ۲۴ مهر ۱۴۰۳ | ۱۹:۲۴
از جناب آقای احسان موحدیان که این چنین دلسوزانه از حریم سپهر و کیان مقدس ایران زمین علیرغم تهدیدات پان گرگهای خاکستری خون آشام زردپوست دفاع می کنند، صمیمانه سپاسگزاریم. خداوند ایشان را حفظ کناد.
دانشجو ۲۵ مهر ۱۴۰۳ | ۰۱:۳۹
اردوغان مامور انگلیس است برای کنترل کشوری که مسلمان بود.به روایت اسناد معتبر.