چرا تهران نادیده گرفته می شود؟

دالان زنگزور؛ بازنمایی نقاط ضعف سیاست خارجی ایران

۰۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۸۳۵۸ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
روح الله سوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: منشاء ایجاد چنین مشکلات و چالش هایی برای ایران را باید عدم توانایی ایران در شکل دهی به روابط همزمان همکاری و رقابت با دیگر کشورها در نظر گرفت که نتیجه آن کاسته شدن از قدرت مانور و بازی ایران در معادلات منطقه است.
دالان زنگزور؛ بازنمایی نقاط ضعف سیاست خارجی ایران

نویسنده: روح الله سوری، کارشناس ارشد روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد که داغ شدن موضوع زنگزور در سطح جامعه ایران تا حدود زیادی ناشی از دو مساله باشد در درجه اول باید به مبهم بودن چنین طرحی و چگونگی اجرای آن اشاره کرد. به عبارت بهتر هنوز مشخص نیست در این طرح دقیقا قرار است چه اتفاقی رخ دهد تا اینجای کار، صرفا کشور آذربایحان به منظور دسترسی به بخشی از خاک خود که در داخل مرزهای ارمنستان قرار دارد تصمیم دارد گذرگاهی را ایجاد کند که از خاک ارمنستان در مجاورت مرز ایران می گذرد که به نظر نمی رسد این موضوع فعلا به معنای ایجاد تغییر در مرزهای ایران با ارمنستان باشد.

مساله دوم نگاه منفی است که در بخش عمده ای از جامعه ایران نسبت به سیاست های روسیه وجود دارد و در سال های اخیر نیز با توجه به عمیق تر شدن شکاف بی اعتمادی میان حاکمیت و مردم این حس بیشتر هم شده است. نگارنده در بسیاری از موارد منتقد سیاست های ایران در قبال روسیه است و بر این باور است که روسیه در بسیاری از موارد نگاه بالا به پایین به ایران دارد و سیاست روسیه در قبال ایران را در کلیت خود ممانعت از بهبود روابط ایران با آمریکا و متمایل شدن ایران به غرب می داند. اما به هر حال باید توجه داشت که تشدید تنش ها بین ایران و روسیه هم با توجه به دلایلی که بحث مفصل تری می طلبد می تواند مشکلاتی را نیز متوجه منافع ملی ایران کند. به همین خاطر آنچه غیرقابل تردید است این است که سیاست ایران در این رابطه باید سیاستی به دور از احساسات و بویژه احساسات قومی باشد.

مساله بعدی که قابل طرح است تاثیراتی است که ایجاد دالان زنگزور می تواند بر موقعیت ایران از لحاظ ارتباط و دسترسی به اروپا داشته باشد. مخالفان چنین طرحی مدعی هستند که با اجرایی شدن چنین طرحی راه دسترسی ایران به اروپا و شمال قفقاز از طریق ارمنستان بسته خواهد شد. برای پاسخ دقیق تر به این ادعا باید دید که راه ارتباطی ایران از طریق ارمنستان تا چه حدی از اهمیت برخوردار است بویژه در مقایسه با راه خزر و ترکیه.

به نظر می رسد که اهمیت راه ارتباطی ایران به اروپا، روسیه و شمال قفقاز از طریق دریای خزر و یا ترکیه بیشتر از راه ارتباطی ارمنستان باشد. ضمن اینکه باید دید ایا دالان مذکور قطع کننده راه ایران به ارمنستان خواهد شد یا خیر؛ این‌ مساله مهمی است که به نظر می رسد مخالفان این طرح در داخل ایران آن را بصورت پیش فرض در ذهن خود جای داده اند. در مورد راه های ارتباطی ایران واقعیت این است که مسیرهایی مثل "کریدور میانی" که چین را از طریق آسیای میانه و آذربایجان به ترکیه و اروپا وصل می کند، یا "کریدور شرق به غرب" که متصل کننده چین از طریق دبی و ریاض و حیفا به اروپاست و همچنین پروژه "جاده توسعه" ترکیه که در صورت اجرایی شدن بندر فاو در عراق (و همچنین بنادر قطر و امارات) را به ترکیه و اروپا متصل خواهد کرد نقش بسیار بیشتری در دور زدن ایران و ایجاد انزوای مواصلاتی برای ایران خواهند داشت. حال اینکه چرا معمولا در چنین طرح هایی جایی برای ایران در نظر گرفته نمی شود علت های گوناگونی از عدم وجود زیرساخت های مناسب تا تحریم ها را می توان برای آن برشمرد. اما اگر بخواهیم بصورت کلی تر و کلان تر صحبت کنیم باید گفت که به دلیل عدم توجه تصمیم گیرندگان در ایران به سیاست های چندوجهی عملا جعبه ابزار ایران در قبال دیگران خالی است و به همین خاطر ایران معمولا در چنین برنامه هایی نقش آفرینی خاصی نمی تواند ایفا کند. 

در مورد موضوع دلان زنگزور هم این مساله کاملا قابل رویت است و آنچه ضروری است اطمینان حاصل کردن ایران از مسدود نشدن راه ارتباطی خود با ارمنستان است؛ هر چند که این مهم مستلزم داشتن اهرم های فشار، اقناع و تهدید بصورت همزمان است که همان طور که گفته شد در حال حاضر ایران به دلیل ارتباط یک خطی با دیگران چنین اهرم هایی را در اختیار ندارد.

منشاء ایجاد چنین مشکلات و چالش هایی برای ایران را باید عدم توانایی ایران در شکل دهی به روابط همزمان همکاری و رقابت با دیگر کشورها در نظر گرفت که نتیجه آن کاسته شدن از قدرت مانور و بازی ایران در معادلات منطقه است. در واقع با در پیش گرفته شدن رویکردی که می توان از آن تحت عنوان رویکرد هجینگ یاد کرد ضمن گسترش زمینه های همکاری با دیگر کشورها باید همزمان اهرم ها و کارت های رقابتی مناسب در روابط با آنها را هم در اختیار گرفت تا بتوان از قدرت تاثیرگذاری مناسب برای تامین حداکثری منافع کشور برخوردار شد.

کلید واژه ها: دالان زنگه زور زنگزور گذرگاه زنگزور روح الله سوری روسیه ایران و روسیه آذربایجان جمهوری آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان ارمنستان


( ۳۳ )

نظر شما :

خسرو ۰۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۷
تحلیل منطقی بود ولی بنظرمن ایران بعنوان یک کشور با قامت متوسط و قدرت منطقه ای ، نیازی به قرار گرفتن در بلوک شرق یا غرب ندارد بلکه باید منافع ملی ملاک نزدیکی به هر طرفی باشد تصمیمات استراتژیک در مورد منابع گاز ( ایران می‌تواند بزرگترین صادر کننده گاز جهان شود و کشور ثروتمند و قدرتمند ی گردد) که آیا می‌خواهیم استفاده کنیم یا نه ؟ تعامل دولت با اقشار مردم ، تا مهاجرت‌ها متوقف شود که منجر به پیشرفت کشور گردد--- تناسب مهاجرین خارجی و تقاضای نیروی کارگری داخل کشور -- و... اقتصاد یا ...
علی ۰۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۴
مقاله ای خلاصه و مفید . نه مثل بعضی نوشته ها که پر از نفرت و توهم و به دور از واقعیات است . بهتر بود نویسنده علت اصلی مخالف حاکمان کشور رو هم بیان میکردن .
احمد ۰۲ مهر ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۸
متاسفانه به اصل مطلب پرداخته نمیشود فرضا دالان زنگزور ساخته شد یک راه بعرض 15متر زیر گذر یا روگذر میتواند از ان عبور و مسیر اروپا برقرار باشد با کدام قانون ما میخواهیم به کشور دیگری دیکته کنیم که حق نداری دالانی به کشور دیگر بدهی بلکه بیشتر به نظر میرساند با قلدری میخواهیم مانع شویم؟
م ۰۲ مهر ۱۴۰۳ | ۲۳:۲۰
بالاخره یک مفسر جوان بدون پیش‌داوری و تندرویهای یکجانبه علیه بعضی از طرفهای کریدور زنگزور با بیان واقعیت از کم اثر بودن دیپلماسی از نوع تهدید و خصومت، صحبت‌های تامل برانگیز ایراد کرد. استفاده از قدرت نرم و ایجاد روابط نزدیک اقتصادی و فرهنگی و سیاسی با کشورهای ذیربط و حضور قوی در صحنه‌های گفتگو اهرم و کارتهای تاثیر گذار بیشتری در اختیار ایران قرار میدهد.
ایرانی ۰۳ مهر ۱۴۰۳ | ۰۱:۰۶
دلیل اصلی یعنی خیانت جریان تجزیه طلب پانترکیسم در داخل ایران که به دشمنان جسارت می‌دهد را بیان نکردید. زنگه‌زور هم یک واژه کاملا جعلی است. وقتی از آن استفاده می‌کنید یعنی عملا قواعد بازی دشمنان را پذیرفته اید.
مهدی ۰۳ مهر ۱۴۰۳ | ۰۴:۴۹
نویسنده ساده انگارانه میگوید هنوز دقیقا مشخص نیست در این طرح چه اتفاقی رخ دهد و بنظر نمیرسد این موضوع فعلا به معنای ایجاد تغییر مرزهای ایران با ارمنستان باشد و اهمیت مرز ایران با ارمنستان کمتر از مرز با خزر و ترکیه است !!! مثل اینکه آقای نویسنده در مورد مرز سوئد و نروژ یا آلمان و بلژیک داره حرف میزنه ، در حالیکه شما با ی مشت فاشیست پانترک سروکار دارید که ادعای سرزمینی نسبت به ایران دارند و ایجاد این دالان در راستای این هدفشون هست ، و چون اهمیت مرز با خزر و ترکیه از مرز با ارمنستان بیشتره باید به مسدود شدن این مرز رضایت داد ؟!!! و بعد ترکای فاشیست همانطور که با فشار وارد کردن از راه خشکاندن آبهای عراق تجاوزشون به این کشور انجام دادند برای وصل ایران به اروپا از راه اناتول هم امتیازهای گوناگون به پانترکا داد ؟!!!
فرزاد ۰۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۹
نویسنده بهتر بود به جای اشاره به بازنمایی نقاط ضعف سیاست خارجی ایران؛ به شاهکارهای طنزگونه ای که گاهی در سیاست خارجی اتفاق میوفته هم اشاره میکردن.برخلاف نظر این نویسنده و دانشجوی جوان الان دیگه در طرح دالان سیونیک(زنگ.زورجعلی) واهداف و چگونگی اجرای اون هیچ نکته مبهمی برای افکار عمومی ملت ایران باقی نمونده؛آنچه مبهمه دلایل واهداف نمایش‌های طنزیه که گاهی اتفاق میوفته.اینکه همزمان با تهدید منافع و مرزهای ژیوپلتیک کشور ما توسط رژیم باکو ؛با این کشورک رزمایش نظامی مشترک برگزار میشه ؛به طنز دیپلماسی ما بر میگرده و نه ضعف دیپلماسی.
شهسواری رضا-روابط بین الملل ۰۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۹
کریدور زنگه زور،را خود ارمنی ها هم موافق هستند اما به شرطی که نظارت امنیتی آن دالان و یا کریدور دست روس ها نباشد.مقداری بازی پیچیده است اما روس ها مصمم هستند که حضور امنیتی و نظامیشان را در این کریدور ایجاد کنند.
عباسی ۰۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۸
مخالفان با کریدور زنگه زور در ایران دو دسته اند: 1- آنهایی که فقط با پیش گشیدن خطر پان ترکیسم و پان تورانیسم و نفوذ رزیم صهیونیستی و ناتو به مرزهای ایران القاء تهدید می کنند بدون اینکه مصادیق عینی تهدید را بیان کنند و سعی دارند یک جریان رسانه ای پر هیاهو درست کنند که به نظر بنده دولتمردان نباید تحت تاثیر این جریان قرار گیرند. چون واقع گرایانه نیست. 2- و اما گروه دوم عمدتا" افراد ذیربط در مراودات خارجی کشور هستند که از مسائل پشت پرده و غیر آشکار هم اطلاع دارند آنها نگرانی شان از قطع مرز ارمنستان یا محدود شدن مراودات با ارمنستان نه بخاطر این است که مبادلات با ارمنستان بیشتر از ترکیه و آذربایجان است بلکه بخاطر اهمیت این مرز برای دور زدن تحریم هاست. چون گفته می شود یکی از راههای انتقال فیزیکی دلارهای ایران از خارج به داخل همین مرز بوده است. البته تا زمانی که ارمنستان وابسته به روسیه و ایران باشد این مرز به درد ایران می خورد ولی اگر این کشور هم مثل گرجستان وارد ساختارهای غربی شود قطعا" ایران روی خاک ارمنستان برای دور زدن تحریم ها نمی تواند حساب کند.
ابراهیم قدیمی ۰۳ مهر ۱۴۰۳ | ۲۱:۰۴
مسیر عبور کالای ترانزیتی از چین به اروپا منطقی بنطر میرسد همان راه ابریشم باشد۔از طریق شمال ایران و افغانستان یاغیررافغانستان ۔ بدون نیاز به عبور از دریای خزر۔عبور کالا از چین به اروپا با عبور از دریای خزر امکان پذیر اجرائی واقتصادی نخواهدبود دالان زنگه زور جعلی مورد استفاده این مسیر نمی تواند باشد۔
آبتین ۰۴ مهر ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۰
انسان باید مثل پانترکها مشکل ذهنی داشته باشد که متوجه نشود بحث این به اصطلاح دالان اصلا موضوع ترانزیت نیست چون که سالهاست ایران راه امنی و راحتی برای باکو فراهم کرده است. بلکه یک ادعای تاریخی و سرزمینی اصل ماجراست. البته که باکو و ترکیه این را از ابتدا نمی‌گویند همانطور که قبل از قره باغ هم حرفی از دالان نمی‌زدند.
رزمنده آزری ۰۶ مهر ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۱
پوتین به جمهوری های استقلال یافته هنوز به چشم حیاط خلوت و زیر مجموعه اتحاد جماهیر شوروی نگاه میکند وهدفش از ایجاد ونظارت بر کریدور تثبیت موقعیت روسیه هست .در این بازیهای ژئو پلیتیکی ایران بهتر است موافق وهمراستا در احداث کریدور زنگه زور باشد و باتوحه به موقعیتش سعی کند در صورت موافقت ارمنستان بجای روسیه نقش نظارتی داشته باشد .ایجاد کریدور ارس جای پا با ز کردن برای همسایگان هست در دخالتهای آینده
اکبر ۱۵ مهر ۱۴۰۳ | ۱۵:۴۵
ایران شرط رفع انسداد مسیر ریلی در مرز جنوبی ارمنستان به سمت نخجوان را تکمیل خط آهن ساحل شمالی دریاچه وان از طرف ترکیه در مذاکرات 3+3 قفقاز مطرح نماید.