مذاکرات آتش بس غزه

امیدها زنده شده است

۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۶۹۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
یک مسئول بلندپایه امریکایی گفت که حماس پیشنهادهای جدیدی ارائه کرده که ممکن است پایه لازم برای دستیابی به توافق را تشکیل دهد.
امیدها زنده شده است

دیپلماسی ایرانی: یک مسئول بلندپایه امریکایی گفت که حماس پیشنهادهای جدیدی ارائه کرده که ممکن است پایه و اساس لازم برای دستیابی به توافق را تشکیل دهد.

یک منبع بلندپایه در جنبش حماس گفت که توافق اصلاح شده پیشنهادی درباره آتش‌بس در غزه بر این نکته تصریح می‌کند که مذاکرات برای آزادی بازداشت‌شدگان اسرائیلی از جمله نظامیان و دیگر افراد باقی مانده طی 16 روز پس از مرحله نخست توافق آغاز شود. این در حالی است که جنبش حماس منتظر پاسخ اسرائیل به ایده‌های جدید درباره آتش‌بس تا امروز شنبه بود.

بر اساس گزارش رویترز، این منبع گفت که بر اساس این پیشنهاد، میانجیگران توافق موقت برای آتش بس و رساندن کمک‌ها و عقب نشینی نظامیان اشغالگر را تا زمانی که مذاکرات غیر مستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه دارد، تضمین کنند. این منبع افزود که توافق آزادی بازداشت شدگان، پیش از پایان هفته پنجم مرحله دوم تکمیل می‌شود. این در حالی است که دیوید برنیاع رئیس موساد دیروز جمعه پس از مذاکرات با میانجیگران قطری درباره طرح آتش بس و آزادی گروگان ها، دوحه را ترک کرد.

یک منبع نزدیک به مذاکرات که نامش فاش نشده، به خبرگزاری فرانسه گفته که یک هیات بلندپایه اسرائیلی پس از نشست با میانجیگران قطری درباره پاسخ حماس در خصوص آتش بس در غزه، دوحه را به مقصد تل آویو ترک کرده است و پس از آن بود که سخنگوی دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل هفته آینده بار دیگر نمایندگانش را برای احیای مذاکرات آتش بس در غزه به دوحه اعزام خواهد کرد. این سخنگو به این نکته اشاره کرد که مواضع دو طرف از یکدیگر دور است.

سخنگوی دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس موساد پس از پایان اولین نشست خود با میانجیگران در دوحه، به تل آویو برگشت و این تصمیم گرفته شد تا هفته آینده برای ادامه مذاکرات به دوحه برگردد.

این در حالی است که اسامه حمدان از مسئولان جنبش حماس به خبرگزاری فرانسه گفت که حماس انتظار دارد که اسرائیل به پیشنهادهایش درباره آتش‌بس در غزه تا روز شنبه (امروز) پاسخ دهد. وی گفت ما تمایلی به صحبت کردن درباره جزئیات این ایده‌ها نداریم، در انتظار این هستیم که پاسخ را امروز یا فردا بشنویم.

روز پنجشنبه گذشته، دفتر نتانیاهو اعلام کرد که تصمیم خود برای اعزام هیات مذاکره کننده به دوحه با هدف آزادی گروگان ها را به اطلاع جو بایدن رسانده است. وی در عین حال افزود که اسرائیل مصمم است جنگ را فقط در صورت تحقق تمام اهدافش به پایان برساند.

یک مسئول بلندپایه امریکایی گفت که حماس پیشنهادهای جدیدی ارائه کرده که ممکن است پایه لازم برای دستیابی به توافق را تشکیل دهد. وی در عین حال اعتراف کرد که این مساله به معنای دستیابی به توافق طی روزهای آینده نیست، زیرا مسائل زیادی وجود دارد که باید درباره برخی مراحل اجرا انجام شود.

حماس چند روز پیش به صورت غیرمنتظره اعلام کرد که ایده‌های جدیدی را با میانجیگران قطری و مصری برای دستیابی به توافق مبادله اسیران با اشغالگران اسرائیلی پس از شکست تلاش های سابق بررسی کرده است.

سایت اکسیوس امریکا به نقل از مسئولان اسرائیلی اعلام کرد که پاسخ حماس بیانگر پیشرفت بزرگ بوده و درها را به روی انجام مذاکرات مفصل تری می‌گشاید که ممکن است به دستیابی به توافق منجر شود. بر اساس گزارش این سایت، حماس در خصوص انتقال از مرحله نخست به مرحله دوم توافق از خود انعطاف پذیری نشان داده است.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل حمله اسرائیل به غزه جنگ غزه حماس فلسطین اسرائیل و فلسطین اسرائیل و حماس جریان مقاومت آتش بس آتش بس غزه


( ۲ )

نظر شما :