گزینه ای که کمترین تلفات انسانی را دارد

استفاده از قدرت سایبری برای پاسخ به اسرائیل

۱۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۵۴۱۷ خاورمیانه انتخاب سردبیر
اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در شرایط فعلی و لزوم پاسخ بازدارنده به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، و با توجه به سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جلوگیری از خسارت جانی و مالی به انسان های بیگناه در هر دو جبهه خودی و دشمن، به نظر می رسد که از میان گزینه ها و مولفه های جنگ ترکیبی، ضمن افزایش قدرت موشکی و پهپادی، و در کنار جنگ نیابتی، بهتر است بر تقویت قدرت و حملات سایبری تمرکز شود. با اتخاذ این راهبرد می توان با حداقل تلفات انسانی به دشمنان ضرباتی موثر وارد کرد.
استفاده از قدرت سایبری برای پاسخ به اسرائیل

نویسنده: اکبر فیجانی، استاد دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: اقدام نظامی و غیر نظامی علیه دشمنان در چهارچوب اصول انسانی در جنگی که یک طرف به هیچ یک از اصول انسانی و قوانین بین المللی پایبند نیست و علیه انسان های بیگناه و بطور کلی علیه بشریت بدون محدودیت مرتکب هرگونه جنایتی می شود و به شدت خواهان گسترش جنگ است، و طرف دیگر کاملا مقید به رعایت موازین انسانی و مقررات بین المللی است و برای جان و مال انسان های بیگناه ارزش بسیار قائل است و با خویشتنداری تلاش می کند از ادامه و گسترش جنگ جلوگیری کند، اتخاذ هرگونه تصمیم در باره اقدام نظامی علیه دشمن برای طرف دوم بسیار دشوار می شود.

در تنش کنونی خاورمیانه، مصداق مورد اول اسرائیل و حامیان آن و مصداق مورد دوم ایران و دیگر گروه های مقاومت است.

تاکنون جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدامات خصمانه اسرائیل و حامیانش، سیاستی منطقی و عقلانی دنبال کرده و بسیاری از توطئه ها و برنامه های ضد ایرانی آنها را با اتحاذ تصمیمات خردمندانه و اقدامات هوشمندانه با شکست مواجه کرده و ضمن پرهیز از تشدید تنش ها و درگیری مستقیم، از طریق جنگ ترکیبی ضرباتی سخت و خسارات زیادی به دشمنان وارد کرده و مانع تحقق اکثر اهداف ضد بشری آنها شده است.

در شرایط خطرناک فعلی و لزوم پاسخ بازدارنده به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، و با توجه به سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جلوگیری از خسارت جانی و مالی به انسان های بیگناه در هر دو جبهه خودی و دشمن، پاسخ به این تعرض و تحرکات آینده باید با لحاظ منافع و اهداف بلند مدت کشور و محور مقاومت انجام شود و از هرگونه اقدامی که به جنگ فراگیر منجر شود پرهیز شود. از این رو به نظرمی رسد که از میان گزینه ها و مولفه های جنگ ترکیبی، ضمن افزایش توان دفاعی با تاکید بر حوزه موشکی و پهبادی، و در کنار جنگ نیابتی، بهتر است بر تقویت قدرت سایبری تمرکز شود. با اتخاذ این راهبرد می توان با حداقل تلفات انسانی، به دشمنان ضرباتی موثر وارد کرد، بدون اینکه کشور درگیر جنگ کلاسیک مستقیم شود.

حمله سایبری، ضمن فراهم کردن امکان ضربه به اهداف متنوع، از هر نقطه جهان و توسط افراد و گرو ه های گوناگون از ملیت های مختلف قابل اجراست و با سیاست های انسانمدارانه جمهوری اسلامی همخوانی دارد.

هم زمان ضرورت دارد که با اتخاذ روش های علمی موثر، برای همراه کردن افکار عمومی داخلی و جهانی تا حد امکان هزینه شود. گرچه افکار عمومی به علت سلطه رسانه ای غربیان بیشتر تحت تاثیر فریبکاری های جبهه دشمن است، اما حوادث اخیر و جنایات اسرائیل و حامیانش شرایط مناسبی برای ایران و کل محور مقاومت فراهم کرده است که با بهره گیری هوشمندانه از آن می توان تا حد زیادی به تنویر افکار عمومی بنفع کشورمان و کشورها و گروه های همسو با ایران پرداخت.

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق اقدام تلافی جویانه ایران اکبر فیجانی ایران و امریکا جنگ غزه حمله اسرائیل به غزه


( ۱ )

نظر شما :