حرکت به سوی اوج بحران

ساعت صفر نزدیک است؟

۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۵۳۵۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: نمی توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که غرب و اسرائیل بر سر ایران دیدگاه مشترک دارند و اختلاف آنها بر سر ایران تنها به نوع واکنششان در برابر آن برمی گردد. اسرائیل به صراحت اعتراض می کند که از تحریم و برخوردهای دیپلماتیک و کارزارهای سیاسی علیه ایران به ستوه آمده چرا که هنوز آن جواب مطلوبش حاصل نشده و معتقد است باید بی تعارف با ایران جنگید و به زعم خود کار را یکسره کرد. اسرائیل خوب می داند که به تنهایی توان جنگیدن با ایران را ندارد اما اگر بتواند امریکا و دو یا سه کشور از متحدان اصلی اروپایی‌اش را قانع کند که گزینه نبرد با ایران را در نهایت انتخاب کنند، بدون لحظه‌ای تردید جنگ با ایران را کلید خواهد زد. اگر تا قبل از جنگ اکتبر در درون اسرائیل نسبت به این دیدگاه تردید وجود داشت الآن به نظر می رسد که اختلاف نظرها بر سر این موضوع به حداقل رسیده و آنها صرفا به ظرایف رفتارهای سیاسی برای وادار کردن جامعه غربی برای ورود به جنگ با ایران می اندیشند. از این رو حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه را نمی توان یک رویداد صرفا هیجانی توسط عده ای تندروی اسرائیلی قلمداد کرد.
ساعت صفر نزدیک است؟

دیپلماسی ایرانی: حمله روز دوشنبه اسرائیل به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را می توان ورود به مرحله ای تازه از تنش های جاری در خاورمیانه دانست که در اصل رویارویی ایران و اسرائیل محسوب می شود . 

آن طور که در وهله اول به نظر می رسد، اسرائیل از انجام این اقدام دو هدف را دنبال می کند؛ اول منحرف کردن توجه ها از غزه به سمت ایران و تمرکز جامعه جهانی بر واکنش احتمالی آن، تا عملیات زمینی خود را در غزه شدیدتر پیش ببرد که در این حالت احتمال دستور حمله نظامی ناگهانی به رفح یا فراتر از آن ظرف روزهای آینده دور از ذهن نیست، دوم عصبانی کردن ایران و وادار کردن آن به واکنشی تند تا به دنبال آن جامعه غربی و امریکا را علیه ایران به صف کند. 

این که در این شرایط واکنش ایران چه می تواند باشد یا ایران چه باید بکند، موضوع این مجال نیست، آنچه در اینجا می آید پیش بینی سناریوهایی است که گمان می رود غرب و اسرائیل طراحی کرده باشند. 

نمی توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که غرب و اسرائیل بر سر ایران دیدگاه مشترک دارند و اختلاف آنها بر سر ایران تنها به نوع واکنششان در برابر آن برمی گردد. اسرائیل به صراحت اعتراض می کند که از تحریم و برخوردهای دیپلماتیک و کارزارهای سیاسی علیه ایران به ستوه آمده چرا که هنوز آن جواب مطلوبش حاصل نشده و معتقد است باید بی تعارف با ایران جنگید و به زعم خود کار را یکسره کرد. اسرائیل خوب می داند که به تنهایی توان جنگیدن با ایران را ندارد اما اگر بتواند امریکا و دو یا سه کشور از متحدان اصلی اروپایی‌اش را قانع کند که گزینه نبرد با ایران را در نهایت انتخاب کنند، بدون لحظه‌ای تردید جنگ با ایران را کلید خواهد زد. اگر تا قبل از جنگ اکتبر در درون اسرائیل نسبت به این دیدگاه تردید وجود داشت الآن به نظر می رسد که اختلاف نظرها بر سر این موضوع به حداقل رسیده و آنها صرفا به ظرایف رفتارهای سیاسی برای وادار کردن جامعه غربی برای ورود به جنگ با ایران می اندیشند. از این رو حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه را نمی توان یک رویداد صرفا هیجانی توسط عده ای تندروی اسرائیلی قلمداد کرد بلکه ذهنیتی کاملا حساب شده پشت این رخداد است که برای سناریوهای بعدی حساب کرده و اتفاقا از میزان نفرت ایرانی ها از اسرائیلی ها آگاه است و روی این نفرت حساب ویژه ای باز کرده است. و احتمالا اگر ایران به این حمله واکنش در خوری نشان ندهد و همانند ترورهای قبلی فرماندهان سپاه در سوریه به سختی خود را قانع کند که از کنار آن بگذرد، احتمالا عملیاتی شدیدتر را علیه ایران تعریف خواهد کرد.

اسرائیل و ۷ اکتبر

اتفاقی که ۷ اکتبر با حمله جریان مقاومت فلسطینی به اسرائیل روی داد موازنه قدرت در منطقه را کاملا به هم ریخت. در پی آن اتفاق کفه ترازوی قدرت در منطقه به سوی ایران و جریان مقاومت سنگینی کرد. این مساله به مثابه زلزله ای بود که نه تنها دولت اسرائیل را به لرزه در آورد و هیمنه آن فروریخت بلکه دولت های غربی و امریکا را نیز به لرزه در آورد. برای همین امریکا و کشورهای اروپایی بدون لحظه ای تردید در کنار اسرائیل ایستادند و ایالات متحده به ارسال فرماندهان نظامی، امنیتی و سلاح به اسرائیل اقدام کرد و فورا اتاق عملیات مشترک با اسرائیل به وجود آورد. این اقدام صرفا یک اقدام نظامی و نمادین نبوده است، کما اینکه به معنای اذعان امریکا و متحدان اروپایی اش به ضعف اسرائیل در توانایی حل مشکلات امنیتی و نظامی آن نیست. به ویژه که اسرائیل همواره در معرض تهدید امنیتی محیط پیرامونی خود و همچنین ایران بوده است. بلکه به این دلیل بود که جامعه غربی قصد داشته این پیام را بدهد که تغییر موازنه در خاورمیانه به سود ایران را خطری می بیند که صرفا متوجه اسرائیل نیست بلکه متوجه کلیت جامعه غربی است. از این روز از همان ابتدا اعلام کردند که جنگ غزه کوتاه مدت نخواهد بود و طولانی خواهد شد چرا که ابعاد جنگ را فراتر از غزه و فلسطین می پنداشتند. عملا هم چنین شده؛ اکنون که نزدیک به شش ماه از آغاز نبرد غزه می گذرد و اسرائیل غزه را به خاک و خون کشیده است، می توان گفت که اسرائیل وارد دالانی شده که راه برگشتی ندارد. برای همین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل حتی اگر این جنگ به قیمت پایان حیات سیاسی اش تمام شود و حتی پایش به دادگاه بین المللی جنایات جنگی باز شود نیز از این نبرد دست بر نمی دارد. 

به همین دلیل است که ایران اصرار دارد آتش بس فوری اعمال شود اما اسرائیل و امریکا و حتی اروپا با آتش بس فوری موافقت نمی کنند. اعمال آتش بس فوری مطابق معادله فعلی حاکم بر منطقه، به سود ایران تمام خواهد شد و معنای آن پذیرفتن قدرت برتر ایران در منطقه است، چرا که آتش بس فوری به معنای ورود به مرحله بعد از آتش بس است و آن مذاکره با جریان مقاومت و حامی اصلی اش، ایران است که به نوعی پذیرفته اند برنده اصلی این نبرد هستند، و این چیزی نیست که امریکا و اسرائیل و متحدان اروپایی‌شان و حتی روسیه و چین به دنبال آن باشند. 

بنابراین انتظار می رود نبرد غزه همچنان ادامه یابد و چه بسا دامنه آن گسترده تر شود. در عین حال که اسرائیل تلاش خواهد کرد حمایت بیشتر امریکا را جلب کند تا جبهه حزب الله را نیز بگشاید و به گمان خود کار را در هر دو جبهه فلسطینی و لبنانی یکسره کند و اگر در این میان دامنه تنش به سمت ایران کشیده شود هم مطلوبتر اسرائیل خواهد بود.

‌فردای جنگ غزه از نگاه اسرائیلی

این روزها مقالات و اظهارنظرهای زیادی درباره آینده غزه بعد از جنگ زده می شود که بیشتر مبتنی بر فرضیه شکست دادن حماس و متحدانش در این منطقه است، اما این فرضیه وجه دیگری هم دارد. اگر اسرائیل به نبرد خود تا نابودی غزه ادامه دهد و در این سطح پیروزی ای به سود خود رقم بزند، آنگاه متحدان غربی اش را تحریک خواهد کرد که به حساب کشی از حامیان اصلی جریان مقاومت بپردازند. در این حالت روایت غالب و مغلوب تعیین کننده مسیر خواهد بود. غربی ها دل خوشی از ایران ندارند و وقتی روایت غالب و مغلوبی اسرائیل بر منطقه حاکم شود آنگاه به سمت تسویه حساب ها خواهند رفت و فشارهای تازه ای را اعمال خواهند کرد. در این صورت به احتمال فراوان نه تنها اروپایی ها از برجام خارج خواهند شد بلکه تلافی همکاری های نظامی ایران و روسیه را نیز در خواهند آورد. همچنین تلاش های مضاعف تازه ای را علیه پرونده هسته ای ایران آغاز خواهند کرد و فضای جدیدی را علیه ایران رقم خواهند زد. فضایی که احتمالا در ادامه فشار حداکثری امریکا خواهد بود.

موضع چین و روسیه

در این میان موضع چین و روسیه صرفا بهره برداری از وضعیت پیش آمده به سود منافعشان است. روسیه تلاش خواهد کرد از این وضعیت نهایت استفاده را به سود خود به ویژه در جبهه اوکراین ببرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه اخیر خود از غرب و امریکا گلایه کرد که ما در سال ۲۰۰۸ حاضر بودیم با آنها علیه ایران همکاری کنیم اما آنها نپذیرفتند، اگر الآن غرب این همکاری را بپذیرد و قبول کند به صِرف رویارویی با ایران تا حدی که روسیه راضی شود منافع آن را به رسمیت بشناسد، آنگاه ایران چه می تواند بکند؟! به ویژه که روسیه و اسرائیل روابط نزدیکی با یکدیگر دارند و این خود می تواند انگیزه ای برای نزدیک کردن مواضع روسیه و غرب شود. در اینجا اگر اسرائیل غرب را مجاب کند که مهار ایران بر مهار روسیه اولویت دارد و در صورت آشتی غرب با روسیه در اوکراین، تهدید امنیتی اروپا متوقف خواهد شد، آنگاه دیدگاه روایت ضد ایرانی اسرائیل از غرب تا روسیه سایه خواهد انداخت.

در این معادله قطعا چین نیز همه تلاش خود را خواهد کرد تا نهایت استفاده سیاسی – اقتصادی خود را ببرد. طبیعتا چین در کنار طرف قدرت خواهد ایستاد چرا که منافعش ایجاب می کند تا مطالبات خود را از طرف قدرتمند بطلبد. فراموش نکنیم که بندر حیفا، بزرگترین بندر تجاری اسرائیل در اختیار چین است و چینی ها در حال انجام سرمایه گذاری های کلانی در آنجا هستند.  

راه حل

تنها راه حلی که در این مرحله به نظر می رسد می تواند از تشدید بحران جلوگیری کند و همه را به آرامش وادارد، اعتراف همه طرف ها به قدرت یکدیگر با درک این واقعیت است که تشدید تنش می تواند به ضرر همه طرف ها باشد. در این میان کشورهای همسایه ایران به ویژه کشورهای عربی هم چندان ایران شکست خورده را به سود خود نمی دانند چرا که تصور می کنند در این حالت عواقب امنیتی دیگری برای آنها به دنبال خواهد داشت. بنابراین قبل از این که وضعیت به مرحله بی بازگشت برسد طرف ها می توانند به فکر رسیدن به راه حلی باشند که منافع همه را تامین کند و رسیدن به این راه حل صرفا از طریق مذاکره و رایزنی های دیپلماتیک میسر است. شاید احیای برجام بتواند آغازگر این مسیر باشد، هر چند که دیگر بعید به نظر می رسد برجام قدیم هم بتواند راهگشا باشد.   

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران ایران و اروپا سید علی موسوی خلخالی ایران و امریکا ایران و اسرائیل حمله اسرائیل حمله اسرائیل به غزه حمله اسرائیل به ایران حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه حمله اسرائیل به سوریه جنگ غزه جنگ ایران و اسرائیل


( ۴۰۳ )

نظر شما :

عادل خان ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۳
نویسنده در پایان جمع بندی خوبی نداشت و حتی خودش به بی خاصیت بودن برجام اعتراف کرد.
نادر ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۰
متاسفانه جناب خلخالی دعوت به انفعال میکند ولی این انفعال تا کی باید ادامه پیدا کند.مشکلات این ملت در اتخاذ سیاستهای انفعالی داخلی و خارجی حکومت ایران و سیاسیونی مثل خلخالی است.برخورد نکردن با رانتخواران و ویژه خواران و دلالهای داخلی و تجار اتاقهای بازرگانی ملت را از نظر اقتصادی به ستوه آورده و مماشات بیش از اندازه در مقابل دشمنان خارجی علی الخصوص همسایگان ایران باعث گستاخی آنان گردیدهِ.
سعید ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۰۳
نویسنده بزدل
طاهری ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۳
بنظرم تحلیل خوبی است
محمد ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۴
پایان اتکا به پوشش هوایی روسیه در دمشق و استقرار سیستم ضد هوایی ایران در سوریه ، پاسخ سختی است همزمان به سه طرف اسرائیل ، امریکا و روسیه . فراموش نکنیم که تمام حملات موفق اسرائیل علیه نیروهای ایرانی در سوریه حاصل خاموش بودن سیستم دفاع موشکی مسکو در این کشور است که برای تزئین ، در این کشور مستقر شده و خط قرمز این سیستم ، حمله به هواپیماهای اسرائیلی است .
دانیال ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۱:۳۲
یکی بکشید ۴تا کشته میدید،ایران اعراب نیست بادپول طلا همچی یادش بره، صهیونیست یک حیوان هست البته حیوان کجا صهیونیست کجا،در تمام کشورا آدم می‌کشید با ترور،و نامردی،و در شبانگاهان مثل گرگ های وحشی،با زن و بچه جنگیدن کار شماست، صهیونیست فرقه انگلیسی مثلث شوم و یک پادگان ترویستی هست کشور نیست،اونم بعد از ۷۶سال تاریخ اعتبار اون تمامه،،
دانیال ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۱:۴۱
نیابتی ما نداریم.اینا مردم منطقه هستن که از تجاوزات شما از خود دفاع میکنن فقط دوست و متحد ما هستن،انشاله بازم تجربه میکنید که ایران و ایرانی چیه،،ایقدر نگید نیابتی ایران،شماها نیابتی دارید و گروهک تروریستی و پادگان و مزدور،،وورسانه معاند که انشاله اونم دونه دونه باید جواب بدن کشورا ،یا دوست یا دشمن،انگلیس نمیتونه از ۳۰۰ سال پیش تو این مملکت هم فتنه کنه از زمان روزنامه و رادیو تا الان با مجازی و شبکه ماهوارهایی،ضدیت با ملت و دین مردم و ارزش های ما و ترور نخبه های نطامی ،علمی ،وو تاوان داره،،یعنی انگلیس منفور میکنه خودشو چون احمق هستن نمیتونن مثل آدم مراوده داشته باشن،ایرانی جماعت هم از زور و ظلم متنفره، ما یکتاپرست بودیم و خواهیم بود،و مسلمانی ما هم پذیرش اون بین مردم برا همین خداباوری هست،حق و باطل هست،ما متجاوز نیستیم و اجازه تجاوز هم نمیدیم ،این شیعه علی هست،یکی بکشید ۴تا میکشیم ،تا بعد ۴۶ سال تحریم جنگ نفاق دسیسه فتنه ارباباتون بفهمن در ایران غلطی نکنن
مهدی ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۷:۲۹
اگر نادرشاه مثل شما فکر میکرد الان ایران یک استان بود
دیپلمات ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۰
بنام خداوند منتقم ساعت صفر بر خلاف نظر جناب خلخالی که طرف غربی هاست برای محو رژیم‌جعلی کودک کش اسراییل و هر کشوری که در اطرافمان هستند و بخواهند با غربی ها همکاری کنند بحول قوه الهی نزدیک است و اگر برخی از کشورهای همسایه با دشمنان اسلام همکاری کنند ایران اسلامی تمامی معاهدات از زمان قاجار تا پهلوی را کن لم یکن خواهد کرد پس حساب کاردستشان باشد .
احمدی ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۳
یعنی همچنان باید کوتاه آمد؟ ترس و نگرانی های بی جا هم از خود حدی داره آقای خلخالی بزرگوار!
Ad ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۳
بابا پرفسور ،راه حل ، ترشی نخوری یه چیزی میشی ،میش!!!
حاج حسین ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۱
مکر همین الان چیزی که بعنوان پیشنهاد مطرح شده ، ایران در حال انجامش نیست ؟! در هر برنامه ای اگر جبهه مقاومت ضعیف یا شکست بخورد،منطقه ما همانی میشود که روزی سران متفقین در تهران بدون حتی اطلاع،چه برسه به اجازه دولت وقت،دوز هم جمع می‌شوند و بار دیگر سر تقسیم ثروت های منطقه ،جلسه برگزار میکنند و ...... این نبرد فقط باید یک پیروز و یک شکست داشته باشد،شکست پروژه رژیم صهیونسیتی و بقا و رشد جبهه مقاومت،که تنها با این سلاح میشود حتی سایه تحریم ها را هم از سر ایران و مردم منطقه دور کرد.
ابراهیم ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۲:۲۸
کارشناس بزگوار آدمی که به خدا وصل نباشه باید هم بگه آهسته‌ بیا آهسته برو که گربه شاخ نزده. اون کشورهایی که شما می فرمائید در هشت سال جنگ تحمیلی مگه چه غلطی توانستند بکنند وقتی همشون پشت هم بودند. اتفاقات این برهه امتحان ملت ماست و خداوند هیچ قومی را بیشتر از توانش به امتحان نمی کشه توکلت به خدا باشه مرد، ما بی صاحب نیستیم نترس.
علی ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۲:۲۸
سلام ‌ امریکا نهایت تلاش را می کند ک مانند قبل از انقلاب اسلامی بازیگر اصلی سیاست های اقتصادی ایران باشد. و می داند مه تمام راهها بسته است فقط از طریق غی کاهش ارزش پول ملی ایران این امکان برایش فراهم می شود . متاسفانه ضعف شدید مدیریت در مدیران بانک مرکزی که هنوز نمی توانند جلوی کاهش پول ملی را بگیرند ‌ . کم کم امریکا تبدیل به بازیگر سیاست علی اقتصادی ایران می شود و اگر به تعادل نرسد و ارزش پول ملی یعنی ریال رشد نیابد . در آینده این امریکا خواهد بود که تعیین کننده قیمت املاک . اجاره و کالا و اجناس . سن ازدواج . رشد جمعیت. باورهای مردم ‌ اعتقادات مردم نوع زندگی ‌ نوع پوشاک . چه ارزاقی استفاده کنند ‌. خیرات ‌ احسان و غیره خواهد شد ‌
رضا ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۱۲
بهترین راه حل « در حال حاضر» صبر استراتژیک است
مهرداد ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۱۷
سلام یعنی از اولش فحش میدادی به ایرانی ها بهتر از راه حل متناقض آخرت بود. خودت میگی جواب ندیم یه سطح بالاتر رو میزنه بعد راه حلت نزدن بود؟؟؟؟ به نظر من بهترین عکس‌العمل ایران رونمایی از ده تا بمب اتم هست ولا غیر. هرچی و هرجا رو بزنی یه تار موی ایرانی که شهید کردن نمیشه. عضو باشگاه اتمی ها شدن بهترین جوابه. یه کشور اتمی بهمون حمله کرده و ما هم باید اتمی بشیم. الان بهترین موقعیت هست که همه هژومونها درگیر هستند و نمیتونن بر علیه ایران به اجماع برسن
علی ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۲:۴۴
خیلی پیچیده نیست که بخوایم تو مخیش کنیم و زمان زیادی هم نمانده برای نابودی کل اسرائیل دنیا هم پشت اسرائیل باشه باز نابودی اسرائیل قطعی هستش و به چشم خواهید دید به لطف الله ...
محمد ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۳:۵۱
جناب آقای خلخالی این شما اصلاح طلبان هستید که ایران را به این مرحله کشاندید با برجام ننگین تان ، امروزه تمام ملت ایران خوب این را فهمیده اند که کشوری که بمب اتم نداشته باشد محکوم به شکست است اگر برنامه‌های امثال شما ادامه پیدا میکرد الان صنعت موشکی و هسته‌ای ایران به نابودی کشیده شده بود ولی به یاری خداوند که در کتابش نیز فرموده که شر دشمنان را به خودشان برمی گرداند آدم احمقی مانند ترامپ باعث شد که ایران از مسیر انحرافی خود به راه درست بازگردد
محمد ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۵:۱۹
به نظر میرسه که اول و آخر نوشته با هم تضاد دارد. نتیجه آخر فعال کردن دیپلماسی بدون تحرک نظامی ایران است. جملات اول تندتر شدن حملات اسرائیل بدون تحرک و پاسخ نظامی است. حالا ایران باید پاسخ نظامی بدهد تا اسرائیل گستاخ تر نشود یا پاسخ ندهد و دیپلماسی را فعال کند؟
مهرداد ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۵:۲۴
سلام دلاورا. اگه در مقابل پارس یا حمله یه سگ کوچکترین ترسی به دل راه بدید مطمعن باشید تیکه پاره میکنه.ولی اگه با اعتماد بنفس مقابلش دربیاییم شک نکنید دمشو جمع میکنه روی کولش و راه فرارو به جون میخره. یادتون نره از قدیم گفتن ترسو مرد.من یه شهروند معمولی هستم با سه تا طفل،ولی اینروزها تنها ارزوم و خاستم از پروردگار اینه که این شرایطو برام مهیا کنه تا به جنگ این سگ صفتها بروم و بقدری از خودم مطمعن هستم که میدونم قبل از این که اونا منو بکشن حداقل 30تا از اون سگهارو به درک واصل میکنم.نترسید بالاتر از سیاهی رنگی نیست،و خداوند با ماست.اون دلاورایی که توی کنسولگری ناجوانمردانه شهید شدن برادران ما بودنو بخاطر ما اونجا حضور داشتن.پس فقط فقط انتقام سخت .یا علی بگو برو جلو،ایرانی دنده عقب نداره.
محمد ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۵:۲۵
مشکل ایران،همانطور که رهبر فرمودن،امریکاس مرگ بر امریکای جهانخوار
امید ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۶:۱۷
ساکت باشی فردا یک موشک توخاکت میندازه صبراسترادژیک یعنی چه بزن ویرانش کن
محمد ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۸:۵۲
تحلیل با مقدمات زیاد،ولی نتیجه تقریبا هیچ؛ هیچی که نویسنده محترم هم در پایان اذعان کرده. و این رطب و یابس بافتن است برای تاکید بر هیچ، و این منطقی نیست.
حسین ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۷
آقای خلخالی بهتره از همین الان برای خودت یه سوراخ موش پیدا کنی. بزدل
فرهاد ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۶
ای کاش در مورد سناریوهای دیگر مثل شکست اسراییل و عواقب آن هم می نوشتید.
جانباز انقلاب ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۱
جای خدا در تمامی این تحلیلهای پوشالی خالیست.....اگر به عقب برگردیم و اجماع این قدرتها را در جنگ تحمیلی و دیگر وقایع ببینیم اینقدر نمی لرزیم....کجایند صاحبان تحلیل جنگ و‌ فتنهای پی در پی که کار ایران را تمام شده می پنداشتند ؟و‌کجایند مجریان این فتنه ها و‌مشکلات ؟ و‌ الان ایران در کجا ایستاده است که این تحلیلگر نیز میگوید اسراییل بتنهایی توانایی روبرو شدن با ایران را ندارد و‌البته گذشته نشان داده است با یکدیگر هم‌که باشند هیچ غلطی نمیتوانند بکنند چون کفه ترازوی طرف خدا همیشه سنگین تر میباشد....
حمید ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۴
نویسنده در واقع راه حل رو از سرش باز کرده آنچه مسلمه ایران باید تحرکات دیپلماتیک خودش رو ده برابر الان بکنه و حتی یکساعت هم نباید عقب بندازه پاسخ درخور باید دردناک باشه اما صدای زیادی بپا نکنه دیر یا زود حمله بعدی اسرائیل انجام خواهد شد نباید غرور ملی جریحه داربشه حتی شده از راه مذاکره با خود شیطان ،نشد دیگه باید بجنگیم دیگه ،اما نباید بزاریم جوانها از دست برن
امیر ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۰
اگر ایران بمب اتمی نسازد دیر یا زود تاسف آن را خواهد خورد ، مثلی قدیمی میگوید شتر سواری دولا دولا بر نمیداره . دشمنان ایران به هیچ قاعده ای احترام نمیگذارند کشتار جمعی میلیونها انسان هیچ همیتی برایشان ندارد . ایران برای یک حمله احتمالی اتمی چه سلاحی دارد ؟ اسرائیل مثل داعش به یک جا بسنده نمیکنه ، به نمایندگی غرب قصدش کل منطقه و کل جهانه ، اونهایی که میگن غزه به ما چه ، مثل کبک هستند .
علی ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۲۹
علی خان پنج تا مثل توبود بااین عقل بزرگ سیاسی دیگه مرزهای ایران همون مرزهای نادرشاه بود معلم شما کی بوده که ترس از همه چیز مهمتره برای شما بیخیال بابا
صادق ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۵
متنی سراسر توهم....
سیدمصطفی ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۷
فقط باید نظامی قوی تر بشیم با انواع بمب ها . مثلا اتمی
علی ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۹
خود اسراییل هم نمیتوانست چنین نظری بدهد تمام مطالب ناشی از ترس است
شاهین ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۷
می گویید حماس حمله را آغاز کرد چون اسرائیل راهی بجز این برایش نگذاشته بود ومردم غزه هم حاضرند چنین هزینه سنگینی را بدهند والان بعد از کشته شدن این همه آدم چون نتوانسته اند یحیی سینوار وچند نفر دیگر را بگیرند پس ما پیروز شده ایم والان برویم دنبال مذاکره تا هیچیک از طرفین ضرر نکنند؟اینطور نیست اگر قرار باشد جنگ خاتمه یابد چون به ضرر همه است باید دید منظور از همه کیست؟ مردم هزینه خود را داده اند بیش از سی هزار کشته حالا برویم مذاکره کنیم ؟ اگر قرار بود مذاکره کنیم چرا وارد جنگ شدیم که سی هزار نفر را بفرستیم زیر خاک؟آیا قرار بود فقط آن مردم بایستند وهزینه دهند تا فلسطین وقدس آزاد شود مشروط بر اینکه سیاستمداران وسرمایه داران وقدرتمندان در خطر نیفتند واگر نشانه هایی مبنی بر به مخاطره افتادن آنها پیدا شد حالا مذاکره راه درستی است؟این روش جوانمردانه ای نیست وقتی ادعای یک ایدئولوژی را دارید وبه اسم آن مردم را بدنبال خود می کشید وادعا می کنید که مردم هم همه راضیند وحاضرند هزینه بدهند باید یک بار سیاست خود را مشخص کنید وپای آن بایستید واول از خودتان شروع کنید شما سیاستمداران ،نمایندگان ملت ،ائمه جمعه ،وزرا ،علما ومدعیان برپایی حکومت اسلامی و روشنفکران نمی شود همیشه مردم خون بدهند واز مال وجان خود بگذرند ویک عده همیشه مدعی در دهه هشتاد زندگی خود هم بدنبال برجسازی باشند وچهار چنگولی به این دنیایی که جوانان را از آن زنهار می دهند بچسبند
ج ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۱:۵۶
باید اسرائیل را سر جاش نشاند ما لرها وقتی دشمن زیاد عرعر میکند میگویم بذار جنگ بشه هرچه شد تیرش به زانو یعنی دیگر باید دشمن را به خاک مالید این دیگر جنگ یک گروه یا حزبی نیست جنگ با کل ایران است هرایرانی باید ازهرکجا دشمن وارد بشه دربرابرش وایساد ایرانی زمان سختی ازدل وجان بایکدیگرن باید جوابش داده شود اسرائیل چون ندهی یک اتفاق دیگر می افتد اگر یک سگ دنبالت کرد فرار کنی میاد دنبالت اگر وایسی یا فرار میکند یاسرجاش پارس میکند
علی ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۲
درود به هیچ وجه مخالف عدم پاسخگویی به کشوری که به رسمیت نمیشناسیم نیستم حتما حتما نیاز به پاسخ هست اما به قاعده مسیر دیپلماتیکی وقتی میسر هست که آن کشور ما به رسمیت بشناسیم اما کشوری که نیمی از دنیا آن را در نقشه های چاپی خود ندارند معنای دیپلماتیکی ندارد. بهترین گزینه هدف قرار دادن مناطق بعد از ۱۹۶۷ هست یا پایگاه هایی که اسراییل در غزه و مناطق اشغالی و مورد مناقشه سه کشور همجوار ایجاد کرده است. چنین حمله ای به کشور خود خوانده ای که مرزی برای خود مشخص نکرده کار بسیار درستی هست و جوامع بین المللی هم ما را تایید میکنند و احتمال پاسخ پینگ پنگی به این حمله توسط مکتب صهیونیسم وجود ندارد لطفا حمله به مناطق تحت اشغال اسرائیل که دنیا بر اشغالشان متفق است را جدی بگیرید اگر این مناطق مثل جولان یا مرز لبنان یا مرز مصر باشد اثر حملات قوی تر هست
علی ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۶
این بدعت حمله به کنسولگری ایران را طالبان بنا نهاد باید برای همیشه تمام شود حمله به سفارت صهیونیستی کار اشتباهی است چون ما صحه گذاشتیم بر کشور بودن این رژیم اما کشور خود خوانده اسراییل هیچ مرز مشخص بین المللی ندارد و ما میتونیم بر این بنا مناطق اشغالی سوریه توسط این رژیم را بزنیم هیچ واکنشی از این رژیم و حتی آمریکا نخواهیم داشت چون دنیا این مناطق را به رسمیت نمیشناسد