رئیس جمهوری روسیه در نیل به اهداف فعلا موفق بوده است

پوتین به مثابه پاتن

۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۵۲۰۳ اروپا انتخاب سردبیر
اباصلت کبیری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در مناقشه اوکراین، علی رغم مخالفت و فشارهای بین المللی، پوتین توانسته با یکدست سازی احزاب و جریان های داخلی، حمایت غالب مردم روسیه را جلب کند. البته کنترل تورم اقتصاد روسیه در شرایط تحریم ها و فراهم کردن سطح قابل قبولی از رفاه برای مردم، در خلق و جذب حمایت مردمی، بسیار موثر بوده است.
پوتین به مثابه پاتن

نویسنده: اباصلت کبیری، کارشناس ارشد علوم سیاسی

دیپلماسی ایرانی: رهبری کنونی روسیه، بی شباهت به ژنرال جورج پاتن آمریکا در پسِ جنگ جهانی دوم نیست.

با اتخاذ استراتژی نظامیِ انتفاع از مناقشات بین الملل، آمریکا توانست از جنگهای عالم گیر، جان سالم بدر برد و البته در پیروزی های نظامی نیز نقش جورج پاتن، بی نظیر بود. پاتن، بزرگترین قهرمان ملی آمریکا لقب گرفت و آمریکا بر ویرانه های اروپا، به ابرقدرتی قاهر تبدیل شد.
روسیه نیز با رهبری پوتین، با برخورداری از مولفه های قدرت همچون گستره جغرافیایی، منابع فراوان و مفت و در نهایت پشتوانه مردمی، در حال باج گیری از غرب در رسیدن به مقاصد عِلّیه است.

در مناقشه اوکراین، علی رغم مخالفت و فشارهای بین المللی، پوتین توانسته با یکدست سازی احزاب و جریان های داخلی، حمایت غالب مردم روسیه را جلب کند. البته کنترل تورم اقتصاد روسیه در شرایط تحریم ها و فراهم کردن سطح قابل قبولی از رفاه برای مردم، در خلق و جذب حمایت مردمی، بسیار موثر بوده است.

غرب نیز با گذشت بیش از دو سال، به اوکراین، بیش از گوشت قربانی، نگاهی نمی کند.

تا دو دهه قبل، حزب کمونیست روسیه، بزرگترین مخالف پوتین محسوب می شد و مسلمانان چچن و اینگوش نیز دست از مبارزه‌ با دولت مرکزی روسیه پوتین برنمی داشتند؛ عامه مردم روسیه نیز نگاه خوشبینانه به یک افسر اطلاعات کا.گ.ب نداشتند. حالا اما حزب کمونیست، بزرگترین حامی پوتین در جنگ با اوکراین است و مبارزان چچنی نیز در خط مقدم جنگ با اوکراین قرار گرفته اند و گوش به فرمان رهبر روسیه.

قدرت آمریکا نیز مصروف و تقسیم در درگیری در خاورمیانه ( غزه، دریای سرخ، خلیج فارس و ..)، مسابقه‌ با چین و هماوردی با ایران و کره شمالی شده است. معامله با ترکیه (در جنگ با کُردها) و پشتیبانی از اسرائیل از دیگر موضوعات توان فرسا برای آمریکا تبدیل شده است.

در این میان پوتین متوجه تعلل و ضعف غرب شده و به نظر می رسد با زیرکی تمام یا به توافقی با آمریکا دست خواهد یافت یا بر آنچه مقصودش از حمله به اوکراین که الحاق قسمت اعظم همسایه به تمامیت ارضی روسیه است با بی تفاوتی غرب، دست خواهد یافت.

حمله تروریستی داعش به سالن کنسرت مسکو نیز دستاویزی برای پوتین جهت جلب حمایت افکار عمومی برای گسیل ارتش به سمت اوکراین قرار گرفته است و با قوت بیشتری به کشورگشائی خواهد پرداخت.

اقدام پوتین در ارائه آدرس غلط به جهانیان و افکار عمومی و اینکه روسیه، داعش را مسئول حمله تروریستی نمی داند، در راستای فرافکنی برای مقصر جلوه دادن اوکراین، هرچند بصورت غیر مستقیم، تفسیر می شود.

پوتین دوست دارد خود را به عنوان قهرمان جنگی شبیه جورج پاتن معرفی کند و تزئین این چهره نیز بدست اولیگارش روسی و رسانه‌های دولتی است که تراکم قدرت را در دست دارند. نتیجه چنین تصویری، صدور مجوزهای مادی و معنوی بیشتر برای تسخیر اوکراین است.

تبدیل پوتین به پاتن، دور از ذهن نیست. حداقل در کوتاه مدتِ پیش رو.

کلید واژه ها: روسیه ولادیمیر پوتین حمله روسیه به اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین جورج پاتن امریکا روسیه و امریکا


( ۱۴ )

نظر شما :

ناشناس ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۲۸
حالا شما خودت مطمئنی داعش مسئول حمله در مسکو است ؟ یک کمی زیادی با آمریکا هماهنگ نیستید ؟ یک کمی از خود شهروندهای آمریکا ، آمریکایی تر نیستید ؟ یک کمی کپی کننده مطالب سی بی اس ، ای بی سی ، بی بی سی و سایر دوستان ، نیستید ؟ خسته نباشید .
خسرو ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۹
روسیه و‌پوتین در سیبل هدف گیری غرب قرار گرفته اند تجزیه روسیه به سود همه است حتی چین و ایران
احمد ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۵۴
در حال حاظر تمام اتکا پوتین بر پشتوانه مردم است ولی این پشتوانه سیال است بیاد بیاوریم همین پشتوانه مردمی را در المان هیتلری چین شوروی دوره استالین ووو ولی بمحض درک اجتماع از وضعیت دیکتاتور همه اینها به باد میرود.
ناشناس ۰۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۴
به خسرو ، آرزوهای ترکیه را به زبان آوردی و به احمد تو می دانی که مردم روسیه اوکراین را متعلق به خودشان می دانند پس آنها را با مردم آلمان که می دانستند لهستان و فرانسه و ... متعلق به آنها نیست ، یکی ندان . روسیه وسعتش بیشتر شد و تمام . حالا هر جور دوست دارید تفسیر کنید .
ابراهیم قدیمی ۰۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۱۵
حمایت ناتو را حمایت بین المللی می نامید۔ ناتو کل جهان است۔ چرا؟جذف ناتو همانطوریکه نظر برخی سیاستمداران حتی غربی است بسود صصلح درکل جهان است۔ناتو از درگیری اوکراین بیشتر تضعیف شده است چه از نظر اقتصادی وچه از نظر نظامی۔روسیه از خواب غفلت در تجهیز نظامی خود که مدت ها فراموش شده بود بیدار شد۔در گیر شدن با روسیه با تحریک اوکراین یک اشتباه استرا تژیک بزرک برای ناتو وامریکا بود۔اینده نشان خواهد داد۔ ناتو بخش نظامی غرب است۔بحش مردمی ان نیست۔پرزیدنت پوتین حاکمیت مردمی بر روسیه دارد ونه نظامی۔ ددنباب پاتن ها در ناتو واوکراین جستجو کنید۔
خسرو۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۹ ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۴
روسیه واحد یعنی جلوگیری از نفوذ و ایجاد کانونهای بحران(ناگوریو .کوزوو .و...) .و ناتو در مرزها و منافع ایران مثال ان همسایگان ایران باکو و ترکیه هستند و هزینه و خسارت وارده بر ایران بسیار زیاد .اقوام مسلمان چچنی . تاتاری .اینگوشیایی . تحت تاثیر عقاید تکفیری با چاشنی ترکی هستند و ستون فقرات داعش و ترکستان در منطقه هستند .حوادث جهانی و منطقه ای با چشم یا گرایش قومی و نژادی و مذهبی تحلیل کردن بزرگترین اشتباه غیر قابل جبران است