گامی ضروری برای تحقق ثبات، صلح و توسعه

چرا تقویت همکاری عراق و عربستان مهم است

۱۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
الشمری درباره آینده روابط بین دو کشور گفت که شاهد رشد قابل توجه آن خواهیم بود چرا که تمایل متقابلی میان بغداد و ریاض وجود دارد و نخبگان سیاسی موثر در عراق معتقد هستند که عربستان از کشورهایی است که می تواند پیشرفت بیشتری برای عراق محقق کند و این امر به آینده رشد روابط بین دو کشور کمک می کند.
چرا تقویت همکاری عراق و عربستان مهم است

دیپلماسی ایرانی: روابط میان عراق و عربستان از اهمیت بسیاری برخوردار است و روابط دو کشور طی دهه ها شاهد تحولات مختلفی بوده است.

به گزارش میدل ایست نیوز، عراق و عربستان از مهم ترین کشورهای منطقه از لحاظ جمعیت، منابع طبیعی و تاثیر سیاسی به شمار می روند و به دنبال تقویت همکاری و بهبود روابط دوجانبه هستند که هدف از آن تحقق منافع مشترک و حمایت از ثبات در منطقه است.

بغداد و ریاض در زمینه های مختلفی از جمله تجارت و اقتصاد، امنیت و مبارزه با تروریسم، تبادل فرهنگی و آموزشی و روابط دیپلماتیک و ارتباط سیاسی با یکدیگر همکاری می کنند.

با توجه به چالش های بسیاری که منطقه با آن مواجه است، تقویت همکاری بین دو کشور، گامی ضروری برای تحقق ثبات و تقویت صلح و توسعه به شمار می رود.

سرمایه گذاری های جدید

از این منظر، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق 14 فوریه از ورود شرکت های عربستانی به بازار عراق استقبال و از این گام اقتصادی مثبت تقدیر کرد.

السودانی که میزبان عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان بود، گفت که هماهنگی مواضع و یکی بودن دیدگاه ها درخصوص ساماندهی بازار انرژی و قیمت های نفت زیر سایه سازمان اوپک در راستای تضمین حفظ ثبات بازارهای انرژی در منطقه و جهان و منافع کشورهای تولید کننده و مصرف کننده، مهم است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت گسترش شراکت های اقتصادی بین دو کشور، به سطح پیشرفته روابط عراق و عربستان به ویژه در زمینه سرمایه گذاری، توسعه و بازسازی زیرساخت ها در حوزه انرژی اشاره کرد.

از طرفی دیگر وزیر انرژی عربستان بر تمایل کشورش برای پیشروی به سمت تحکیم روابط و همکاری دوجانبه در زمینه های مختلف تاکید کرد.

روابط اقتصادی عراق و عربستان در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه انرژی متنوع است، دو طرف قراردادی به ارزش 27 میلیارد دلار طی سال گذشته با هدف توسعه نیروگاه انرژی خورشیدی با مشارکت شرکت توتال انرژیز امضا کردند و از شرکت آکوا پاور عربستان برای پیوستن به این قرارداد دعوت شد.

در راستای تلاش ها برای تحکیم روابط بین دو کشور، سازمان شهرک های اقتصادی عربستان، احداث نخستین منطقه اقتصادی آزاد با عراق در منطقه مرزی عرعر در شمال عربستان را امکان سنجی می کند.

قرار است این منطقه خالی از مالیت و عوارض باشد و با هدف تقویت خدمات به سرمایه گذاران در دو کشور و تشویق سرمایه گذاری مشترک، از دریافت روادید معاف گردد.

در منطقه مرزی شمالی در عربستان، حدود صد فرصت سرمایه گذاری جدید به ارزش حدود 20 میلیارد ریال عربستان (5.3 میلیارد دلار) با تمرکز بر حوزه های معادن، صنعت، حمل و نقل، خدمات لجستیک و گردشگری وجود دارد.

منافع مشترک

روابط میان عربستان و عراق طی سال های گذشته شاهد بهبود قابل ملاحظه ای بوده و مقامات دو کشور سفرهای رسمی متقابلی انجام دادند که طی آن تقویت فرصت همکاری موجود و آتی بررسی شده است.

مشارکت عربستان در نمایشگاه بین المللی بغداد که 10 ژانویه برگزار شد نیز، نشان دهنده پیشرفت قابل ملاحظه روابط دو کشور است چرا که این مشارکت مورد استقبال دولت و ملت عراق قرار گرفت.

روابط بغداد و ریاض پس از افتتاح گذرگاه جدید عرعر در سال 2020 و ازسرگیری پروازها به صورت روزانه از فرودگاه جده و مدینه منوره با هدف تسهیل امور برای زائران و عمره گزاران علاوه بر فعال‌سازی روند تجارت و تسهیل حمل و نقل تاجران و سرمایه گذاران، وارد مرحله مهمی شد.

عرعر

در همین راستا، احسان الشمری، استاد دانشگاه بغداد معتقد است که پیشرفت روابط عراق و عربستان تا حد زیادی به تقویت ثبات در منطقه کمک می کند به ویژه با توجه به اینکه فلسفه رویکرد عربستان، مبتنی بر برقراری صلح و تثبیت پایه های ثبات در منطقه و ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی به هم پیوسته است.

وی در گفت وگو با الخلیج آنلاین افزود که رویکرد عراق تا حد زیادی با عربستان مطابقت دارد به خصوص با توجه به اینکه عراق نیز به دنبال ثبات داخلی است تا بتواند دستاوردهای بیشتری محقق کند و از طرفی ثبات منطقه نیز به نفع عراق است.

الشمری بیان کرد که روابط مستحکم میان عربستان و عراق، مداخلات خارجی و منطقه ای را متوقف خواهد کرد زیرا عقب نشینی عراق در نتیجه سیاست های اشتباه پیش از سال 2014، منجر به ناکامی های بیشتری در سطح خارجی و نفوذ کشورهای منطقه به داخل عراق شد.

وی تاکید کرد که حرکت به سمت عربستان، دروازه ای جدید خواهد بود چرا که این کشور، مهم ترین، بزرگترین و موثرترین کشور در سطح کشورهای عربی است، بنابراین دروازه ای به روی یک سیستم یکپارچه با سایر کشورها خواهد بود.

این استاد دانشگاه بغداد توضیح داد که یک چالش در برابر تحقق همکاری کامل میان دو کشور وجود دارد و آن وجود برخی اراده های سیاسی در عراق است که تمایلی به برقراری این رابطه ندارند.

الشمری درباره آینده روابط بین دو کشور گفت که شاهد رشد قابل توجه آن خواهیم بود چرا که تمایل متقابلی میان بغداد و ریاض وجود دارد و نخبگان سیاسی موثر در عراق معتقد هستند که عربستان از کشورهایی است که می تواند پیشرفت بیشتری برای عراق محقق کند و این امر به آینده رشد روابط بین دو کشور کمک می کند.

وی به ظرفیت هایی که دو کشور دارند اشاره کرد و گفت که این ظرفیت ها نیز شاید یکی از عواملی باشد که موجب رشد روابط آتی میان عراق و عربستان شود.

منبع: الخلیج العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: عراق عربستان عربستان سعودی کشورهای عربی عراق و عربستان


( ۳ )

نظر شما :

ابزاهیم قدیمی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۵
مشکل امروز فلسطین ۔عراق ۔سوریه۔افغانستان۔لیبی همه و همه با حرکت های عربستان بوده است۔راست افراطی ومذهبی افراطی۔گرچه امروزه سیاست های معتدلی پیش گرفته اند امید داریم برای فریب ومقطعی نباشد۔ما مصر را مسئول برخی شکست ها میدانیم وانور سادات را مذهبیون افراطی ترور کر دند در صودتیکه مصر با توجه به محدودیت های عظیم اقتصادی ناشی از بسته بودن طولانی مدت کانال سوئز و شکست اسرائیل در جنگ رمضان چاره ای جز صلح با اسرائیل نداشت۔ صلح مصر صلح در پیروزی بود۔ گرچه اروپا هم از این صلح منتفع شد۔مصر عبدالناصر نه اینکه مورد حمایت عربستان بلکه در یمن در مقابل هم حضور نظامی داشتند۔احترام ایران به مصر السیسی وترکیه اردوغان وعربستان محمدابن سلمان ضمن حفظ سیاست های منطقه ای خود در عراق وسوزیه برای حفظ تعادل در خاورمیانه ضروری است۔ تاریخ منطقه مطالب زیاد گفته نشده دارد۔مصر وترکیه وضعیت خاص خود وغیر قابل مقایسه با ایران دارند۔