در صورت تشدید بحران خاورمیانه

تنش امریکا و ایران به جنگ می انجامد؟

۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۴۳۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
اخیرا ایالات متحده در تلافی آنچه حمله به مواضع امریکا در سوریه و کشته شدن سه سرباز آن اعلام کرده اهدافی را در عراق و سوریه و یمن بمباران کرد اما بیم آن می رود که تنش به بیش از آنچه تصور می شود، گسترش یابد.
تنش امریکا و ایران به جنگ می انجامد؟

دیپلماسی ایرانی: مقامات ارشد ایالات متحده در حال تدوین برنامه‌هایی برای نحوه و زمان واکنش به حمله پهپادی اخیر هستند، در همین حال مقامات ارشد نظامی پیشین با تجربه مستقیم از درگیری‌ها در خاورمیانه، به نیوزویک توضیح می دهند که چه اتفاقاتی ممکن است در پیش باشد. آنها در عین حال درباره عواقب احتمالی بدسنجی‌هایی هشدار می دهند که می‌تواند به همان جنگ تمام‌عیاری منجر شود که هم واشنگتن و هم تهران ادعا می‌کنند که سعی در دوری از آن دارند.

اخیرا ایالات متحده در تلافی آنچه حمله به مواضع امریکا در سوریه و کشته شدن سه سرباز آن اعلام کرده اهدافی را در عراق و سوریه و یمن بمباران کرد اما بیم آن می رود که تنش به بیش از آنچه تصور می شود، گسترش یابد.

جوزف ووتل Joseph Votel، یک ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده که پیش از این به عنوان رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، و نیز فرماندهی نیروهای عملیات ویژه خدمت کرده، به نیوزویک گفت که مقامات ایالات متحده اکنون احتمالاً در حال "تجزیه و تحلیل و ارزیابی رهبری، فرماندهی و کنترل و هدف‌هایی در زنجیره تامین آن گروه شبه نظامی مشخصی هستند که این حمله را ساماندهی و پیاده کرده ‌است."

با این حال، به گفته ووتل، علاوه بر اینکه دولت بایدن عملیات علیه این بازیگران غیردولتی را افزایش می دهد، احتمالاً "به دنبال هدف‌گیری مستقیم برخی اهداف ایرانی مانند فرماندهان نیروی قدس، تسهیل‌گران کلیدی و همچنین گره های فرماندهی و کنترل و لجستیک است."

جوزف ووتل، که اکنون یک عضو ارشد موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن دی.سی است، می افزاید: "تحلیل های هدف‌گیری آمریکا احتمالاً و دست کم شامل هدف‌هایی است که ربط مستقیم‌تری با ایران دارند؛ مانند برخی از دارایی‌های دریایی ایران یا احتمالاً هدف‌های ساحلی این کشور. تصمیم به زدن اهدافی در ایران یک تصمیم بسیار بزرگ است اما انتظار دارم که آن‌ها در حال بررسی طیف وسیعی از گزینه‌ها باشند."

در حال حاضر فشار به کاخ سفید برای برخورد سخت تر با ایران ادامه دارد و این مساله سبب شده است تا بسیاری نگران اقدامات عجولانه ایالت متحده علیه ایران باشند. اقداماتی که می تواند به واکنش ایران منجر شود و جنگ را به سطحی برساند که همگی می گویند خواهان آن نیستند. در حالی که دو طرف دائما نسبت به تشدید تنش ها در غزه هشدار می دهند، اسرائیل نیز بر گسرش آتش جنگ در غزه إصرار دارد که تازه ترین آن احتمال حمله به رفح است. اتفاقی که می تواند به گسترش روز افزون تنش در خاورمیانه بینجامد.

منبع: نیوزویک / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: ایران و امریکا تنش میان ایران و امریکا خاورمیانه جنگ با ایران حمله به ایران جنگ غزه


( ۱۴ )

نظر شما :

ناشناس ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۰
در آمریکا یک قانون نانوشته وجود دارد . اونهایی که بیرون کاخ سفید هستند خواهان جنگ با ایران و اونهایی که داخل کاخ سفید هستند خواهان روشهای دیگر هستند . جاها عوض میشه اما خواسته ها دقیقا متناسب بیرون و درون کاخ سفید ، ثابت می ماند .